Hva forhandlerne burde hatt og hva de har, er to vidt forskjellige ting. Det som er hevet over tvil, er at den kompetansen som kreves her, ikke er "hyllevare", det dreier seg i stor grad om proprietære systemer, der man ikke uten videre finner kompetansen ute i arbeidsmarkedet. I det hele tatt: når vi snakker faktisk kompetanse ut over brukernivå, finnes det neppe i Norge i det hele tatt. Og den som kjenner det norske utdanningsystemet, såvel høyskoler og universiteter som yrkesrettet utdanning, vil vite at man i første rekke utdanner generalister, uansett om vi snakker teoretiske fag eller bilmekanikere. Det innebærer at spisskompetansen innenfor spesifikke områder, som jo er det vi snakker om her, kommer gjennom erfaring og opplæring hos arbeidsgiver. Det siste er veldig bop-bop, opplæring koster penger, uansett om vi snakker heller dårlig nettbasert opplæring eller kurs i regi av fabrikanten. Ja, en viss grad av opplæring får selvølgelig både mekanikere og de som måtte sitte i andre posisjoner, som det du noe forenkelt kaller kundestøtte, men den virkelige spisskompetansen, det du kaller "backup", befinner seg ikke i Norge.
Når det er sagt, en generalist med en nogenlunde grei fagutdanning i bunnen, vil kunne opparbeide seg rimelig god kunnskap om oppbygningen av s. f.ex ID.3 på blokkskjematisk nivå, og derfra til å kunne løse problemer på det være seg brukernivå eller funksjonelt nivå, er faktisk ikke noe kvantesprang. Det dreier seg om å tenke logisk, rett og slett skaffe seg oversikt over det vi kan kalle informasjonsflyten i systemet fra blokk til blokk, og ta det derfra. Om vi ser bort fra det som fremdeles er som før - hjuloppheng osv - vil mekanikerens jobb derved i stor grad bestå av å tenke blokkskjematisk, finne ut hvilken blokk som har tatt kvelden og skifte den. Deretter krøsser han fingrene og håper det beste - ofte går det ganske så greit!
Nå er det jo ikke dette noe nytt, dette har vært en trend gjennom de siste 30-40 årene, og som du sikkert vet, det er først og fremst utviklingene av VLSI-design som har vært pådrivereren her: vi har fått muligheten til å bygge opp det vi for enkelhets skyld kan kalle funksjonsblokker, som i begynnelsen besto av enkle elektroniske komponenter, si en transistor og et par kondensatorer - det er f.ex alt som er inni "boksene" i et elektronisk tenningsystem fra slutten av 60-tallet - men du og du - så dyre de var - og ikke en kjeft visste hvordan de kunne repareres! Kjøp ny boks og hold kjeft, om du da ikke tilfeldigvis kjente en lokal Petter Smart som var tøff nok til å åpne boksen!
Om vi hopper over mellomstadiene, der vi etterhvert gikk fra sekvensiell logikk - som sammen med bedre sensorteknologi jo utvidet funksjonsområdet til disse "boksene" kolossalt - til de første , meget enkle programmerbare systemene med meget, meget enkle prosessorer - står vi i dag med prosessorer og periferikretser med en regnekraft som overgår selv det vi kallte "Superdatamaskiner" så sent som på tidlig 2000-tall. Dette åpner igjen ... (more)