Mange tester og reviews av den litt mer seriøse sorten tar med en støymåling ved en eller flere hastigheter. Det som er litt dumt, er at dette på mange vis er et forholdstall som kun gjelder for de premissene som forelå under testen, der er man ikke alltid like flinke! Det er så enkelt som at veidekke - som regel asfalt av en eller annen beskaffenhet - og ikke minst hvilken sort dekk som står på bilen under målingen - har svært stor betydning. Men det gir deg iallefall en indikasjon!
Ellers merkerj eg meg at de bilene du opplever som "bråkete" er biler som faktisk har et relativt høyt støyvnivå: Astra, fordi det er en relativt billig bil, og det er faktisk en stund siden 1999 også, da var billig bil VELDIG billig bil når vi snakker om lydisolasjon! I det hele tatt, dette gjelder mange småbiler opp gjennom årene! Subaru er japsnk på godt og vondt, dette med lydisolasjon står definitivt ikke spesielt høyt oppe på lista hos Subara, selv det det har blitt noe bedre med åra. Og Tesla 3 er som mange andre elbiler dårlig lydisolert- sånn er det bare. Man vil spare vekt, man vil spare kostnader - og Tesla er faktisk langt fra det vi forbinder med "premium" og "kvalitet".
De øvrige du nevner - av den mer stille sorten - er jo i stor grad litt dyrere biler. Hva du mener med "SX70" vet du vel best selv - kan det være "XC70"? Men Volvo kan dette med lydisolasjon, og Opel Vectra var iallefall ikke av de dårligste her - dog igjen - dekka har stor betydning!
Ellers vet du kanhende at lydtrykk måles i dB, og siden det er en logaritmisk skala innebærer 3 dB forskjell dobbelt så høyt lydtrykk. Om du mao leser en test der en bil er målt til si 67 dB ved 80 km/t, og en annen 70 dB, ja så er opplevd lydtrykk i sistnevnte dobbelt så høyt!
For min del har jeg dels sørget for å ha dekk med lite støy, som regel er det sammenfallende med det jeg kaller "kvalitetsdekk". Dekk er en billig livsforsikring - jeg er mao over gjennomsittet opptatt av å ha gode dekk, sommer som vinter. Mhp vinterdekk er jo vårt alles kjær Nokian piggfrie dekk svært så greie ifht støy - win-win kaller jeg det - det er også det beste vinterdekket :-)
Ellers kan enkelte biler leveres med ekstra tykke sidevinduer som også demper veistøyen betraktelig, bla Passat CC og flere Mercedes-modeller. Men "standard" er det ikke! Ser du hen til mer vanlige biler, vil du oppdage at Golf 7 hhv Octavia fra 2013 and on har vesentlig lavere støynivå enn forrige modell. Sånne ting er viktige å få med seg, dette var en av flere gode grunner til at jeg valgte Golf 7 fremfor Passat CC for noen år tilbake! Når vi snakker om støy: dette med VINDSTØY er en viktig ting, tyske produsenter er gjennomgående langt bedre til å sørge for at bilene ikke gir vindstøy i høyere hastigheter ... (more)