0

ekstremt høyt oljeforbruk

spurt 2022-01-03 16:10:11 +0100

anonym bruker

Anonym

A3 sport back Automat, 122 HK. bensin 2013 mod. km stand 169 000. kjører ca . 2000 km i mnd, da jeg pendler, Holmsbu Billingstad 5-6 dager i uken. Nå er forbruket på 1 l. olje på ca. 350 KM. Ca. 3 l. på 1000 km. Bruker 5/30 som er anbefalt. Kjøper nå ikke billigolje, men dyre merkevareolje. Er ikke noen råkjører og holder med stort sett til fartsgrensene, og driver ikke å gir på eller forbikjøringer, med høyt turtall. Begynner å bli litt fortvilet, da dette begynner å bli dyrt. Det er ikke oppdaget noen form for oljelekkasje Har du et godt råd, eller må jeg bytte motor ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-03 17:34:57 +0100

Her er gode råd bokstavelig talt dyre, om du søker litt i dette forumet finner du mer spesifikke forhold omkring hva som er galt, og hva som er kuren. Her finner du noen gode ord over emnet: https://benny.tv2.no/question/86381/h...

Og nei, det er ingen bønn her, du får ikke fiksa dette fra "utsiden". Derved går taksameteret, og det som er litt uheldig, er at dette også er litt på grensen av hva du kan fikse hjemme i garasjen, i tillegg til å være en over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker med verktøykasse deretter, trenger du verkstedsressurser - blokka bør hones - kanhende også en fordel å ta en titt på ventilforinger etc samtidig. Alternativet til å bruke en dullion på overhaling av den motoren du har, er selvfølgelig å kjøpe en verkstedsoverhalt byttemotor, mener det ennå er et firma på Liertoppen som har spesialsert seg på byttemotorer til VAG. Ellers er det ikke langt til Sverige, og pandemien tar seg vel en pause etterhvert - lov å håpe. Uavhengig av hvor du måtte kjøpe motor og "arbe'", jeg ville nok gått for en byttemotor med garanti her - det koster ikke nødvendigvis mer enn å overhale den motoren du har. Det er jo så enkelt som at motoren må ut uansett, og det er såpass mye arbe' at det vil koste flesk, også ved et verksted med mer anstendig timepris enn merkeverkstedene.

Rett nok er oljeforbruket ditt relativt høyt, "normalforbruk" ifølge VAG er i størrelsesorden 0,5 til 1 liter pr 1000 km - man har helt klart tatt litt godt i for å slippe garantisaker! Men, 3 liter pr 1000 må sies å være på grensen til at håret begynner å reise seg og lommepungen skriker på hjælp! Inntil du får løst problemet på den ene eller andre måten, ville jeg nok funnet LITT billigere olje, her betyr det jo egentlig ikke allverden uansett. Noe kynisk sett, du kjøper IKKE Castrol Edge i 1 liters dunker på merkeverkstedet for å la den gå opp i røyk! Du går til f.ex AK Maskin eller Bilextra og kjøper olje med rett spesifikasjon på ialllefall 4-5 liters kanner på tilbud - til og med Castrol Edge har vært på tilbud til en 200-lapp en gang i tiden - for 4 liter! Herværende merkeverstked forlangte den gang 700 spenn pr liter! Så du trenger ikke nødvendigvis gi avkall på kvaliteten, men du kan iallefall spare noen kroner mens du finner ut hva du skal gjøre her! Litt tid tar det å få undersøkt alternativene også - og nei - denne jobben bør du IKKE sette bort til et merkeverksted, da vil det raskt koste deg så mye at du like gjerne kan kjøpe en grei brukbil isteden! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger