0

Hvilen type bil i fremtiden?

spurt 2022-01-01 16:04:30 +0100

Hei!! Jeg leste nylig om din skepsis til hybrid, hvor du mente dette ikke hadde noe fremtid! Jeg/vi er ivrige camping entusiaster om sommeren, og jeg kjøpte for 1 år siden en 14 mod Rav 4 Diesel, noe jeg er meget fornøyd med! Med tanke på bytte av bil om noen år har jeg blitt litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg kjører leiebil om dagene, en 2021 Rav 4 Hybrid., som jeg har prøvd på litt langkjøring, og synes dette er en meget god bi som er rimelig i drift. men med tanke på dagens og fremtidens bensin priser, tror jeg kanskje ikke dette blir bilen og dra vogn med for meg så lenge jeg kan kjøre diesel bil hvor drivstoffprisen er 2-3 kroner lavere! Men hva velger jeg? Ja det finnes elbiler som kan trekk min vogn på 1300 kg og litt til, men med dagens distanse på biler, og ladestruktur her til lands, ser jeg for meg at dette kan bli både lange og trøblete ferieturer!! Så hva gjør jeg? kan en hybrid være en mellom løsning, eller blir det bare et stort tapsprosjekt ved eventuelt senere bytte, og hva skjer med avgiftene på hybrid? Bør jeg heller kjøre diesel så lenge det går, og se hva som har skjedd av utvikling i mellomtiden? Mvh Kjetil Landmark

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-01 19:39:41 +0100

Nå har du jo svaret selv: om du vil ha en bil som trekker sjampingvogna uten problemer, ja da velger du diesel, gjerne med firehjulstrekk. Nå er jo ikke din vign spesielt tung, men jeg tenker at nyere generasjon RAV4 med hybrid drivlinje har to svakheter: dels har du ikke et egentlig firehjulstrekk, du har en form for "elektronisk" regulert firehjulstrekk med elektrisk drift på bakhjula. Det gir kanhende bedre fremkommelighet, men det vil ikke være riktig det samme i forhold til verken stabilitet eller trekke slep av betydning. Kanhende du kunne spørre fint om å få prøve en demobil hos Toyota-forhandleren med vogna på slep....om du føler at det fungerer, jolly fine, men jeg ville definitivt tatt en grundig prøvetur - med vogn - her! En av mine venner har forsåvidt RAV4 hybrid, han har kjørt hjem vedlassene sine - si rundt 12-1400 kilo maks - men vi snakker om et par mil - han bor midt ute i skauen! Å legge avsted på campingferie er a complete different matter. Den ANDRE svakheten med RAV4 hybrid er relativt lav tillatt hengervekt, for ikke å forglemme CVT-kassa - jeg er rimelig sikker på at denne girkassa ikke er optimal for å kjøre med slep over lengre distanser. Ja, det fungerer, men for meg ville det vært stressende å høre på turtallsøkningen - som de fleste vil vite- CVT-kassa får motoren til å stresse litt mer enn en vanlig automatkasse! Nok en god grunn til en grundig prøvekjøring - med slep. Såpass burde Toyota-forhanderen kunne ordne for en trofast Toyota-kunde som deg! Ellers ville jeg rett og slett tenkt i retning av Lexus om jeg hadde vært Toyota- fan og hatt dine behov! Lexus sine hybrider skal ha en bedre programvare for styring av girkassa - verdt å undersøke - spesielt ifht dette med slep!

Ellers har RAV4 hybrid en grei drivlinje, med en benziner med anvendbar kraft fra lave og midlere turtall - uten turbo og annet fiksfaks. Men girkassa gjør det altså litt annerlefes å kjøre bilen med denne drivlinjen enn man skulle tro! Alternativet er selvfølgelig en vanlig benziner - eventuelt diesel - husker ikke i farta hvor langt frem i årsmodell Toyota tilbyr diesel i RAV4 - etter introduksjonen av den hybride drivlinjen vil allemannalle ha hybrid, ikke minst den ladbare er jo noe mange vil ha. Uansett, benzinere bruker jo litt mer drivstoff da - det blir uavhengig av literprisen, dyrere med benziner enn diesel. Nå har aldri dieselmotoren i RAV4 vært noen høydare, men den gjør det den skal, og kan fungere helt greit med et ikke altfor tungt slep - som din sjampingvogn.

Når det er sagt, du har jo en god bil som kan holde i mange år til, gitt at understellsbehandling med jevnlig etterbehandling er en del av ditt vedlikeholdsregime. At en nyere benziner av samme sort nok gir deg noe høyere drivstoffutgifter kan så være, men det som virkelig drar opp er kostnadene ved å bytte bil. Drivstoffutgiftene er bare en parentes i denne sammenhengen. Mhp diesel vil jeg anta at du nærmer deg drivstoff-forbruket på ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for godt og utfyllende svar :-)

kjetil.landmark@live.no gravatarbildekjetil.landmark@live.no ( 2022-01-02 12:16:53 +0100 )rediger
0

besvart 2022-01-01 20:47:31 +0100

Hvis du ikke skal bytte bil før om "noen år" ville jeg rett og slett utsatt hele tankerekka like lenge. Mye skjer på bilfronten på noen år framover nå. Finn heller noe annet å gruble på så lenge. Godt nyttår.

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Ja er sn t det! :-) Godt nyttår til deg også! :-)

kjetil.landmark@live.no gravatarbildekjetil.landmark@live.no ( 2022-01-02 12:18:19 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger