Jeg antar du refererer til dagens artikkel knyttet til et tidligere spørsmål i herværende forum knyttet til Golf diesel og startproblemer i moderat kulde? Nå er det sånn at i all sin uendelige visdom har oljeskapene klart å sørge for at dieselen i et vinterland som Norge, tilpasses skiftende årstider og ditto temperaturer! Det er forlengst slutt på de tider da man måtte blande inn det være seg parafin eller litt benzin i dieselen om det ble ovseleg kaldt! Og akkurat det skal vi være glad for, diesel og andre ting og tang blander seg ikke spesielt godt om temperaturen i blandingen er under 20 grader når vi står der og rører! Men ja, rent hypotetisk kan du jo risikere litt av hvert om du kjører fra Oslo-gryta til Røros midtvinters, gjerne overnatter der oppe på Røros, men for alle praktiske hensyn: du skal være maks uheldig for å få dette problemet! Det skal være VELDIG kaldt!
Og ja, enkelte produsenter har forvarming av dieselen et sted underveis før dysene, men tro meg, om dette ikke fungerer, da sladrer diagnosesystemet i en moderne bil umiddelbart, om det er noe som overvåkes, er det kritiske temperatursensorer og strømtrekket til viktige delsystemer. Det gjelder forøvrig også for glødepluggene, men MacMurphy er som kjent med oss hvor vi går!
Nå sier ikke kameraten som stilte spørsmålet noe om han har en steingammel Golf sugediesel med den famøse 1,6 D under panseret, eller om han har en Golf 7 med euro 5 eller euro 6 motoren, det er derfor Benny har tatt en helgardering her - nesten! Du skal ha takk og terningkast 6 for å gjøre vårt store orakel Benny (og oss andre) oppmerksom på en mulig problemstilling som man ikke tenker på sånn med det samme! Et riktig godt nyttår til deg, virtuell diesel-parfyme oversendt!