0

Hybrid eller El

spurt 2022-01-01 15:51:33 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei!! Jeg leste nylig om din skepsis til hybrid, hvor du mente dette ikke hadde noe fremtid! Jeg/vi er ivrige camping entusiaster om sommeren, og jeg kjøpte for 1 år siden en 14 mod Rav 4 Diesel, noe jeg er meget fornøyd med! Med tanke på bytte av bil om noen år har jeg blitt litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg kjører leiebil om dagene, en 2021 Rav 4 Hybrid., som jeg har prøvd på litt langkjøring, og synes dette er en meget god bil. men med tanke på dagens og fremtidens bensin priser, tror jeg kanskje ikke dette blir bilen og dra vogn med for meg så lenge jeg kan kjøre diesel bil hvor drivstoffprisen er 2-3 kroner lavere! Men hva velger jeg? Ja det finnes elbiler som kan trekk min vogn på 1300 kg og litt til, men med dagens distanse på biler, og ladestruktur her til lands, ser jeg for meg at dette kan bli både lange og trøblete ferieturer!! Så hva gjør jeg? kan en hybrid være en mellom løsning, eller blir det bare et stort tapsprosjekt ved eventuelt senere bytte, og hva skjer med avgiftene på hybrid? Bør jeg heller kjøre diesel så lenge det går, og se hva som har skjedd av utvikling i mellomtiden? Mvh Kjetil Landmark

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-02 01:17:32 +0100

updated 2022-01-02 01:29:22 +0100

Jeg kjører selv hybrid, jeg mener dette er den mest fleksible løsningen i dag. Dagens batterier er langt fra evigvarende, garanti 8 til 10 år, etter at garantitiden utløper er det 50/50 for hvor lenge bilen "lever", det er 100% sikkert at de vil svikte, spørsmålet er når? Batteripakker koster en formue. En hybrid har mindre batteripakker, kanskje er det da mer aktuelt å bytte den fremfor å kaste hele bilen. Det er også et spørsmål om hvor lenge man beholder en helt ny bil, det er jo individuelt, men noen der ute vil komme til å sitte med "svarteper". Jeg ser for meg at helelektriske biler vil havne ned mot vrakpanten når ligger oppunder garantitiden, + noen tusenlapper om batteripakka er akseptabel etter 10 år. Her må vi først ha noen saker i retten, de vil komme nå etter hvert ettersom alderen på el-bilene runder den "magiske" alderen. Dette vil bli veilederen for omsetningsverdien på eldre el-biler i bruktmarkedet. En annen nyttig opplysning er at Toyota kommer snart med biler som skal ha en ny og langt bedre batteriteknologi, med mye større lagringskapasitet. Om man prøver å være objektiv i dette kaoset, så er det tiden for å sitte lengst mulig på gjerdet etter min mening, iallfall om man vil sikre seg mest mulig fra å gå på en (kollektiv?) smell.

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for svar og godt innspill !:-)

kjetil.landmark@live.no gravatarbildekjetil.landmark@live.no ( 2022-01-02 12:24:14 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger