0

Toyota Corolla 1998 mod

spurt 2021-12-31 10:51:54 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Det er noe jeg lurer på, det gjelder hva motor som står i en 1998 mod. Toyota Corolla ?

Når jeg søker bil nr. ( RH 54119 ) på sider der dem selger deler så kommer det opp : 1,4l. 86 HK, med motor kode 4E-FE, (E11), men i noen tilfeller så ser jeg at samme bil med samme motorkode har også en 1,3l. med samme ytelse 86 HK. Noen sier jeg har 1,4l. mens andre sier jeg har 1,3 l. fordi 1,4l. kom først i år 2000. Da blir jeg veldig i tvil der jeg tenger ett nytt stempel.

Mvh Runar Aas

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-31 12:13:21 +0100

Jeg ville vel i all min enfoldighet tatt en telefon til en god venn ved delelageret hos herværende merkeforhandler.....subsidiært Mæller Teknisk. Toyota er ikke noe dårligere enn Møller i så måte, så finn frem vognkortet og ring til en merkeforhandler, alternativt Toyota Norge, og ta det derfra. Du ber rett og slett om et råd - og nei - hvor du kjøper delene er likegyldig for dem. Dog tenker jeg at du nok er litt ute og sykler her, å skifte ET stempel er liksom bare 1/4 av det du trenger her, og be advised, undersøk om det klarer seg med lett honing eller om du også må bore opp sylindrene. Dette har betydning for bestillingen, ifht både stempel (stempler) og stempelfjærer.

I min verden er det sånn at når det skjer noe med et stempel, er det liksom ikke helt uvanlig at det drar med seg litt mer! I verste fall - om et eller flere stempler bråstopper på sin vei opp og ned i sylinderen og blir slått i biter, ja da skjer det ting med sylindrene og veiva også. Jeg tenker at når du leter etter deler basert på bilens registeringsnummer, har du kanhende ikke undersøkt spesielt nøye der under panseret - også Toyota har motornummer der du normalt sett kan finne ut av hvilken motor som sitter der, og å finne ut av om motoren er en 1,3 liter eller 1,4 liter, det pleierå være greit om du har demontert topplokket og har motorblokka foran deg. I det hele tatt: som i mange andre situasjoner her i livet, godt forarbeid, gode forundersøkelser, er veldig lurt :-) Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-31 14:50:23 +0100

Ser man litt på Youtube så er det svært skjelden det lønner seg å reparere en motor hvis du som du sier har et stempel som er gåent. Det krever masse skruing og kostnad med pakkninger, strekkbolter osv og så vil alltid tanken på at hvorfor skjedde dette stempel havariet henge over en. Får du tak i en byttemotor og kanskje med litt historikk så er det normalt rett vei å gå her da bytte av motor gjerne har langt lavere time forbruk enn tiden det tar for overhaling og husk at er problemet i veiv eller med smøring så kommer feilen tilbake uansett hvor mange ganger du bytter stempel. Skal man overhale en motor så må det grunnleggende være ok altså, veiv, smøring av lagere, oljepumpe trykk samt klaringer og toloranser være innenfor og man kan alltid spørre seg hvorfor har 1 stempel havarert ?. Har du dette som hobby så er det jo bare lærerikt men økonomisk og hvis du da ikke kan gjøre dette selv så er det ruin økonomisk. Man skal nok ha personlige følelser for å ville holde liv i en 1998 Toyota Corolla da den nok har passert dato for en normal bruksbil i dagens bilverden og har ikke samme sikkerhet og utstyr som en modernere bil har. Til og med det grunnleggende sikkerhets utstyret vi forventer i dag vil den nok bare ha deler av som fks abs og kanskje et par kollisjons puter men kan på ingen måte konkurrere blant modernere biler.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger