0

Audi a3 vs a3 e-tron

spurt 2021-12-29 20:09:34 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg er på utkikk etter ny bil, og er usikker på om jeg skal gå for vanlig a3 2014-2017 modell eller tilsvarende i e-tron versjon. Finner lite på nett som forklarer fordeler og ulemper. Har du noen gode svar til meg?

Mvh. Phillip André

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-29 22:14:21 +0100

Tja, kjøremønster og behov bør vel settes øverst på lista uansett. A3 finnes som kjent med flere motoralternativer, om du har mye langkjøring, er diesel fremdeles kongen på haugen. Om du har mye bykjøring, kan eine kleine benziner være en god ide, og E-Tron er på mange vis et spesialtilfelle av eine kleine benziner. Jeg tenker på det som en benziner med elektrisk hjelpemotor, og siden vi snakker om en elektrisk hjelpemotor med skjøteledning - du kan "fylle" batteriet der hjemme før du legger i vei - får du lavere forbruk som en ekstra bonus! At man kan kjøre "rent elektrisk" så og så langt, er en sannhet med modifikasjoner: om man skal ha det godt og varmt i bilen, må jo benzineren gå litt innimellom, iallefall halve året! Ellers vil fabrikanten alltid legge inn et "buffer" der motoren starter før batteripakka går under en gitt terskelverdi, og for at motoren skal ha driftstemperatur før dette inntreffer - ja da går den så alikevel av og til. Dessuten har disse hybridene begrenset batterikapasitet, om man nærmer seg maks rekkevidde og benzineren starter, ja da går vinninga opp i spinninga når benzineren i tillegg til fremdrift må lade batteriet. Oom jeg hadde hatt en sånn bil, ville jeg kjørt den i vanlig hybridmodus uansett og latt bilens styringselektronikk styre showet....det gir lavest forbruk i det lange løp. Og med de strømprisene vi har nå om dagen, er det et åpent spørsmål om det "lønner seg" å lade en hybrid hjemme i det hele tatt. Glem heller ikke at du må ha mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader om dette skal ha noe for seg i det hele tatt! Ellers koster jo dette typisk 15000 blanke kroner, du kan kjøre en stund med det være seg en diesel eller benziner for den summen.

Den andre "myten" som henger på VAG sine hybrider, er "fantastisk ytelse". Også det er en sannhet med modifikasjoner, for det første er ikke "systemeffekt" på xxx hk riktig det samme som en konvensjonell motor med xxx hk. Igjen, noe forenklet sett, denne makseffekten vil kun være tilgjengelig under gitte premisser - normalt sett er en forutsetning at det er rimelig mye strøm på batteripakka - dernest vil du bare ha dette ekstra skyvet en stakket stund - du kjører ikke rundt med en kjrutt-tønne under gasspedalen hele tiden. Ja, du får kanhende noe mer anvendbar kraft enn du ellers vile hatt fra eine kleine benziner, men det som er dumt med e-tron er at de to mytene jeg nevner her, også jekker opp prisen - alt som er populært koster som kjent litt ekstra. Det vil du finne ut om du sjekker litt rundt i markedet - og det må være opp ti ldeg å avgtjøre om du mener det er verdt det. Om du kjører mye småkjøring, kan det absolutt ha noe for seg, for all del, der har hybride drivlinjer virkelig noe for seg. Men eine kleine benziner klarer seg også godt på egen hånd, i ditt sted ville jeg i såfall ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger