Med alt det vesentligste småkjøring ville nok selv jeg vurdert elektrisk, gjerne en grei Nisseleif eller Kia. Dog, som Kamerat Helmar er inne på, mulighet for en forskriftsmessig hjemmelader er obligatorisk, uten denne muligheten blir det både dyrt og utfordrende med en i utgangspunktet rimelig elbil. Og nei, det er faktisk ingen "free lunch", også elbiler har sånne ting som hjuloppheng og bremser. Legg til at elbiler er relativt tunge, og at regenereringen medfører at bremsene ikke blir brukt stort - det gjør noe med vedlikeholdsbudsjettet over tid, stikkord rust på bremseskivene, calipere som setter seg. Sånn er det bare, og mine f.d kolleger som har gått for ny elbil til jobbkjøring - det har noe med bompenger å gjøre - har regnet på verditap og hele pakka og kommet til at moroa koster dem omtrent det samme som å kjøre en grei dieselbil over samme tidsrom. Da snakker vi rett nok om NY, rimelig elbil, med en estimert levetid på 10 år. Med ditt budsjett hopper du inn i si siste halvdel av levetiden for en Nisseleif, det kan falle noe rimeligere ut, men det er altså ikke helt gratis. Men som nummer to bil - forutsatt at nummer en bilen har en konvensjonell drivlinje og dekker familiens øvrige behov - jolly fine - men igjen - hjemmelader!
Alternativet om dere ikke har hjemmelader, er en liten benziner, f.ex Ford Fiesta / Focus evnt Skoda Fabia, problemet er at med begrenset budsjett snakker vi om biler som er såpass gamle at du nærmer deg det "magiske" årstallet der både Ford og VAG hadde festlige problemer med de små motorene sine....grensa her er 2013-2014. Ellers er Toyota Prius hybrid et greit og ikke minst økonomisk alternativ....mange biler i markedet gjør noe med prisnivået....mye bil for pengene og markedets desidert beste hybride drivlinje.
Ellers kan dere se hen til Mazda: Mazda 3 er en undervurdert småbil som faktisk kan være et vel så godt alternativ som Toyota. Forutsatt at dere finner en "hel og grei" bil, kan det fort gå bra rent budsjettmessig, besparelsen med elbil ligger først og fremst i bompenger - enn så lenge - og i noen grad "drivstoff". Dette bør man imidlertid ikke se seg blind på, det eneste vi kan si med sikkerhet i dag, er at bruksavgiftene for elbiler kommer til å gå opp i årene fremover. Det er så enkelt som at bil og transport har vært en skikkelig god melkeku for politikerne de siste 70 åra, der står Norge i en særstilling, og når andelen elbiler blir så høy at det gjør virkelig vondt for politikerne med alle avgiftene staten går "glipp av", ja da kan meget vel hele gullrekka, fra bompenger til "veiskatt" og hva de nå måtte finne på, gjjøre et aldri så lite byks oppover.
Og ja, jeg er dieselfan, men smo Kamerat Helmar sier, diesel, DPF og vesentlig småkjøring er dårlig karma! Velg elektrisk, liten benziner eller hybrid her. Skulle jeg gjort valget selv her, ville jeg sannsynligvis landet på Nisseleif - hvis mulighet for ... (more)