0

Er dette et «ok» bilkjøp?

spurt 2021-12-27 08:43:55 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Norulf,

Håper du kan hjelpe/ guide meg om dette er et «ok» kjøp? :-) Jeg er lite bil kyndig og ønsker meg derfor en bil som er pålitelig uten store kostnader og rimelige deler. Har lest i flere innlegg at du er mesteren når det kommer til Skoda.

Saken er at jeg har kommet over en Skoda Octavia fra år 2012, kilometerstand er ca. 140 000, DSG, 2.0 TDI, 4x4, 140HK og som nylig er EU-godkjent til desember år 2023.

Bilen er brukt som firmabil og i følge selger så er bilen velholdt og fulgt alle servicer. Har kun mottatt noen bilder på sms, så har ikke sett bilen enda. Men blir å ta en titt under bilen, dører osv for å se på eventuelt rust og serviceheftet at den faktisk har fulgt alle servicer.

Bilen selges for kr 115 000,-. Anbefaler du NAF test selv om bilen ble godkjent for noen dager siden? Budsjett er ca. kr 100 000,- +/-.

Har hørt og lest at årsmodell 2013/2014 utgaven skal være en bedre bil og ser at de selges for ca. kr 150 000,- på Finn.no med en kilometerstand på ca. 120 000 i gjennomsnitt.

Spørsmålet er da om dette er et «ok» kjøp til kr 115 000,- eventuelt «prute» eller om jeg skal utsette kjøpet av bil til jeg har fått spart noe mer og kjøpe en 2014 utgave. Alle tips mottas :-) PS: Tror ikke registerreim er byttet enda.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-27 13:24:06 +0100

Først og fremst, EU-godkjenning sier egentlig ingen verdens ting om bilens faktiske stand. Det eneste en EU-kontroll egentlig sier, er at du med litt flaks kan beholde skiltene i to år til! På en bil med såvidt mange år på veien, er en NAF-test absolutt å anbefale - FØR - FØR - FØR kjøpet. Det er ryddigere for både kjøper og selger, og det er så meget enklere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler FØR kjøpekontrakten er undertegnet enn ETTER! Og skulle det være kritiske problemer, ja da går du bare videre! Nei, NAF oppdager ikke riktig alle feil, men de oppdager med sikkerhet VELDIG mye mer enn du selv kan klare ved å krype under bilen på tunet hos selger!

Dette med RUST er og blir den største potensielle fallgruven her, men undre har skjedd før, er det en bil som f.ex er kjørt et annet sted enn Oslo-gryta, kan det være god sort! Er det tilfelle, ja da kan du kjøpe bilen og kjøre den direkte til understellsbehandling, med jevnlig etterbehandling, og ha glede av den i mange, mange år. Jevnlig understellsbehandling koster peanøtter ifht rust-sveising.

Ellers er det helt korrekt som du sier, neste generasjon Octavia er en vesentlig bedre bil på alle vis, det bør vises godt igjen på prisen.....! Bla passiv og aktivt sikkerhetsnivå er et par hakk høyere på neste generasjon, og du har 150 hk TDI med kamkjede under panseret. Pluss ekstrautstyr som adaptiv cruisekontroll etc etc... Samtidig skal man ikke kjøpe seg i hjel på bil heller, så jo, forrige generasjon kan utmerket godt være tingen for å holde budsjettet. Men jeg ville definitivt tatt en "sanity sjekk" på prisen - min subjektive oppfatning er at med 115' bør den være i topp stand. Og igjen: NAF-test - det være sg 60-pkt til 1500 for medlemmer eller full test for en tusenlapp mer - er fornuftig og vel anvendte penger uansett. Det gir jo også selger ryggen fri ifht opplysningsplikten, spleis gjerne - det er som sagt win-win for begge parter.

OM REG-REIM IKKE ER BYTTET ENNÅ bør du som et minimum ta en telefon og sjekke skiftintervallet - samtidig sjekker du PRISEN FOR DENNE JOBBEN ved merkeverksted. Er skiftintervallet 120.000 - ja da må dette reflekteres i et betydelig prisavslag. Ellers kan du jo sjekke prisen hos andre enn merkeverkstedet her - evnt i Sverige - men NB: ALLTID autorisert verksted, aldri bakgårdsarbe'! Jeg ville også sjekket at DSG-olja og haldex-olja var skiftet - om jeg ikke tar feil - er det 60.000 km intervall for begge - også på denne generasjonen Octavia - også dette er en relativt dyr jobb - sjekk evnt pris og intervall med ditt nærmeste merkeverksted FØR kjøpet! Ikke det at jeg mistror selger her, men han ville ikke vært den første som opplevde at merkeverkstedet f.ex "glemmer" denne tingen - spesielt om bilen er servet etter longlife-service.

Og der har vi en ting DU skal passe på: Longlife-service burde vært forbudt ved lov. Ja, det kan gå greit de første 100.000 og litt til, men ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger