Det eer et par høl her: "i påvente av ny bil...."? Om du har en ny bil i bestilling, og som så mange andre opplever lang leveringtid, snakker vi om en bil som skal gjøre nytta et begrenset tidsrom. Er du derimot en "Hvermnannsen" som trenger bil for å komme til og fra jobb, er det en klar fordel om bilen du kjøper holder si to eller tre EU-kontroller. Det er mulig, for all del, men du skal gjøre en grundig jobb for å finne en bil i best mulig stand innafor et begrenset budsjett. Og om du ikke er spesielt bilkyndig selv eller har en god venn som kan det du ikke kan, ja da kan du "grovsile" selv, før du eventuelt spanderer 1500 spenn (for medlemmer) på en 60 pkt NAF-test. Ja, det koster litt i forhold til budsjettet, men det er bedre enn å stå der i ettertid med tunga i brødristeren eller en sekk full av katter! Og NAF-testen - den gjennomføres FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakt! Da kan du gå videre - 1500 kroner fattigere - men med nok penger igjen til å lete videre og forhåpentligvis finne en bil som kan gjøre nytta! Alternativet til NAF er selvfølgelg å få med seg en som kan veeeeeeeeeeeeeldig mye, og sjekke aktuelle biler best mulig der ute på tunet hos selger. Det er tross alt litt andre kriterier man sjekker når vi beveger oss nede i dette budsjettet, det som bør stå øverst på lista er kritisk rust! Let litt på nett - bla Brroms bruktbilmarkeet har en grei sjekkliste som du kan bruke.
Ellers er det smart å legge det jeg kaller "greie" biler til grunn, med det tenker jeg å biler uten for mye dilldall, passe robuste, relativt enkle ifht service og reparasjoner. Dette med "billig i drift" kommer helt av seg selv om du slipper reparasjoner, mhp drivstoff-forbruket er alt fra si 0.8 med benzinere og nedover helt greit! Diesel er min favoritt, men jeg tenker at du får mer grei bil for pengene om du velger en bil med en liten benziner under panseret. Som du er inne på, Toyota er ofte et godt valg, men be advised, heller ikke Toyota er feilfrie, og så absolutt ikke rustfrie! Et "udde" merke som du kan få mye god og grei bil for lite penger, er Citroen, spesielt Citroens variant over temaet pizzabil! Altså denne firkante varebilen! En god venn kjøpte en sånn som var rundt 8-10 år gammel for 15000 spenn, den rulla år ut og år inn, det eneste problemet var at den spiste lyspærer! Men vanlige H4 pærer koster jo ikke stor! Dette var en diesel, og som vi vet, PSA bygger noen av verdens beste små dieselmotorer! I det hele tatt: det kan lønne seg å tenke utenfor boksen! Også Peugeout har tilsvarende pizzakasser....vips...så har du bil en god stund! Men sjekk aktuelle biler grundig - lykke til!