0

Oljeforbruk også på dieselmotorene?

spurt 2021-12-23 14:37:08 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Du har advart mot bensinmotorene på modellene rundt 2013 pga. ekstremt høyt oljeforbruk, noe som igjen skyldes dårlige stempelringer. Du anbefalte da å velge dieselmotorene. Men når jeg nå jakter en A4 allroad, ser jeg at flere av dem med diesel som ligger ute for salg har byttet motor pga. høyt oljeforbruk (noen er tatt på garanti). Kan det stemme at problemet også gjelder gelder TDi motorene? Antar det i så fall gjelder alle, uansett HK? mvh Martin

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-23 19:54:24 +0200

Enighet er en fryd, lykke til med bilkjøp og hytteturene :-) Jeg ville vel kanhende tenkt tanken på å kjøpt TO biler her - en gatebil og en Lada Niva til de litt tøffere oppgavene, men det er gjerne ikke SÅ dårlig vei! Første gang jeg la merke til Audi A6 Allroad var forøvrig i St Petersburg for en del år tilbake, den tok trikkeskinnene på tvers like godt som Laddis og Volga! Og tro meg, langt ut på 2000-tallet var dette med trikkeskinner en krevende øvelse der borte i øst, mange år med forsømt vei-vedlikehold, selv inne i byen, kombinert med stadig økende biltrafikk og slitasje, medførte at avstanden mellom toppen av trikkeskinene og veilegemet ble brutal. Så ja, det er enkelte situasjoner der litt bakkeklaring og korte overheng er en fordel! Nuh er alt så meget bedre der borte, måtte enkelte norske riksveistrekninger også bli husket av det kgl norske veivesen snart!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-23 19:37:54 +0200

Tusen takk for et usedvanlig utfyllende svar. Følger deg på alt du sier (oljeskift, rust, osv.). Har nå en A4 2.0 bensin B6 gått 330.000. Den har drukket olje fra jeg fikk den som ett-åring. Men utsatt for det samme som din - en dust (politimann i sivil) tok rennafart og smadret den. Må prøve å finne en A4 quattro tdi (177 hk) som er rustbehandlet og tatt service/oljeskift hver 15'. Har en ubrøytet traktorvei til hytta, og kjører en del på privat dårlig vei på heia, så har litt lyst på allroad. Men helt enig i at den ikke er fin med det plast-stasjet. Litt bedre hvis det er lakkert.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-23 17:59:01 +0200

Ja, det er langt på vei samme motorer som sitter i både Skoda og VW, og nei, TDI-motorene er normalt sett greie på alle vis. Dog er det en ting som med sikkerhet påvirker motorens indre liv mye mer enn både Møller og merkeverkstedene vil snakke om: "longlife" serviceintervaller! Den enkle versjonen er at nei, "longlife" oljen er IKKE bedre enn den olja vi brukte før. Den degraderes på samme vis, den samler opp snafs, den eneste forskjellen er at vi ikke ser det like lett som før. Og som vi vet, den eneste veien ut av motoren for dårlig olje, er gjennom tappepluggen og filterbytte. I min verden er oljeskift med filterbytte - ALLTID filterbytte ved oljeskift - noe man bør gjør hver 15.000 km, maks 20.000 km om man kjører overveiende langkjøring - i ordets egentlige forstand.

At dette har noe for seg, burde være rimelig innlysende for enhver som kaster et eneste lite blikk på en sprengskisse av en TDI-motor. Min tese er at "longlife-service" burde vært forbudt ved lov, det er rett og slett dårlig karma for alt som smøres av olja - her motoren med all sin leamikk! Ekkers er det en annen ting som faktisk ER forbudt ved lov: tukling med bilens styringsystem i den hensikt å "trimme" den: kall det chiptuning, "optimalisering", whatever: det er same shit, another wrapping, som regel en amatør som sitter og leker seg med å hive opp ladetrykket og øke drivstoff-mengden. Det eneste som er bombesikkert med sånt, er at det øker belastningen gjennom hele drivlinjen, fra turboen via stempeltopper, råder og videre gjennom kraftoverføringen, like frem til drivleddene.

Begge disse tingene er så altfor vanlige, og skal du lete etter en "god" bil, er det første noe som krever grundige undersøkelser, fortrinnsvis også en NAF-test FØR du undertegner kjøpekontrakt. Den andre greia - det jeg så respektløst kaller "tukling" - er en dealbreaker.

Ja, det finnes heldigvis mange som tenker som meg! Derved kan du finne biler som verken har excessive oil consumption eller andre problemer! En ting som har forundret meg, er at VAG sender med kundene en liter olje når de leverer nye biler, med beskjed om å peile olja ofte den første tiden! Skremmende spør du meg! Når det er sagt: jeg er konservativ her også, jeg tror på det vi kallte "innkjøring" i gamle dager. Det innebærer i korthet at jeg unngår å belaste motoren for meget de første 15-20.000 kilometerne. En annen vane jeg har, er at jeg aldri, aldri, aldri trekker turtall over 2000 o/min før olja er gjennomvarm, det tar i praksis et par-tre mil. Men greit nok, etter noenogtyve år med VW diesel har jeg til dags dato aldri noensinne hatt behov for å etterfylle olje mellom oljeskiftene. På disse åra har jeg hatt en håndfull biler, og jeg er en sånn sær fyr som mener at en god bil før kunne runde både 4 og 500.000 uten nevneverdige problemer. Spesielt vil jeg bemerke at min Passat B5 TDI med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-23 14:56:55 +0200

Og er det samme bensin- og dieselmotorer som sitter i Octavia, slik at problemet er det samme der?

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger