0

Gjentatte feil med ny teknologi

spurt 2021-12-21 00:03:02 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Vi kjøpte en fabrikkny 2020 Audi eTron 55 med virtuelle sidespeil. Vi mottok bilen i desember 2019. Siden den gang har vi gjentatte ganger opplevd dugg i disse kameraspeilene på begge sider. Dugg og kameralinser fungerer jo svært sjelden godt sammen. Speilene blir jo så og si ubrukelige og en kan jo vurdere om det er forsvarlig å kjøre med. Vår forhandler, i dette tilfellet Møller, har utbedret feil på dette uten at problem og vi har opplevd god service. 2 ganger er kameraspeilene byttet på garanti. To ganger har også bilen vært inne for å nullstille/reprogrammere software for varmetråder til bakrute som også skal sørge for varme i kameralinsene.

Nå har dette altså skjedd for 3 gang og vi begynner å bli lei. Verksted har ikke disse delene liggende på lager og det er lang ventetid. I mellomtiden må en kjøre rundt med tåkete speil hver gang det er fukt i luften. Vi får beskjeder om utbedringer på deler fra fabrikk og at nå skal det bli bra. Men dette har vi jo hørt to ganger før, og vi begynner å miste troen. Hvilke rettigheter kan en ha i sånne tilfeller? Kan dette være grunn til en slags heving av kjøpet eller av forhandler kan måtte ta bilen tilbake? Bilen kostet over 900.000kr ny og vi opplever dette som litt skremmende med tanke på hva dette gjerne vil koste å utbedre den dagen fabrikkgarantien er utløpt, dersom vi fremdeles har bilen..

Vennlig hilsen Daniel

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-21 13:35:50 +0100

Tja, for meg fremstår det som om det ikke har løst problemet å skifte "speilene" gang på gang på gang. Nå er det vel forhåpentligvis ikke dugg hele året, så man kan vel saktens klare seg med det som åpenbart er en mindre god teknisk løsning, og siden vi snakker Audi, er det grunn til å forvente at man finner en fungerende løsning, om ikke "i morgen", så iallefall en gang om ikke altfor lenge.

Å heve kjøpet? En smule tynt grunnlag spør du meg, og dersom forhandler ikke skvetter opp i giv akt og sier ja og amen med det samme du hvisker ordene "heve kjøpet", ja da kan det være en lang og ressurskrevende vei å gå før man kommer i mål her. Nå koster det ingenting å be om et råd fra forbrukerrådet og ta det derfra, for al del. For min del ville jeg vel hatt iallefall litt is i maven, det er store problemer, og det er litt mindre problemer. Ja, som f.d yrkesjåffør bruker jeg sidespeilene veldig mye mer aktivt enn de fleste, og jeg ville sett svart på å kjøre uten sidespeil om jeg hadde kjørt mye på flerfelt-vei. Når det er sagt: under spesielle forhold har jeg opplevd at selv mine konvensjonelle speil - med varmetråder i speilene - har dugget ned.

Sånn er det bare - men slik du fremstiller det - er det fenomenet du opplever, vesentlig hyppigere - så hyppig at det med ditt kjøremønster utgjør en ikke ubetydelig sikkerhetsrisko. Derfor ville jeg uansett holdt en løpende dialog med forhandleren og gitt klar beskjed om at jeg forventet at problemet ble løst. Og du er neppe alene om å oppleve dette som et problem - dette fremstår mer som en konstruksjonsfeil enn et enkeltstående tilfelle. En ting du kan gjøre for å sjekke opp dette, er å google problemet, primært i det tyske markedet, alternativt sjekke løpende pressemeldinger fra Audi: det ville ikke være første gang at en "kjent" feil i Tyskland ikke ble kommunisert i tilstrekkelig grad til det være seg den norske importøren og/eller merkeforhandlerne! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger