0

Er Audi 100 C1 ein trygg bruksveteran?

spurt 2021-12-20 19:01:15 +0100

Eg tenkjer å kjøpe ein audi 100 C1 1.8 LS (1972). Den er i grei stand. Funker og kjører. Det eg er mest beskymra er rust. Har høyrt at desse ikkje er dei beste med rust men denne har overaskande lite i følgje selgaren og bildene han har sendt. Så lurer på kva er nokre typiske plasser dei pleier å ruste. Er open for andre ting å tenka på når ein kjølper ein så gammel ting er velkommen :)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-21 08:12:51 +0100

Nei, på ingen måte !

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-21 09:16:33 +0100

Enighet er en fryd, Kamerat Helmar har aldeles rett! En rundt 50 år gammel bil - selv om det nok var en feiende flott bil når den var ny - vi laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaldri kunne være en trygg "bruksveteran" - uansett hva eierens mer eller mindre subjektive oppfatninger måtte være! Når det gjelder bildene du refererer til, er det sannsnyligvis en drøss bilder av bilens ytre, det være seg flotte og blankpolerte lakkflater, eller bilens edlere deler - det være seg motor...eller - igjen - det UTVENDIGE under bilen! Tipper du IKKE finner så altfor mange bilder fra et inspeksjonskamera på INNSIDEN av de rustfellene som var så klassiske fra VW / Audi dengang da - og mange andre bilfabrikanter for den sakens skyld!

Jeg tenker spesielt på bærende konstruksjoner rundt hjulopphenget, både foran og bak: ikke var det lufting, ikke var det hulromsbeskyttelse, men hulrom var det - og mange oss har lært på den harde måten at nettopp disse stedene er ovseleg utsatt for vår ikke så gode venn Stålmarken! Jeg hadde selv en flott Passat B2, vel, nokså grei da, jeg kjøpte den billig og kjørte deni mange år, bare karosserirust å se, og til og med den siste EU-kontrollen sklei den rett igennom med kun en bagatellmessig feil! Men EN feil var det - gummiforingene som holdt bakakslingen måtte skiftes! Under denne operasjonen kom det for en dag at boltene på begge sider - som jo går inn i nettopp ovenfornevnte bærende konstruksjner - de var festet i noe som minnet VELDIG om kjeks! Ja, siden jeg spanderte understellsbehandling på bilen umiddelbart etter kjøpet, hadde prosessen blitt forsinket, og rett skal være rett, bilen SÅ JO BRA UT! Men dengang hadde ikke firmaet som gjorde jobben med understellsbehandlingen inspeksjonskamera, ja, man borra dreneringshull og så videre og gjorde jobben etter alle kunstens regler! Men stålmarken hadde altså allerede fått godt tak i disse hulrommene - forrige eier hadde rett nok sørgetfor understellsbehandling i dann og vann - men det var leeeeeeeeeeeeeeenge siden siste etterbehandling! Og bilen var jo kjørt rundt 300.000 når jeg kjøpte den - den var 13-14 år gammel da - så hva kan man vel vente?

Når du nå spør om en enda eldre bil med mange fellestrekk med Passat B2 anno -81/82 er en "trygg" bruksveteran, er mitt svar uansett et rungende neeeeeeeeeeeeeeeei! Om du i det hele tatt tenker på å skaffe deg en slik bil, enn si tenker på å BRUKE DEN i hverdagen, da er FULL NAF-TEST minimum FØR du kjøper bilen og innbiller deg at du kjører tilnærmet trygt! Tilnærmet, fordi selv ikke NAF finner riktig alle feil og mangler" Men de finner mange flere enn du kan drømme om å finne selv der du ligger under bilen på tunet hjemme hos selgeren!

Men selv da: glem aldri at det er en GAMMEL bil - der det beste er tatt mange ganger underveis! Nå sier du ikke noe om hvovidt bilen selges som bruksbil, eller om det er en bil som enten er delvis rehabilitert, eller om det er en bil som har vært ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-21 14:39:24 +0100

Gamle Audier rustet så man kunne høre det så pass på her. Her må man frem med en magnet å sjekke karroseriet som de som kan dette gjør. Stay away er mitt tips og gjør du ikke en grundig sjekk på forhånd og virkelig vet hva du driver med så blir det gråt og tenners gnissel her. Bare det at du må spør på forumet om hva du bør tenke på sier meg lett at du selv ikke har kompetansen til å vurdere en slik bil på en fornuftig måte. Her må man gjerne bruke inspeksjon kameraer innvendig i kanaler ol for en vurdering.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-22 21:30:27 +0100

Utelot en detalj i mitt første, korte svar. Jeg restaurerte en sånn en i 2005. Allerede da var det vanskelig å få tak i deler. Særlig til forstilling. Det ble mye improvisasjon, med bla deler fra Volvo... Det var i og for seg en god mestringsfølelse å få det til, men det krevde mye verktøy, tenking og et bredt kontaktnett for å komme i mål.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger