Enighet er en fryd, Kamerat Helmar har aldeles rett! En rundt 50 år gammel bil - selv om det nok var en feiende flott bil når den var ny - vi laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaldri kunne være en trygg "bruksveteran" - uansett hva eierens mer eller mindre subjektive oppfatninger måtte være! Når det gjelder bildene du refererer til, er det sannsnyligvis en drøss bilder av bilens ytre, det være seg flotte og blankpolerte lakkflater, eller bilens edlere deler - det være seg motor...eller - igjen - det UTVENDIGE under bilen! Tipper du IKKE finner så altfor mange bilder fra et inspeksjonskamera på INNSIDEN av de rustfellene som var så klassiske fra VW / Audi dengang da - og mange andre bilfabrikanter for den sakens skyld!
Jeg tenker spesielt på bærende konstruksjoner rundt hjulopphenget, både foran og bak: ikke var det lufting, ikke var det hulromsbeskyttelse, men hulrom var det - og mange oss har lært på den harde måten at nettopp disse stedene er ovseleg utsatt for vår ikke så gode venn Stålmarken! Jeg hadde selv en flott Passat B2, vel, nokså grei da, jeg kjøpte den billig og kjørte deni mange år, bare karosserirust å se, og til og med den siste EU-kontrollen sklei den rett igennom med kun en bagatellmessig feil! Men EN feil var det - gummiforingene som holdt bakakslingen måtte skiftes! Under denne operasjonen kom det for en dag at boltene på begge sider - som jo går inn i nettopp ovenfornevnte bærende konstruksjner - de var festet i noe som minnet VELDIG om kjeks! Ja, siden jeg spanderte understellsbehandling på bilen umiddelbart etter kjøpet, hadde prosessen blitt forsinket, og rett skal være rett, bilen SÅ JO BRA UT! Men dengang hadde ikke firmaet som gjorde jobben med understellsbehandlingen inspeksjonskamera, ja, man borra dreneringshull og så videre og gjorde jobben etter alle kunstens regler! Men stålmarken hadde altså allerede fått godt tak i disse hulrommene - forrige eier hadde rett nok sørgetfor understellsbehandling i dann og vann - men det var leeeeeeeeeeeeeeenge siden siste etterbehandling! Og bilen var jo kjørt rundt 300.000 når jeg kjøpte den - den var 13-14 år gammel da - så hva kan man vel vente?
Når du nå spør om en enda eldre bil med mange fellestrekk med Passat B2 anno -81/82 er en "trygg" bruksveteran, er mitt svar uansett et rungende neeeeeeeeeeeeeeeei! Om du i det hele tatt tenker på å skaffe deg en slik bil, enn si tenker på å BRUKE DEN i hverdagen, da er FULL NAF-TEST minimum FØR du kjøper bilen og innbiller deg at du kjører tilnærmet trygt! Tilnærmet, fordi selv ikke NAF finner riktig alle feil og mangler" Men de finner mange flere enn du kan drømme om å finne selv der du ligger under bilen på tunet hjemme hos selgeren!
Men selv da: glem aldri at det er en GAMMEL bil - der det beste er tatt mange ganger underveis! Nå sier du ikke noe om hvovidt bilen selges som bruksbil, eller om det er en bil som enten er delvis rehabilitert, eller om det er en bil som har vært ... (more)