Ja, som vår gode venn Vestaværet er inne på, det er flere faktorer som avgjør batterpakkas effektive levetid, enn si elbilens økonomiske levetid. Flere av mine f.d kolleger har gått hen og kjøpt seg VW E-Up eller fetteren fra Skoda, de regner med 10 års levetid, da går den økonomiske biten sånn circa pari-pari med en grei dieselbrenner gitt faktorer som er nogenlunde kjent i dag. Klarer de et par år ekstra, jolly fine, og at de valgte nettopp E-Up, er fordi dette er en bil en nogenlunde kyndig ingeniør (mine f.d kolleger er nettopp det: elektroingeniører med elektronikk som hovedfelt) kan skifte batteripakka på selv. Og brukte batteripakker - det finnes der ute. Men alt dette er noe som varierer fra bil til bil - noen biler er ikke laget for å skifte batteripakke i det hele tatt! Og kjøremønster, lademønster er alfa og omega! Oppskriften fra Kamerat Vestavær er meget grei og velskrevet, terningkast 6 for den!
Vil du lese mer om dette: https://www.tu.no/artikler/bekymret-f...
Så til det egentlige spørsmålet: å kjøpe en 8 år gammel elbil er og blir gambling! En ting som MÅ gjøres, er å få gjennomført en sjekk av batteriets kapasitet FØR - FØR - FØR du i det hele tatt tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt! Er det ikke liv laga, går du bare videre, det er ikke rasjonering på brukte biler der ute...noen av dem er til og med verdt prisen selgeren forlanger! Og finner du en bil med grei nok batterikapasitet, ja da har eieren kanhende tatt nogenlunde god vare på både batteripakka og resten av bilen! Resten av bilen bør selvøflgelig også sjekkes, en NAF-test er egentlig tingen, i skrivende stund er jeg imidlertid noe usikker på om NAF kan foreta en god nok test av batteripakka, men resten av bilen har de god kontroll på.
Ellers bør prisen på enhver bruktbil reflektere bilens gjenstående levetid, du skal mao ikke betale for mye for en 8 år gammel elbil. Du har ingen fabrikkgatanti for noe som helst, og vær du sikker på at "reklasmajonsretten" i forhold til batteripakka - uansett om du kjøper privat eller hos en proffesjonell selger - vil være avgrenset av det forbrukerklageutvalget mener batteripakkas forventetede levetid bør være til enhver tid. Pr i dag er 10 år et mer eller mindre etablert tall her, og det skal godt gjøres å argumentere for at batterpakka på en 8 år gammel bil "burde holdt lenger" om den dipper ned i si 60 % restkapsitet etter et år eller to. Du kan kanhende oppnå en refusjon av en liten del av kjøpesummen, men å få hevet kjøpet me 100 % refusjon kan du glemme.
Når det er sagt, si at du betaler noen titusenlapper for bilen, har baatteriet si 80 % restkapasitet og du steller fnt med bilen og har glede av den i fire år, ja da er det win-win uansett, du har billig bil! Verre er det ikke! Lykke til!