0

El-biler sin varighet?

spurt 2021-12-20 09:57:41 +0100

Hei. Er det mulig å få fornuftige svar omkring el-bilers varighet utover 8-10 år? Jeg tenker naturligvis på batteriet. Vi vet at nye batteripakker er grisedyrt, og utfra det jeg forstår ulønnsomt å bytte. Hvem vet noe om dette? Har inntrykk av at dette blir ignorert av alle som snakker om el-biler.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-20 11:29:31 +0100

updated 2021-12-20 11:29:59 +0100

Det er ikke sikkert det mulig å gi et entydig svar på det spørsmålet. 8 år er normal garantitid på batterier for flere produsenter, men det er ikke grunn til å regne med at levetiden stopper der. Mer relevant enn levetiden vil jeg si er batteriet sin helse etter en del år. Da vil faktorer som kjørelengde spille inn, akkurat som på fossilbiler, men også hvor snill eier har vært med bilen og batteriet. Hvis eier bare er på sjeldent besøk på hurtiglader, holder seg innenfor 80% opplading i hverdagen med snill hjemmelader, vil helsen nok være bedre ut i livet enn hvis den lades 100% hver gang og på hurtiglader. Jeg har nylig kovertert til (ny) el-bil selv, og er ikke bekymret for levetiden på batteriet.

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Jo, dette skjønner jeg, men da er det bortimot ren gambling å kjøpe en 8 år gammel el-bil? Hvem vil betale rundt, eller minst 100tusen for å gamble med dette? Eller vet en bruktbilkjøper hvilke risiko det handler om? Jeg savner engasjement rundt dette, men det er tyst i alle leire.

sig2021 gravatarbildesig2021 ( 2021-12-20 11:56:54 +0100 )rediger
0

besvart 2021-12-20 12:37:12 +0100

Ja, som vår gode venn Vestaværet er inne på, det er flere faktorer som avgjør batterpakkas effektive levetid, enn si elbilens økonomiske levetid. Flere av mine f.d kolleger har gått hen og kjøpt seg VW E-Up eller fetteren fra Skoda, de regner med 10 års levetid, da går den økonomiske biten sånn circa pari-pari med en grei dieselbrenner gitt faktorer som er nogenlunde kjent i dag. Klarer de et par år ekstra, jolly fine, og at de valgte nettopp E-Up, er fordi dette er en bil en nogenlunde kyndig ingeniør (mine f.d kolleger er nettopp det: elektroingeniører med elektronikk som hovedfelt) kan skifte batteripakka på selv. Og brukte batteripakker - det finnes der ute. Men alt dette er noe som varierer fra bil til bil - noen biler er ikke laget for å skifte batteripakke i det hele tatt! Og kjøremønster, lademønster er alfa og omega! Oppskriften fra Kamerat Vestavær er meget grei og velskrevet, terningkast 6 for den!

Vil du lese mer om dette: https://www.tu.no/artikler/bekymret-f...

Så til det egentlige spørsmålet: å kjøpe en 8 år gammel elbil er og blir gambling! En ting som MÅ gjøres, er å få gjennomført en sjekk av batteriets kapasitet FØR - FØR - FØR du i det hele tatt tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt! Er det ikke liv laga, går du bare videre, det er ikke rasjonering på brukte biler der ute...noen av dem er til og med verdt prisen selgeren forlanger! Og finner du en bil med grei nok batterikapasitet, ja da har eieren kanhende tatt nogenlunde god vare på både batteripakka og resten av bilen! Resten av bilen bør selvøflgelig også sjekkes, en NAF-test er egentlig tingen, i skrivende stund er jeg imidlertid noe usikker på om NAF kan foreta en god nok test av batteripakka, men resten av bilen har de god kontroll på.

Ellers bør prisen på enhver bruktbil reflektere bilens gjenstående levetid, du skal mao ikke betale for mye for en 8 år gammel elbil. Du har ingen fabrikkgatanti for noe som helst, og vær du sikker på at "reklasmajonsretten" i forhold til batteripakka - uansett om du kjøper privat eller hos en proffesjonell selger - vil være avgrenset av det forbrukerklageutvalget mener batteripakkas forventetede levetid bør være til enhver tid. Pr i dag er 10 år et mer eller mindre etablert tall her, og det skal godt gjøres å argumentere for at batterpakka på en 8 år gammel bil "burde holdt lenger" om den dipper ned i si 60 % restkapsitet etter et år eller to. Du kan kanhende oppnå en refusjon av en liten del av kjøpesummen, men å få hevet kjøpet me 100 % refusjon kan du glemme.

Når det er sagt, si at du betaler noen titusenlapper for bilen, har baatteriet si 80 % restkapasitet og du steller fnt med bilen og har glede av den i fire år, ja da er det win-win uansett, du har billig bil! Verre er det ikke! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-20 15:54:03 +0100

updated 2021-12-20 15:58:27 +0100

Takker for svarene. Men alt i alt utfra svarene er det usikkert med eldre el-biler, det kan enten gå fort til h....te eller saktere. En fossilbil har gjennomsnittlig "levetid" på 15 til 20 år, og når man får 15 år med en el-bil så vil det være litt sensasjon. Men kapasiteten vil sannsynligvis ikke være i nærheten av da den var ny. Å måle gjenværende batterikapasitet er en indikator, men langt fra noen garanti for videre levetid. Hvis man får litt avvik på battericellene i en b.pakke så er det over og ut. Jeg så en graf fra målinger av b.kapasitet på mange ulike el-bilmodeller, etter 2-3år var kapasiteten falt med 5 til 15%, og det stopper naturligvis ikke med det. Jeg har selv en Lexus 400h som er 14 år gammel, den har så vidt passert 100.000km, den gikk lenge på 80-85% lagringskapasitet, for et år siden var b.pakka ferdig. Jeg skiftet til helt ny b.pakke, gjorde jobben selv. Dette kunne forsvares fordi bilen er har kort kjørelengde og nokså strøken. I dette tilfellet handler det nok om at det også har vært ugunstig for batteriet at bilen har stått mye ubrukt, gjerne med lavt strømnivå i kulda. Altså ennå mer å hensyn-ta. Med ny b.pakke ble det merkbart mer kapasitet, den går på 0,8+liter bensin på blandet kjøring. Jeg sjekka opp i brukte b.pakker til min bil lå de på 5 til 8.000kr., men de er jo mer eller mindre like gamle, så hvilke fremtid har de? Toyota kommer med en helelektrisk modell, den første produsenten som garanterer minst 90% gjenværende b.kapasitet etter 10 år. Dette er et skritt i riktig retning. Hørte i dag om en nesten ny varebil som hadde totalt batterihavari, det var så dyrt å bytte batteriet så bilen går nå til skroting. (Det er avgifter på deler). Jeg vil gå så langt som å si at når el-biler passerer garantitiden på batteriet, så er usikkerheten så stor at bilen ikke er verdt mer enn vrakpanten + noen tusenlapper som plasseres i "gambling". Flere som er tilknytta verkstedbransjen sier at alt utover batterigarantien regnes som bonus for hvor lenge man har akkurat den el-bilen, når batteriet er ferdig er det skrot. Nevnte noen miljø/klimaregnskap?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-21 12:41:43 +0100

Vel, eldre elbiler er kanhende en smule mer spennende enn konvensjonelle biler i samme alder, på den annen side sett: dette gjør også noe med prisen! Om jeg ennå hadde vært i arbe' ville jeg nok gjort som kollegene og kjøpt en ny og rimelig, grei liten elbil og rett og slett brukt den opp! Men om jeg hadde vært litt yngre og litt blakkere, ja da ville det sittet langt inne å risikert si 30.000 av mine hardt tilkjempa kronasjer på et elbilkjøp....da ville jeg nok heller gått for en bil med konvensjonell drivlinje, rett og slett fordi usikkerhetsmomentet som du jo er inne på, er noe mer håndterbart!

Når det er sagt, rust kan være en skikkelig uberraschung for mange som velger konvensjonelle biler i såvel lavere prisleie som nyere og dyrere, man skal ikke sjekke spesielt mange biler der ute i markedet fra typisk 5 år og oppover før man oppdager mer enn bare tendenser til kritisk rust!

The Bottom Line er at ja, det kan fort gå bra, men om si et par-tre titusenlapper er mye penger for deg, ja da vil det være mer fornuftig å gå for det tryggest mulige. Herunder vil en NAF-test være om ikke en garanti, så iallefall et skritt i retning av noe mer trygghet ved kjøpet. Uten at jeg vil innestå for kvaliteten på kontrollen, jeg ser at også Viking Redningstjeneste tilbyr en bruktbilsjekk nå for tiden, bla i Stavanger. Kan være et rimeligere alternativ - selv om et medlemskap i NAF uten veihjelp ikke koster stort og gir deg en hyggelig rabatt på NAF-test. Og ja. som du jo er inne på, det er mange usikkerhetsmomenter med dagens batteriteknologi, vi har jo alle våre erfaringer med Li-Ion batterier, kortversjonen av mine erfaringer er at neeeeeeeei, Li-Ion har absolutt ikke evig liv! Og battteripakkene i en hvilken som helst elbil er jo egentlig bare en drøss små celler som er satt sammen for å gi mulighet til å lagre litt mer strøm enn det vi trenger i f.ex en bærbar pc! Ja, elbilfansen vil nok hardnakket påstå at batteripakkene i elbiler er faaaaaaaaaaaaantastisk mye bedre, mer komplekse og ditt og datt, men det blir litt som å spørre mødrene til gutteraddene i barnehagen hvem som er den "beste" guttungen på avdelingen det! Om det er tredve mødre, får du like mange forskjellige svar, og alle peker selvfølgelig på sin egen lille duttebass! Litt sånn er det med biler også: den bilen vi selv har, er verdens beste bil (inntil det motsatte er bevist - ofte når vi f.ex tråkker gjennom gulvet eller for den sakens skyld, batteripakka "shorter")!

Mhp "miljø-argumentet" er det et faktum at en elbil aldri noensinne kan bli "miljøvennlig". En Tesla X genererer alene like mye utslipp kun ved produksjonen som en diesel-Mercedes genererer gjennom produksjonen OG 600.000 kjørte kilometer attåt! Ja, elbilfansen protesterer selvfølgelig, men de som utførte beregningene, er ikke hvemsomhelst, og de la den tyske energimiksen til grunn! Og ser ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Likte svaret ditt, takk. Endelig en til som tør å snakke mot politisk korrekthet, de er få. Her er det snakk om å bruke hue til logisk tankegang, må se hele bildet, og ikke sope sannheten under teppet. Advarselen min er at folk ikke må kjøpe eldre el-biler om de har dårlig økonomi!!!

sig2021 gravatarbildesig2021 ( 2021-12-21 13:52:28 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-12-20 09:57:41 +0100

Sett: 273 ganger

Sist oppdatert: Dec 21 '21

Antall visninger