Vel, med dagens strømpriser - som ifølge flere analytikere er noe vi bare bør "venne oss til" - er det høl i hue å bytte ut en feiende flott Skoda med en nærmest utrangert Tesla! Legg til at den nye nettavgiften med sikkerhet kommer - før eller siden - helst før - for det har de evige grådige e-verkene og politikerne forlengst bestemt på lønnkammeret! Ja, teoeretisk sett kan man "bare" lade på på natta, men som du vet, det tar litt tid å lade en Tesla på en hjemmelader! De stakkars 8 timene det norske folk skal slippe å betale "rushtidsavgift" på strømmen, gir et par utfordringer her! Dernest får Ola og Kari plutselig et fast tillegg i nettavgiften som avgjøres av den timen med høyest effektforbruk måneden i forveien! Enda en utfordring - da får du plutselig et problem med hva du skal prioritere på natta - klesvask, varmtvannstanken - eller lade bilen?
Det blir rett og slett dyrere å kjøre Tesla enn en grei dieselbrenner! Og lader du langs veien, ja da blir det enda dyrere, ref oversikt over ladekostnader ved kommersielle ladetilbud på "Motors" nettsider! Helt fantastisk! Legg til at Tesla Model S er en svintung bil, det gjør noe med løpende kosnader til vedlikehold av hjuloppheng og dekk, for ikke å snakke om dette festlige fenomenet med regenerering og bremser: stikkord: skiver som ruster og calipere som setter seg - veldig!
Med muligheten for å kjøpe en sekk full av katter i form av en bil som kanhende gir deg en ubehagelig overaskelse i form av behov for utskifting av batteripakka, kan det verta ovselig mykje meir spanande enn du setter pris på! Noe kynisk sett, du kan kjøre gratis med Skodaen din i minst 20 år for det batteripakka koster inkludert arbeid! For ikke å forglemme at Tesla er alt annet enn feilfri - ikke er det bilige deler heller - om du er så heldig at du får tak i deler da - som kjent har Tesla fremdeles problemer med logistikken! Når du ikke har spesielt høyt budsjett: da snakker vi bil med liten eller ingen gjenstående fabrikkgaranti! Det bør du skrive med store bokstaver på veggen og tenke nøye gjennom konsekvensene av å bytte ut en av markedets mest pålitelige og driftsikre biler , med en helt annen kundestøtte i form av verkstedstjenester, deler osv osv over hele Europa, i ryggen.
Nå vet jeg ikke helt hvor du bor, men her hvor jeg bor, kan jeg velge mellom en håndfull merkeverksteder for VAG innenfor en radius på 5 mil, og uendelig mange uavhengige, autoriserte verksteder, det nærmeste er noen hundre meter unna min hjemmeadresse. Ja, vi har rett nok 1 - et Teslaverksted, det er rundt 5 mil unna. Til våre VW får vi deler på dagen, i sjeldne tilfeller tar det et døgn. På Tesla-sjappa sto en kollisjonskadd Tesla og venta på deler i halvannet år - og ja - det var faktisk en Model S. Eieren gikk lei til slutt og forlange kjøpet hevet. Trenger jeg si mer? Det burde være lett å velge - i ditt ... (more)