0

Hva er beste lakkbehandling?

spurt 2021-12-16 18:56:14 +0100

Hei nettop kjøpt kia e -niro og vil gjerne ha råd om hva som er den beste lakkbkyttelsen? Ditec?ceramisk? Eller hva er de beste på markedet no?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-17 11:31:40 +0100

Tja - om vi ser litt kynisk på det, kommer du langt med vanlig vask, asfaltfjerner/avfetting når det måtte være påkrevet, og ellers en runde med alminnelig god poleringsvoks høst og vår. Ja, de som selger disse påstått "fantasiske" remediene lover gull og grønne skoger, dritten skal angivelig formelig prelle av, og ikke bare det, det påstås at behandlingen holder leeeeeeeeeeeeeeeenge!

Men om den virkelig gjør det - se det er avhengig av en hel rekke faktorer - faktorer som du ikke har spesielt mye kontroll på. Derved blir det litt som russisk rulett: du vet ikke om det er noe særlig poeng i disse "vidundermidlene" før det har gått en stund! At det fristende? Selvfølgelig, her kan man kanhende (nesten) slippe å vaske bilen! Men det som høres for godt ut til å være sant, er ofte akkurat det! Dog, selv den beste kan la seg lure her, det har skjedd meg! For å gjøre en lang historie kort, denne vidunderlige lakkbeskyttelsen, påført av en aktør som faktisk gjør sitt ytterste for å gjøre en god jobb, holdt knapt nok vinteren over! Mao noen år mindre enn det som ble lovet! Kanhende jeg var litt uheldig, men over tid har jeg hørt om flere som gir uttrykk for at det er et gap mellom løfter og virkeligheten her.

Sånn er det bare, og ja, det vi kan være sikre på, er at alle disse vindundermidlene nok er gjeve greier en stund, men mitt råd ti ldeg er å tenke nøye gjennom alternativene: det å vaske og vokse bilen er egentlig en ganske hyggelig aktivitet, ikke tar det voldsomt mye tid i løpet av et år, og det gir deg mulighet til å sjekke opp f.ex små lakkskader! Og nei, keramisk bekyttelse - som angivelig skal beskytte "best", hindrer ikke steinsprutskader! Glem heller ikke at mange biler har et ekstra lag med klarlakk som faktisk beskytter mye, mye bedre enn et ultratynt lag med ditt eller datt!

Har du penger i overflod - jolly fine - løp og kjøp - men be advised - vær forberedt på at du må ta en ny runde litt kjappere enn x år! Og nei, du slipper IKKE unna vanlig vask osv i mellomtiden! Ellers er det jo også de som folierer bilen, det beskytter kanhende lakken en stund...! Og er du heldig, er lakken "som ny" når du betaler for å få fjernet folien og averterer bilen for salg! Men at det "lønner seg"? Ikke om det smalt! Som diveres "lakkbeskyttelse" koster det mer enn det smaker! Her gjelder virkelig "det enkle er ofte det beste": bøtte, gjerne med "vaskerist" i bunnen, svamp, voksshampoo og ellers asfaltfjerner i dann og vann, for ikke å forglemme voks og polering, gjør susen for de aller fleste - og da kan du i tillegg passe på denne greia med steinsprut løpende!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-17 11:34:19 +0100

Ellers er det jo sånn at også elbiler ruster....og nei...det er IKKE karosserirust som er det største problemet...se under bilen og rådfør deg med f.ex en Meracsol-forhandler om når det eventuelt vil være fornuftig med etterbehandling / understellsbehandling av den feiende flotte bilen din! Elbiler er noe mer krevende å rustbeskytte enn andre biler, men som jeg pleier å formulere det: den norske vinteren og det kgl norske veivesenets parodi på vintervedlikehold med evig bruk av kjemikalier som får stålmarken til å rape av fryd, er ikke avskaffet!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-17 16:03:49 +0100

updated 2021-12-17 16:06:28 +0100

Mr N Wolf fortjener nesten en virtuell eske med små sjokolade nisser her og en virtuell julestjerne i disse førjuls tider. Helt riktig som han sier er at vask bilen jevnlig og hver høst og vår ta en polering med helt vanlig polish som ikke koster allverden på en bilutstyr foretning og varer for flere behandlinger. Alle fine ord som nano, kjeramisk og space shuttle teflon eller hvilke fengende ord de måtte finne opp å kalle vidundermiddelet sitt er ikke det for å beskytte bilen din spesiellt men mest for at vi skal bli fenget av navnet og hvor bra og hvor mye lengre bilen holder og ikke minst drar de gjerne med at pengene får du minst igjen ved salg av bilen ? mon tro hvor mange som har kunnet gå å kreve disse pengene tilbake fra produsent eller firma som utfører dette ? Men som N wolf sier har du ofselig masse penger du ikke vet hvordan du skal få brukt opp ja så er det ihvertfall en vei å gå her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-11 13:40:59 +0100

updated 2022-02-11 13:45:50 +0100

Jeg må starte med å si, at jeg er helt uenig i konklusjonen over (og det er første gang, da det generelt er mange gode synspunkter fra både Car Wizard og Norulf, så all respekt) 😊Er også noen ulemper her, som nevnes i siste avsnitt.

Men etter å ha drevet med bilpleie/detailing på hobbybasis siste 10 årene, så har jeg gjort meg mange lærdommer, erfaringer, testet mange produkter (endt opp med skapet i garasjen med sikkert 30 forskjellige vokser, forseglinger🤨😂). Min konklusjon er at det er ingen voks som kan gi i nærheten av å gi samme vannskrekk, smussavprellende egenskaper som en god keramisk coating, over tid. Kan også oppgi referanser til "Detailers Club Norge", hvor flere av landets dyktigste innen fagområdet også har erfart likeledes. Jeg har testet keramisk coating opp mot de voksene som har blitt stemt frem på forumet der som årets bilpleieprodukt ila. årene slikt som: Swissvax Shield, Autoglym HD Wax, Soft 99 Fuzzo Coat. Ingen av disse kan måle seg på vannskrekk, smussavprellende egenskaper som Keramisk Coating gjør, som lett holder 2 år. Og da mener jeg at bilen er meget lett å holde ren med riktige kjemikaler (avfetting, degreaser, bilshampo), hvor det er ikke er noen merkbar forskjell før etter 2 år.

Men er også noen ulemper, og det er prisen for "vanlig mann i gata". så koster fort keramisk coating 8-10000 kroner for å få det gjort det på et bilpleiesenter. Jeg mener helt klar at det ikke er verdt denne prisforskjellen, sammenliknet med en boks med voks til 299,-... Men finnes også keramiske coatinger som selges i forbruker versjon, som er mye lettere å legge enn en voks, så lenge bruksanvisningen følges (som er forbeholdet, uansett voks eller keramisk). En annen ting er at lakken bør være tilnærmet strøken, for å få maks effekt og effekt. Så en lakkrens er sterkt å anbefale, som kan være tidvis tidkrevende med poleringsmaskin og slipende polish. Dette kan høres avskrekkende ut, men er heller ikke noe nevnverdig risiko sport slik det var tidligere. Med dagens "Dual Action" poleringsmaskiner med medfølgende poleringsprodukter som tileksempel levert av Rupes, så er det ganske rett frem og neste umulig å ødelegge lakken. Da må man nesten gå inn for det.

Mvh Trogul

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger