0

Er 1.6 diesel en bra motor

spurt 2021-12-15 20:46:08 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Tenker å kjøpe en liten dieselbil med manuel girkasse til min sønn som første bil. Har sett på en 2013 VW Polo med 1.6 liter diesel. Bilen er meget pen og velholdt, men har gått 140.000 km. Holder disse motorene seg godt og er noe en spesielt skal se etter ved et evt kjøp. Mvh Jørn

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-15 23:08:23 +0100

Helt grei, om bilen har vært underlagt et normalt godt serviceregime, spesielt ifht oljeskift, og junior fortsetter å ta vare på bilen, har han grei bil i minst 300.000 km til. Dog - en pekefinger er på sin plass: Møller er en av imptørene som hevder at "rustbeskyttelsen" fra fabrikk er "god nok"! Vel, det er langt fra sant, den norske vinteren og det noe særprega "vintervedlikeholdet" her til lands, der veivesenet ser det som sin oppgave å hjelpe stålmarken mest mulig med diverse kjemikalier som faktisk er mye verre enn salt, er fremdeles ikke opphevet! Om bilen dere ser på er understellsbehandlet av tidligere eiere, jolly fine, da er det uansett på tide med etterbehandling, og er den IKKE understellsbehandlet, sjekk NØYE ifht rust! Et raskt blikk under en ny VW eller andre VAG-biler for den sakens skyld, avslører kjapt hvorfor bilene ruster: på linje med mange andre fabrikanter "sparer" man der man kan: bunnplata er forsåvidt beskyttet sånn at det kanhende holder en sesong eller to, men alt som er montert i ettertid, er i BESTE FALL kun "beskyttet" med et tynt lag lakk! Siden rust er en greie som sprer seg som selveste pesten....er dette dårlig karma! Hulromsbeskyttelsen er egentlig ikke stort bedre, og den som leser "rustgarantien" vil raskt innse at den ikke er verdt papiret den er skrevet på! Og nei, det er ikke bare VAG som er sånn! Her hjemme er vi blant dem som har kjørt våre nye VW direkte til understellsbehandling, og vi sørger for jevnlig etterbehandling - det er en god investering, man får ikke sveisa mye rust for hva det koster å understellsbehandle bilen jevnlig!

Men be advised: du kan sjekke til du er grønn i trynet, du har ikke en sjanse til å avdekke skjulte feil og mangler der ute på tunet hos selger! Ja, du kan "grovsortere" og se om det er liv laga i det hele tatt, men en NAF-test, stor eller liten, FØR - FØR - FØR kjøpekontrakten underskrives, burde være regelen, ikke unntaket! Win-win for både selger og kjøper, kjøper oppfyller sin opplysningsplikt, og for kjøper er det meget enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet, alternativt prisavslag. Eller - gå videre om så skulle være det fornutftigste.

Ellers er 1.6 TDI ikke spesielt "sprek", men for en guttunge med rykende ferskt førerkort er dette etter mitt syn, et veldig klokt valg. Med manuell girkasse og en motor der man må være over gjennomsnittet glad i å gire, lærer han iallefall både å gire og kjøre som folk med denne bilen! Og bare så det er sagt: 1,6 TDI gir ham 105 hk og iallefall litt anvendbar kraft, mer enn nok til norske forhold, og i en relativt lett bil som Polo er det slett ikke gærnt'! Fordelen forøvrig er at 1,6 TDI er svært drivstoffgjerrig, lave 0,4 i snitt på blanda kjøring er realistisk etterhvert, og kjører man pent og langt på flate veier, bikker man lett ned ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger