Jeg ville ikke veddet på at Audi hadde rydda opp i dette i 2014 nei, se bla DETTE innlegget fra herværende forum: https://benny.tv2.no/question/86381/h...
Om du vil sjekke mer spesifikt, er veien å gå dedikerte forum for Audi TFSI, men jeg ville uansett ikke engang tenkt tanken på å kjøpt en sånn bil uten full NAF-test. Nei, NAF fanger ikke opp riktig alle feil og potensielle problemer, men tro meg, du kan lese deg opp på "kjente feil" til Dovre faller, du har likevel ikke nubbtjangs til å oppdage skjulte feil og mangler der ute på tunet hos selger! Og NAF-test er noe som skal gjennomføres FØR - FØR - FØR du tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt, det er så enkelt som at da blir det så meget enklere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler - subisidiært prisavslag - eller rett og slett gå videre. Det er så enkelt som at det faktisk ikke er rasjonering på gode bruktbiler der ute!
En annen ting som er en kritisk deal-breaker, er om bilens styringsystem er tuklet med. Da tenker jeg på "chipping", "optmialisering" osv osv - rent bortsett fra at dette ytterst sjelden er godkjent - med de konsekvenser dette kan ha - øker det slitasjen og sannsynligheten for problemer gjennom hele drivlinjen, fra innsugingsiden og like frem til drivleddene. Og nei - det er ikke "bare" å gå tilbake her, om det er fiklet med datastrukturen eller filene i styringsystemet, kan du risikere å måtte kjøpe ny "boks" - Audis merkeverksteder er langt på vei de eneste som kan hjelpe deg - og de sier "kjøp ny boks". Man vil rett og slett ikke fikle dataene tilbake til originalt oppsett!
Mao vil en bil som er "tuklet" med i ytterste konsekvens kunne ende opp med bruksforbud og avskilting og galopperende kostnader for å få den tilbake til original stand. Det gjør naturlig nok også noe med verdien på bilen - for meg ville en slik bil ikke engang vært aktuell som delebil. Verdt å notere seg i bakhodet - altfor mange lar seg lure av tuningfirmaenes lettvinte argumenter.