Det BOS viser til her, er noe ala "longlife" programmet til VAG. Min subjektive oppfatning er at dette burde vært forbudt ved lov, enhver som tar en titt på en sprengskisse for en moderne motor vil meget raskt innse at det er gode grunner til å skifte motorolje hhv oljefilter ved 15.000 km, maks 20.000 ved mye langkjøring. Uten å gå inn i en lang polemikk omkring dette: den enkle forklaringen er at det samler seg egentlig like mye snafs i olja som før, og den blir degradert like kjapt, men vi ser det bare ikke like tydelig som før - tilsetningstoffene som gjør olja svart er ikke der lenger.
Jeg har rett nok ikke Mercedes, hjemme hos oss har vi VW personbiler. Men vi har fra dag 1 gitt beng i "Longlife" programmet og istedet avtalt et serviceprogram basert på ovenstående intervaller med vår faste verkstedsforbindelse. Skift av motorolje er en del av dette, ellers har vi jo oljeskift på automatkasse, firehjulstrekk og rill og rall, pluss diverse filtre, div ettersyn - alt dette har faste kilometerintervaller fra fabrikantens side, det er IKKE basert på sensorer og et mer eller mindre "treffsikkert" dataprogram. I det hele tatt: å legge motorens ve og vel i hendene på bilens styringsystem - rett og slett en datamaskin og en håndfull sensorer - det er uaktuelt for meg. Bakgrunnen for dette kan, utover det som er nevnt over, oppsummeres i en setning: stol aldri på en datamaskin! Enkelt og greit!
Nå sier du ikke noe om hvorfor det er så vondt og leit å måtte spandere service og vedlikehold oftere enn 40.000 km på bilen din, men det er faktisk en betingelse for at bilen din skal være pålitelig, økonomisk osv - rett og slett ha et langt og godt liv! Om det er en yrkesbil, ja da gjelder det i enda større grad: en bil som ikke starter eller går i støkker - det er tapte penger!
At det er "dyrt" med service ved 15-20.000 km intervall? Vel, om du bruker merkeverksted betaler du jo pinadø INNGANGSPENGER for å slippe innafor døra! Velg heller et uavhengig, autorisert verksted som gjør godt arbe' om kostnadene er problemet! Og er det TIDEN OG LOGISTIKKEN som er vondt og lei - da finner du et verksted som ligger "greit" til og holder avtaler osv! Verre er det ikke! En ting du også skal ha i bakhodet: Også Mercedes ruster, understellsbehanlding og løpende etterbehandling bør være en del av ethvert normalt godt vedlikeholdsregime så lenge den norske vinteren og den evige saltinga ikke er avskaffet. Verken mer eller mindre.
Og er det fortsatt en evig pine å måtte ta litt vare på bilen....da kan du jo gi beng og se hvor lang tid det tar før du står og griner i veikanten! Er du heldig, kan det gå både et og to år, alt ettersom hvor mye du kjører osv! Eller du kan kjøpe elbil av samme sort! Det gir visstnok mindre service, dog bør man ta dette ... (more)