0

Oppgradere fra cx 5 - 14mod til cx 5 18 mod

spurt 2021-12-12 16:05:26 +0100

Hei, er litt i tenkeboksen. Har en 14 mod Mazda cx 5 2,2 175hk diesel optimum kjørt 180 000 km i god stand. Funderer på å oppgradere til en Cx 5 2018 2,2 175 hk optimum kjørt 63 000 km. Er dette fornuftig med tanke på alt som skjer med overgang til at diesel/bensin skal helt bort? Eller er det slik at man kan risikerer å få godt betalt for disse når det begynner å bli få diesel biler å kjøpe brukt? Er cx 5 2018 en bra bil? , er er det kjente problemer med denne? Er det en bil som vil være problemfri utover slitedeler dersom "mazda service" taes hvert år?

Mellomlegg er her stipulert til ca 250 000,- 260 000,-

mvh Otssil

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-13 14:19:35 +0100

Tja, om bilen din er godt vedlikeholdt og bla fulgt opp med etterbehandling (understellsbehandling), så er den jo ikke mer enn såvidt innkjørt! Personlig hadde jeg ikke byttet en bruktbil i god stand med en annen bruktbil - men smaken er selvfølgelig fortsatt som baken - litt nyere er gildt av og til. Men be advised - du har en ikke ubetydelig overgangskostnad - du kan kjøre langt med den bilen du har for denne kostnaden! Og ja, Mazda er gilde saker, sånn bortsett fra at man har hatt problemer med dieselmotorene - uten at jeg her og nå husker hvordan og når. Men når du har hatt bilen din en stund og kjørt den litt - og fortsatt ikke har spesielle problemer - da kan du med rimelig sannsynlighet se bort fra dette og kose deg videre med bilen din - eller for den sakens skyld - kjøpe en nyere bil av samme sorten uten å ligge våken om natta i årene fremover!

Når det gjelder fremtidige problemer, er det der som ellers, et normalt godt serviceregime med løpende understellsbehandling / etterbehandling gjør susen! Oljeskift - alltid med filterbytte hve 15.000 km - uansett om "noen" synes "longlife-service" er godt nok - er tingen her, ellers tilpasser du andre ting i forhold til fabrikkens intervaller. Verre er det ikke!

Om man risikerer personlig ruin ved å velge diesel / benziner i dag? Neppe, selv om norske politikere er ekstremt upålitelige og finner på de mest absurde avgifts-stunt, det går en grense for hvor mye det norske folk aksepterer av galskap! Den sikreste veien til personlig ruin er å bytte bil ofte - si hvert år eller annethvert år - da renner pengene ut av lommepungen! Den kloke beholder bilene sine en stund og tar godt vare på dem, det viser virkelig igjen på bilbudsjettet! Selvfølgelig, alt med måte, man skal jo ha dette med kollisjonsikkerhet i bakhodet også! Men jo, Mazda av den sorten du nevner er et godt valg om du ellers trives med bilen.

Hva du får betalt for bilen når du eventuelt skal bytte igjen? Tja - foreløbig har det gått greit, glem ikke at Norge er litt annerledes utenfor Oslo liksom! Diesel er kongen på haugen for mange, og kommer til å være det i overskuelig fremtid. Propagandaen fra elbil-fansen skal man ta med en klype salt, elbil er best for de som stort sett kjører i byen og ellers innafor en radius på halve rekkevidden fra hjemmeladeren. Og for dem som ikke har mulighet til hjemmelader - ja da er elbil en svindyr fornøyelse! Dernest kommer dette med meget, meget begrenset rekkevidde, selv den elbilen som har lengst rekkevidde har omtrent samme rekkevidde som en Lada 1500 S anno 1974. Det kaller jeg å gå baklengs inn i "fremtiden", og ærlig talt: rekkeviddeangst, ladekø osv osv, nei, elbil er og blir best for de som kan tilpasse sine behov til det jeg nevner over.

At elbil er "gratis"? Tidenes overdrivelse, også elbil koster flesk, og om det kommer ny batteriteknologi - ja da får dagens elbiler et verditap som minner om et ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger