Tja, slik jeg forstår deg, har du monteret inn en ekstra radiator for ikke å fryse i en doning som tydeligvis har væskekjøling. Om jeg ikke tar feil, snakker vi om et Honda-produkt i en eller annen form, og som vi vet, Honda har ekstremt effektive motorer. Det innebærer at det neppe er spesielt mye spillvarme, og min første tanke er at det som skjer når du hiver på en ekstra radiotor, er at du nødvendigvis også øker mengden kjølevæske i systemet. Det innebærer at spillvarmen fra motoren, som jo skal varme opp dette her, blir "fordelt" over en større mengde kjølevæske, ergo går temperaturen på kjølevæska ned! At du tydeligvis får opp temperaturen på tomgang, er så enkelt som at sirkulasjonen i systemet også er lavere på tomgang, ergo får du høyere temperatur!
Når du kjører er det mer fart på vannpumpa, ergo blir kjølesysteemet mer effektivt. Og nei, en termostat stenger aldri helt og holdent. Her, i en motor med lite spillvarme generelt, vil dette sammen med en større mengde kjølevæske sannsynligvis medføre at du ikke har nok spillvarme til å kompensere for den økte varmestrømmen "vekk" fra motoren når du kjører - det går rett og slett mer kjøkevæske mellom såvel kjøretøyets ordinære radiotor som tilleggsradiatoren som du håpet på skulle varme deg opp nå i vinterhalvåret!
I korthet innebærer dette egentlig at du bokstavelig talt saboterer motorens varmehushold! Nå sier du ikke noe om hvordan du har hekta på denne ekstra radiotoren - kall det gjerne et improvisert varmeapparatet - men det er også grunn til å tro at det ikke er riktig samme "plumping" på ditt oppsett her som det er på slangeføringen til varmeapparatet i en bil. I en bil tar man ut den varme kjølevæska på et sted der det er varmest mulig (på kortest mulig tid), si at du har koblet radioatoren din inn lavt nede i "næringskjeden" her - kanhende rett ETTER kjølesystemets ordinære radiotar - da er det ikke spesielt mye varme som kommer inn til varmeapparatet ditt uanssett.
The bottom line er at det som nevnt over er flere muligheter som kan forklare hvorfor det feiende flotte arrangementet med ekstra radiator forvandles til nærmest et kjøleskap når du kjører! Den viktigste er imidlertid at du nok har en svært effektiv liten benzinmotor med lite spillvarme! Skal se løsningen blir å kjøre med snøscooterdress og ditto antrekk forøvrig! Lykke til!