Nå ser det ut til at en interessent som vet hva en slik bil krever, har meldt seg her, men for andre som har samme pillement: nei, man kan egentlig ikke gardere seg helt og holdent, man får ikke ryggen helt fri. Men en godt gjennomarbeidet kjøpekontrakt hjelper veldig! Selger man bilen som "restauereringsobjekt", "delebil" eller noe annet i denne sjangeren og sørger for å få dette med i kjøpekontrakten, gjerne utbrodere det litt, ja da har man som selger et vesentlig bedre utgangspunkt enn om man selger en bil i denne kategorien som "strøken" og "feiende flott"!
Men så var det om man har en bil som ikke er i denne livsfasen da...der er NAF-test en grei måte å dokumentere bilens stand hhv faktiske feil og mangler på! Nei, NAF finner ikke riktig alle feil, men som dokumentasjon på at selger faktisk har gjort alt han kan for å oppfylle sin opplysningsplikt, er det gull verdt! Sagt i klartekst: det gjør det vesentlig vanskeligere for kverulative kjøpere som syter og klager og fremmer krav gjennom forbrukerklagenemda for alt fra utslittebremseklosser på en 15 år gammel bil til motorhavari på en 10 år gammel BMW! I tillegg sørger man selvfølgelig for å selge bilen med det man måtte ha av dokumentasjon, eventuelt henvisining til at service er gjort der og der...greit for de tilfeller der man ikke har samlet på kvitteringer....verkstedene har jo en tendens til å bruke dataregistering fremfor papir nå for tiden........og så videre!
Det som finnes av dokumentasjon, henviser man selvfølgelig til i kjøpekontrakten, ta gjerne et kopisett av hele sulamitten og legg i safen der hjemme, så er man gardert så langt man kan være gardert! Nei, man har som nevnt innledningsvis, aldri ryggen helt og holdent fri, min subjektive oppfatning er at det norske lovverket går minst et hakk for langt i å beskytte forbrukerne - det er faktisk ikke helt sant at "kunden har alltid rett" - men når det er som det - ja da må vi tilpasse oss. Så får man bare krøsse fingrene for at den som kjøper vår øyesten av en bil ikke kjører som en idiot og får motorhavari, knekte fjærer, ødelagte drivknuter osv osv det første døgnet, og kommer tilbake og klager og syter over hvor dårlig bilen han kjøpte var! Der kommer dette med bevisbyrde inn i bildet, som Benny slo fast i en artikkel forleden, kjøper er faktisk den som har bevisbyrden. Og har selger gjort hjemmeleksa på alle punkter, ja da skal det noe til for kjøper å kunne bevise at bilen var i så dårlig stand ved overtagelsen at den ramla fra hverandre dagen derpå! Igjen: stikkordet "dokumentasjon" - f.ex en NAF-test, det være seg 60-punkters eller full test - koster ikke allverden og gjør handelen ryddigere for både selger og kjøper! Og nei, jeg får IKKE provisjon av NAF her, men det er så enkelt som at NAF er den eneste tilnærmet uavhengige aktøren i markedet, attpå til har man et sett med ... (more)