Tja - har du prøvd å sjekke og slette feilkoden? Om du ikke har "duppeditt" til å gjøre dette selv, tar du en tur innom et verksted, be advised, et uavhengig, autorisert verksted tar omtrent halvparten så mange hundrelapper for å gjøre dette som merkeverkstedet!
Vi opplevde dette med konebilen for noen år tilbake, rett nok ikke Golf, men en annen VW med Golf IV i bunnen. Airbag-varselet kom opp når det var en værtype med mye veksling mellom mildvær og kulde, jeg var virkelig veldig bekymret, men det viste seg at varselet ikke kom tilbake når det ble slettet. Det er så enkelt som at varselet kommer opp når det oppstår endringer i spenningsnivåer hhv strømgjennomgang i en av kretsene knyttet til airbag, her en sideairbag. Sånt skjer av og til av mer eller mindre "naturlige" årsaker, og siden airbags er et sikkrehtskritisk utstyr, har man formodentlig gjort overvåkingen i overkant fintfølende. Da tennes varselet, og igjen siden dette har med sikkerhet å gjøre, slukker det IKKE selv om endringen i kretsen kanhende bare er tilstede et kort øyeblikk. Varselet står til feilkoden er verifisert og eventuelt slettet.
Ja, man kan endelig feilsøke og på det viset bekrefte at strømkretsten er intakt og alt er som det skal være, men normalt sett vil man altså kunne slette koden om man som i vårt tilfelle har en sterk mistanke om at det rett og slett er forårsaket av temperaturvariasjoner etc, om varselet derimot popper opp igjen rimelig kjapt - ja da har man et problem som krever nærmere undersøkelser. Da begynner man med strømkretsen til hver og en airbag, eventuelt den ENE man får pekt ut, og tar det derfra. Om størmkretsen er OK....vel...da nærmer det seg gråt og tenners gnissel, i enden av kretsen sitter det som vi vet, en utløsermekanisme med airbagen hektet på liksom. Det er der lommepungen begynner å hoppe - om det ikke er en enkel kontaktfeil. Men ta ikke sorgene på forskudd - det enkle er det vanligste her - og skulle det verste være tilfelle - ja da kan du glede deg over å ha en av markedets mest solgte biler - sitkkord hoggern' og brukte deler! Bilen din er jo ikke engang skikkelig innkjørt, om den har fått jevnlig understellsbehandling underveis kan du kjøre den i mange år og flere hundre tusen kilometer til! Lykke til!