0

Hva med brukte el-biler?

spurt 2021-12-03 14:23:32 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Angående brukte el-biler er det svært lite generell informasjon å finne noe steder. Det som er brennaktuelt er batteripakken sin levetid. Vi vet jo at vi fort kan snakke så store summer for en ny batteripakke at man kan kaste en bil som ellers er "strøken". Jeg tenker litt på å vurdere en el-bil neste gang, men jeg har som prinsipp å ikke kjøpe ny bil, bla. fordi jeg fikser alt det mekaniske selv. Men sånn som jeg forstår det pr. i dag, er det ren gambling å kjøpe en brukt el-bil som er 8-10 år gammel med tanke på batteriet. Eller er det sånn å forstå at 10 år gamle el-biler skal kastes om batteriet er ferdig? Finnes det byttebatterier, eller er ikke det noen god løsning over tid? Ser at bruktmarkedet tilbyr f.eks. greie el-biler til rundt 100.000kr., kanskje rundt 8 år gamle, er det en bil med batteri som fungerer i de neste 4-6 årene? Hvorfor er det så lite informasjon og anbefalinger omkring dette temaet? Legges det "lokk" på nødvendig informasjon som sannsynligvis må hentes fra Asia? Siden det er der batterier produseres foreløpig. Om det er sånn at 10 år gamle el-biler blir hugget når batteriet er ferdig, hva da med miljø-/klimagevinsten? Håper dere kan hoste opp noen fornuftige råd som inneholder konkrete anbefalinger, det behøves. Eller om dere eventuelt kan si hvor man kan få disse svarene. Hjertelig takk for meg. Mail: sig-joh@hotmail.no Rune Johansen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-03 15:44:47 +0100

Spennende spørsmål ! Her blir det gøy å lese elbil-skeptikernes svar. Gjetter på Armageddon umiddelbart etter at garantitiden er ute :-) Håper det dukker opp noen svar fra elbileiere med gamle biler også !

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-03 16:22:56 +0100

updated 2021-12-04 07:36:05 +0100

Vel ikke alt er svart her men på tidligere Nissan Leaf er det ikke mulig å bytte batteriet. Produsentene har blitt klokere med årene og nå kan man man sikkert bytte en celle eller hele batteripakken for den saks skyld men det kan bli dyrt da det ofte medfører å løfte av karroseriet for å kunne komme til.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-03 17:14:45 +0100

updated 2021-12-04 11:51:46 +0100

Tja - man trenger ikke være elbilskeptiker for å innse at elbiler IKKE er noen "free lunch"! Og når det gjelder batteripakka - gitt at den skal konstrueres på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte - må det nødvendigvis være litt kav å bytte celle for celle - i den grad det i det hele tatt vil være regningsvarende - kfr at de aller fleste elbiler har batterier som er kapslet inn så innnihampen at kassa-apparatet hos bilforhandleren spiller pengegaloppen i ren og skjær glede bare ved tanken på alt arbeidet som følger av å skifte batteripakka - igjen på de aller, aller fleste elbilene i markedet i dag! Om batteripakka har "lang" levetid? Ja, se det er x-hundre-tusen-kroners spørsmålet!, for ikke å snakke om halvmillion-spørsmålet I og med at dagens batteriteknologi er relativt ressurskrevende, både i forhold til råstoffer og ikke minst energi (neppe spesielt bærekraftig, er det vel :-)?), vil prisnivået på batteripakkene holde seg stabilt høyt, kanhende sogar stige - kfr dagens prishopp på alt som har med energi å gjøre!

Legg til at såvel de som produserer elbiler som batterifabrikantene ikke driver veldedighet - dette vil være en brems i forhold til såvel lavere batteripriser generelt som ny teknologi spesielt. Ikke noe spesielt i akkurat det, vi har jo sett dette i flere sammenhenger opp gjennom åra - kfr f.ex amerikansk bilindustri som har strittet kraftig i mot såvel downsizing og mindre, mer effektive motorer som noe så essensielt som å implementere bedre sikkerhet i bilene! Ja, jeg banner i Amcar-menighetens revier her, men den som sjekker den mindre ærerike siden av bilindustrien over there, vil raskt se at her er det storkapitalen som rår! Og akkurat der skiller jo egentlig ikke Musk og Tesla seg så voldsomt fra "de andre", uten at vi skal rippe så mye opp i det her og nå.

For dem som måtte ha glemt artikkelen om Jaguar-eieren som fikk en liten bulk i batterikassa under bilen for en tid tilbake - med en reparasjon på flerfoldige hundre tusen til følge - ta en tid på DENNE - det er faktisk IKKE bare gull og grønne skoger å være elbileier: https://nettstart.no/innenriks/skader...

Uten kommentar forøvrig, jeg har bla kjørt bånn gass over midtrabatter med Laddisen min i hine dage uten noen som helst konsekvenser! Årsaken var at det var en smule glatt, og jeg hadde litt hastverk i tilknytning til fødsel og sånt, i en slak kurve ville bilen gjerne rett frem. Greit nok, å treffe en midtrabatt sidelengs er dårlig karma, og siden det var null trafikk, var det en lynrask beslutning å rette opp bilen med kurs rett over denne rabatten, det gikk i likaste laget. En firkant-Laddis er ikke noen Fiat, som enkelte tror, den er "modifisert" på mer enn 300 forskjellige punkter for å kunne håndtere 70-tallets veinett i datidens SSSR! Og klarer den det - hva er da en skarve norsk midtrabatt ? Og som vi ser - en elbil takler ikke engang restene av en lyktestolpe!

MORALEN MÅ JO VÆRE at de bolde elbilister må passe på å unngå ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-12-03 14:23:32 +0100

Sett: 95 ganger

Sist oppdatert: Dec 04 '21

Antall visninger