Tja - man trenger ikke være elbilskeptiker for å innse at elbiler IKKE er noen "free lunch"! Og når det gjelder batteripakka - gitt at den skal konstrueres på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte - må det nødvendigvis være litt kav å bytte celle for celle - i den grad det i det hele tatt vil være regningsvarende - kfr at de aller fleste elbiler har batterier som er kapslet inn så innnihampen at kassa-apparatet hos bilforhandleren spiller pengegaloppen i ren og skjær glede bare ved tanken på alt arbeidet som følger av å skifte batteripakka - igjen på de aller, aller fleste elbilene i markedet i dag! Om batteripakka har "lang" levetid? Ja, se det er x-hundre-tusen-kroners spørsmålet!, for ikke å snakke om halvmillion-spørsmålet I og med at dagens batteriteknologi er relativt ressurskrevende, både i forhold til råstoffer og ikke minst energi (neppe spesielt bærekraftig, er det vel :-)?), vil prisnivået på batteripakkene holde seg stabilt høyt, kanhende sogar stige - kfr dagens prishopp på alt som har med energi å gjøre!
Legg til at såvel de som produserer elbiler som batterifabrikantene ikke driver veldedighet - dette vil være en brems i forhold til såvel lavere batteripriser generelt som ny teknologi spesielt. Ikke noe spesielt i akkurat det, vi har jo sett dette i flere sammenhenger opp gjennom åra - kfr f.ex amerikansk bilindustri som har strittet kraftig i mot såvel downsizing og mindre, mer effektive motorer som noe så essensielt som å implementere bedre sikkerhet i bilene! Ja, jeg banner i Amcar-menighetens revier her, men den som sjekker den mindre ærerike siden av bilindustrien over there, vil raskt se at her er det storkapitalen som rår! Og akkurat der skiller jo egentlig ikke Musk og Tesla seg så voldsomt fra "de andre", uten at vi skal rippe så mye opp i det her og nå.
For dem som måtte ha glemt artikkelen om Jaguar-eieren som fikk en liten bulk i batterikassa under bilen for en tid tilbake - med en reparasjon på flerfoldige hundre tusen til følge - ta en tid på DENNE - det er faktisk IKKE bare gull og grønne skoger å være elbileier: https://nettstart.no/innenriks/skader...
Uten kommentar forøvrig, jeg har bla kjørt bånn gass over midtrabatter med Laddisen min i hine dage uten noen som helst konsekvenser! Årsaken var at det var en smule glatt, og jeg hadde litt hastverk i tilknytning til fødsel og sånt, i en slak kurve ville bilen gjerne rett frem. Greit nok, å treffe en midtrabatt sidelengs er dårlig karma, og siden det var null trafikk, var det en lynrask beslutning å rette opp bilen med kurs rett over denne rabatten, det gikk i likaste laget. En firkant-Laddis er ikke noen Fiat, som enkelte tror, den er "modifisert" på mer enn 300 forskjellige punkter for å kunne håndtere 70-tallets veinett i datidens SSSR! Og klarer den det - hva er da en skarve norsk midtrabatt ? Og som vi ser - en elbil takler ikke engang restene av en lyktestolpe!
MORALEN MÅ JO VÆRE at de bolde elbilister må passe på å unngå ... (more)