0

MB A-klasse eller Audi A3?

spurt 2021-12-01 11:00:13 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Jeg vurderer en av disse bilene. Har et budsjett på ca 350 000kr. Er det noe du vil spesielt anbefale? Noe jeg bør se ekstra nøye på? Er det trygge og solide biler?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-12-01 17:56:31 +0100

Smaken er som baken, ellers er jo begge helt greie, passe store biler ute fra eller til. En ting som skremmer mange fra å ha noe med Mercedes å gjøre i Norge, er importøren - stikkord bla rustskader og meningsløs, særnorsk kverulering! Man har opp gjennom årene også hatt andre svin på garasjen, uten at jeg vil rippe opp i det her og nå. For en bruktbil vil det kanhende ikke ha riktlig like stor betydning, men et NB: fabrikkgarantien er ikke nødvendigvis verdt stort så lenge BOS står mellom deg og en av Europas desidert mest seriøse bilprodusenter. Synd og skam at det skal være sånn, men man kan jo håpe på bedring i en eller annen fremtid! Heller ikke Møller er perfekt, men man har iallefall ikke saksøkt egne kunder fordi de krever sin rett i garantisaker! Møller har heller ikke oppført seg dårlig overfor kunder som kommer til merkeverkstedene med parallellimporterte nybiler eller for den sakens skyld, bruktimporterte biler.

Mhp Audi A3 er de i bunn og grunn en Golf med litt mer gjennomarbeidet design. Og som biler med stjerne i grillen, ringer i grillen gjør noe med prisen for såvel reservedeler som timesatsen ved merkeverkstedene. Men der som med Merc, med litt erfaring finner du gode og vesentlig rimeligere alternativer. Om vi ser bort fra dette med importøren for Mercedes sin del og blærefaktoren hos enkelte Audi-forhandlere....er det egentlig helt greie valg i begge tilfeller. Jeg er ellers tilhenger av firehjulstrekk, men også der er smaken som baken.

I ditt sted ville jeg prøvekjørt begge og tatt det derfra. Og som alltid ellers - du kan "se" så ekstra nøye du bare vil, men selv om du skulle være faglært mekaniker, du har ikke en snøballs sjanse et varmt sted til å oppdage skjulte feil og mangler på de premissene vi normalt sett snakker om i en kjøpsituasjon! Ja, du kan grovsile og finne en grei bil, men da kommer NAF og NAF-test inn i bildet: det koster deg 1500 spenn for 60-punkters testen, en tusenlapp mer for full test om du er medlem. Medlemskap uten veihjelp betaler seg lynraskt - virkelig en fornuftig ting! NAF-testen er som de fleste vet, en godt gjennomprøvd, standarisert prosedyre der mekanikere med lang erfaring fra nettopp denne typen jobb med flere forskjellige biler sjekker bilen. Ja, jeg er klar over at vi snakker nesten-ny bil, dvs fra 2017 og oppover, alt ettersom, men be advised, om du velger en bil med mye motor og evnt firehjulstrekk på toppen, ja da går prisen opp som et skudd, og du ender opp med en bil som er litt eldre enn tilsvarende bil med mindre motor. Og det er faktisk sånn at biler med litt sprekere motor tiltrekker seg idioter som innbiller seg at "aktiv kjøring" er meningen med livet som en ku-bæsj tiltrekker seg fluer! Det er mao en ikke ubetydelig risiko for at bilen kan være litt hardere kjørt enn du som kjøper setter pris på, med de konsekvenser dette kan ha ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-02 12:52:16 +0100

Takk for godt og utfyllende svar! Det blir nok å prøvekjøre begge bilene. NAF-test skal også gjennomføres. Har også Audi A4 Allroad 2017 (3.0 218hk) i tankene, pris rundt 400.000kr, gått ca 80.000km. Evt 2.0 190hk, til noe rimeligere sum, men tenker nok at 3.0 218hk er bedre?. Problemet er vell at jeg er redd for å kjøpe "katta i sekken". Som du sier er nok firehjulstrekk det beste alternativet og i hele tatt passer bedre til vårt bruk. Ville du betalt ca 50.000kr mer for en A4 Allroad, da dette passer bruken bedre? Evt en annen bil? eller er A4 Allroad lite pålitelig og generelt et dårlig kjøp?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-02 19:17:55 +0100

Ja, katta i den berømte sekken er ikke noe man ønsker å stifte bekjentskap med, men en NAF-test før kjøp er altså en grei vaksine for å begrense risikoen for grosse Uberrachungen ganske så meget! Ellers er 3-liters motorene gjeve saker, de skal til og med være pålitelige over tid! Men det koster altså å være kar, men ja, jeg ville lett betalt en 50.000 lapp mer for en mer praktisk bil. Med et viktig forbehold: før man hiver masse kronasjer i bil skal man stikke fingeren i jorda og se på sitt totalbudsjett. Det er så enkelt som at det er mye som koster penger, og uten å kjenne dine familiære forhold og budsjettet forøvrig, be advised, renta kommer ikke til å være lav i all fremtid! Det er også en hel gullrekke som indikerer kraftig prisøkning på det aller meste i løpet av vinteren og våren, strømprisene har vi forsåvidt merket allerede, likeledes har drivstoff-prisene gjort et byks, og den som kaster et ekstra blikk på kvitteringa fra matsjappa, vil se at det jaggu har skjedd ting der også! Og ekspertene mer enn antyder at det er mer av samme sorten på vei.

Mao er det ikke tiden for å overanstrenge økonomien! Men har du moderat gjeld fra før, grei inntekt og ellers ikke ser for deg å lånefinansiere bilkjøpet 110 %, ja da er 50.000 en pølse i slaktetiden, spesielt gitt at det gir deg en mer anvendbar bil som du kanhende kan ha glede av over lengre tid. Nettopp dette med å ikke bytte bil for ofte, er en god ting for å få ned bilutgiftene: det koster å være kar, og en av de tingene som virkelig drar på, er dette med å bytte bil i tide og utide, det ser vi f.ex gang på gang i "Luksusfellen"!

Mhp Audi A4 er det en helt grei bil, gitt at man unngår "ungodmskjørte" hhv biler som er tuklet med. ;ed 2017 snakker vi imildertid om rundt 5 år på veien, det gjør noe med en bil. Jeg ville kanhende sett meg litt om og vurdert en bil med f.ex 2.o TDI, gjerne en standard A4 med quattro. Det gir deg mer bil for pengene, i den fortand at du får nyere bil, sannsynligvis i bedre stand totalt sett. Jeg vurderte forøvrig både brukt A4 Allroad og ny A4 stasjonsvogn med quattro når jeg bytta bil sist, men en hakeslepp-opplevelse hos Audi-forhandleren fikk meg til å stryke alt som hadde med Audi å gjøre fra lista over aktuelle alternativer for all fremtid. Jeg er kanhende noe sær, men jeg ser kundestøtte fra forhandler som viktig, ikke det at jeg bruker merkeverkstedet mer enn en gang hvert jubelår etterhvert, men når jeg trenger dem - da skal kundestøtten fra såvel forhandlerbiten som merkeverkstedet være på plass.

For å gjøre en lang historie litt kortere, det første som møtte meg var at "på-ruta" prisen var et godt hakk høyere enn prisen i annonsen man hadde lagt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger