0

Hva er feil med regnestykket?

spurt 2021-11-29 22:25:11 +0100

anonym bruker

Anonym

Hva er feil med dette regnestykket, omtrentlige verdier:

Jeg har en bensinmotor hybrid-bil, og kjører likt med el og bensin, altså cruise-kontroll. Det under gjelder kjøring på god fylkesvei med relativt slett men svingete vei.

1 liter bensin koster i dag 18,50 kr/l.

1 kWh koster totalt 4,50 kr i dag.

Bilen har 10,7 kWh batteri, 13% tap ved lading (omformer, kjøling) = 12 kWh lade-energi.

På 80 km/h vei i -3 °C ute og 22 °C inne bruker bensinmotoren 0,59 l/10 km.

Med fulladet batteri går bilen 36 km ved -3 °C ute og 22 °C inne.

Bensinpris 36 km: 0,61 l/10 km x 36 km x 18 kr/l = 39 kr

Strømpris 36 km : 12 kWh x 4,5 = 54 kr

Det er altså i dag 38 % dyrere å kjøre elektrisk enn med bensin.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-30 13:42:43 +0100

Du mangler en ting i regnestykket: i vinterhalvåret går neppe bilen din "rent elektrisk", det er så enkelt som at benzineren må gå litt innimellom for at du skal ha det godt og varmt i bilen! I tillegg vil fabrikanten ofte resonnere som så, at om benzinmotoren skal ha en fornuftig driftstemperatur når det blir behov for den - det være seg til å generere varme eller lade hybridbatteriene - ja da må den gå litt innimellom! Mao bruker du litt benzin i tillegg til strømmen uansett!

Med bakgrunn i dette er det egentlig like greit å kjøre i vanlig hybridmodus og la bilens styringsystem bestemme optimalt bruk av hhv benzinmotoren vs elektrisk drift selv - spesielt i vinterhalvåret og uansett om kjøreturen nærmer seg aksjonsradiusen for din elektriske rekkevidde, i praksis si snaue 15 km. For, som vi vet...det er lite lønnsomt å kjøre batteripakka helt ned og la benzineren lade batteriene på den videre ferden til hytta på fjellet eller hvor du nå måtte være på vei.

At det er dyrt med strøm for tiden? Det skal være sant og visst! Og som en kjent politiker i et unevnelig mørkeblått parti så treffende uttrykker det, her forsyner Staten seg grådig, med begge hender, fra lommepungen til folk flest! En ørliten, tidsbegrenset reduksjon i elavgiften monner ikke stort, totalt snakker vi om 2.6 milliarder i kostnader for Staten! Men alene i utbytte fra kraftprodusentene ligger det an til 3.7 milliarder i rene overføringer til Staten foreløbig i år! I tillegg kommer altså redusert elavgift og full moms! Folket burde rett og slett fått mer tilbake!

Nå betaler du neppe 4.50 pr kwh når regninga kommer, som de fleste av oss har du formodentlig en gjennomsnittsats i en form for spot-avtale, men det blir like fullt ovseleg dyrt! Meg bekjent er det ennå ikke mange som betaler strømmen etter timepris, men det er på vei - det også! Nok en måte å flå folket på - og på toppen er det foreslått en ny nettleie der nettavgiften beregnes ut fra den måneden i året der familien har høyest forbruk! Stikk den - det blir forb....dyrt! Det koster å finansiere symbolpolitikk som f.ex "elektrifisering" av nordsjøen! Eller for den sakens skyld, fremføring av nett til vindmølleparkene som i alt det vesentligste eies og driftes av utenlandske investorer som ikke betaler verken nettavgift, elavgift eller skatt på strømmen de "høster" på våre norske fjelltopper! Likedan er det sånn at f.ex utenlandske investorer som "produserer" bitcoins eller har store serverparker i Norge, slipper med null-komma-noe øre i elavgift! Og som bedrifter flest...mva slipper de jo også unna!

Stikk den! Norske privatkunder betaler vanvittig mye mer i avgifter, argumentet for elavgiften er bla at "nordmenn bruker mange ganger mer strøm" enn den typiske EU-borgeren! Takke f.... for det, vi har faktisk VINTER i Norge, og til forskjell fra EU-borgerne, kan vi ikke supplere med gass! Det har norske særavgifter på norsk gass sørget for fra tidenes morgen! I EU har man helt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-30 19:02:51 +0100

updated 2021-11-30 21:58:56 +0100

Jada Støre lovet mere skatter og avgifter så hva er det velgerne egentlig klager over han har jo bare innfridd løftene og kudos for det men det med at nå skal den lille man få mere er jeg nå ikke så sikker på da barnefamiliene som jo er vår fremtid får strømregninger og drivstoff regninger så det holder. Nesten en femmer for en kilowatt må jo svi for en familie med en 3-4 unger når det gjelder dusjing, klesvask og frakt til alle verdens aktiviteter der mor eller far nærmest er et tur og taxi foretag. Men ingen skal fortelle meg at ikke Støre har fått det han ville altså økte skatter og avgifter og vi velgere burde nok ta oss selv i nakkeskinnet hvis det virkelig var slik vi ville ha det. Joda vi har jo demokrati og må bøye oss for flertallet og det har vi jo gjort.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-01 11:41:34 +0100

Ja, vi har i sannhet fått avgift- og skattehopp så det virkelig svinger! Som nevnt, produksjonsprisen for strøm er rundt 3-8 øre pr kwh, i noen tilfeller korrekt nok oppe i hele 15 øre om kraftverket er relativt nytt og ennå ikke nedbetalt, det innebærer at norske skattebetalere får lov til å betale flerfoldige titalls milliarder i det som egentlig er reinspikka fortjeneste til statkraft, "utbytte" til Staten og ikke minst, elavgift og 25 % mva - også det siste beløper seg til flerfoldige milliarder mer med de strømprisene vi ser nå! Helt fantastisk - og som vi vet....norske kraftverk er i stor grad nedbetalt, regninga er dekket inn av det norske folk! For dere som måtte være opptatt av dette: ta en titt på NRK Debatten, strøm og strømpriser har foreløbig vært tema et par ganger i høst, vel verdt å se - politikerne ROR ikke - mange av dem har en svær påhenger i full revers når de forsøker å bortforklare, ja dirke juge seg unna ansvaret! Klikk dere inn på NRK Nett-TV og se gjerne programmene flere ganger - godt å ha i bakhue før neste valg!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-01 16:56:56 +0100

Regnestykket ditt er i og for seg riktig, med dagens kraftpriser. Naboen kjører hybrid Golf, men kutter ut el-motoren om vinteren. Oppvarming tok nesten hele batterikapasiteten. Og her er vi etter min mening ved sakens kjerne; hybrid er ikke både og - det er verken eller. Hadde du kjørt på kun elektrisk - ville du hatt masse kapasitet igjen på batteriet nå de første par milene med veldig høyt forbruk er kjørt. Og du ville hatt et moderat strømforbruk på resten av turen. Forbruket på elbil varierer ganske mye fra bil til bil. Norulf har tidligere skrevet mye bra om temaet. NORULF: Jeg begynner å bli litt mer enig med deg !! Registrerer at vinterforbruket på stjernebilen øker vesentlig mer enn på Kona-bilen. Jeg tror at jeg kommer til å måtte regne 1 kWt mer om vinteren enn om sommeren. Det betyr i praksis vinterforbruk på 2,7 kWt pr mil. I disse dager, med sinnssvake strømpriser tilsvarer det en bensinbil som bruker ca 0,75 liter pr mil. I mitt forbruk inngår en del oppvarming før avreise (app-styring er genialt) på ca 20 % av startene. Hjemme holder garasjen 15 grader så det er vel varmstart å regne. En annen ting: Har du 13% ladetap ? Jeg har regnet litt på det på min bil og kommet til 3 %.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-11-29 22:25:11 +0100

Sett: 90 ganger

Sist oppdatert: Dec 01 '21

Antall visninger