0

Svindel eller lovlig?

spurt 2021-11-28 14:31:28 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Kjøpte en bil usett nede i sør og fikk den fraktet opp til meg i Bodø uten problemer. Annonse, informasjon og alt annet lovet godt. Kjøpte den for 55. tusen med frakt til Bodø, noe som jeg syns var en grei pris i forhold til alder, km.stand. Den var også eu godkjent til 09.2022. Det står i annonsen at den skal være i god stand. Den er også annonsert på finn med trygghetselementene deres, hvorav i dette tilfellet service var påsatt annonsen. Denne lyder slik i finn's informasjonsguide: Service: FINN har innført en ny attributt som heter "fulgt bilens serviceprogram". Fra tidligere hadde vi attributtet "servicehistorikk", men vi ønsket å innføre noe som hadde et mer tydelig løfte til bilkjøperen. Dersom annonsøren angir at bilen har "fulgt bilens serviceprogram" lover han/hun at bilen har blitt fulgt opp og vedlikeholdt i tråd med fabrikkens retningslinjer for service.

Jeg regner med dette betyr at all service skulle vært gjort uten noen mangler i serviceheftet? Om ikke burde det vært annonsert med at bilen har servicehistorikk (Men ikke komplett) og ikke vært påsatt dette trygghetselementet?

Nå når jeg får bilen i Bodø, finner jeg jo raskt ut at den er i dårligere stand enn hva annonsen tilsier. Det mangler 13 års service på bilen! Første ''mangel'' er allerede på år 3 i sin levetid. En stor grunn til å kjøpe en 2006 modell som har gått 216.000km usett, var jo at all service skulle vært fulgt i følge annonsen da det kan tilsi at bilen er tatt vare på og kommer til å holde en god stund til. Tar den også med til en NAF-Test hvor det viser seg at alle frontlys er montert feil i forhold til lysjustering og at parkeringsbrems må skiftes. Kjølevæske må byttes da den ikke holder mange nok -grader, for høyt oljenivå, ulyd i drivverk, slakk i et hjullager og noen foringer som er ødelagt i vulkanisering etc. Det er også skriftlig dialog med selger om trommelbremsene som kom med bilen, de var jo opprustet og man kunne nærmest pille av biter fra dem. Dette ville han ikke kompensere da han mente det ikke gikk utover bremseeffekt. NAF-testen sier jo at de nå må byttes da det kan påvirke bremseeffekt. Selger nekter å føye seg for noe og har gitt 0 prisavslag og sluttet å svare på mails.

Jeg ber om å få heve kjøpet, og blir fortalt at det er greit, så lenge jeg betaler frakten nedover til sør igjen om jeg kjører selv eller betaler. Frakten jeg betalte opp til bodø var på 8000,- så jeg sier at det ikke blir aktuelt i å med at jeg aldri hadde kjøpt bilen med disse feilene over å gå på et tap på 8000,-Spesielt ettersom at alle servicer skulle vært fulgt. Selger slutter å svare da jeg ikke vil ta det ''tilbudet'' han ga om heving av kjøp på min regning. Saken er nå sendt inn til forbrukertilsynet og det ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

15 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-30 23:12:28 +0100

updated 2021-11-30 23:21:14 +0100

Takk for svar og bidrag fra alle! Setter virkelig pris på engasjementet og litt hjelp for en litt uvanlig sak i bruktbil kjøp. Er fantastisk og tar kritikk og leser nøye gjennom hver post :-)

Men vil legge til noe der Car wizard... For i følge finn.no sine retningslinjer, og bruk av trygghetselemtenter i annonsen (slik som i mitt tilfelle) hvorav det er merket av for ''service'' som lyder slikt på deres ''guide'' av annonsering og bruk av disse trygghetselementene som er opplyst lyder den slik:

Service: FINN har innført en ny attributt som heter "fulgt bilens serviceprogram". Fra tidligere hadde vi attributtet "servicehistorikk", men vi ønsket å innføre noe som hadde et mer tydelig løfte til bilkjøperen. Dersom annonsøren angir at bilen har "fulgt bilens serviceprogram" lover han/hun at bilen har blitt fulgt opp og vedlikeholdt i tråd med fabrikkens retningslinjer for service. (punkt å prikke, kopiert fra finn.no sine sider)

Dette ser dere gjerne på nyere biler inne på finn, et blått avsnitt rett under bildene, km.stand etc. Mens på andre bruktbiler er dette gjerne ikke synlig da de mangler servicen som skal til for å huke av dette. Så jeg forventer ikke medhold sånn ellers i forhold til rust og det andre som blir påpekt, men selve helhetsbildet og at det mangler 13 forskjellige år med service vil jo selvfølgelig bidra til at disse manglene kanskje ikke hadde vært der, om alle de servicene hadde vært fulgt?

Men jeg håper jo at folk også her på tråden forstår hva jeg snakker om og trenger en mening fra noen om dett, jeg forventer ikke å ha rett, men svar på det jeg spørr om! Det skal ikke være slik at jeg trenger å følge opp dette i forhold til opplysningsplikt fra selger/undersøkelsesplikt fra meg eller bilder i den forstand. Da det står klart i finn sine retningslinjer hva annonsør lover til kjøper ved bruk av disse trygghetselementene i henhold til annonseringen av sin bil. Så er jo det jeg ikke skjønner helt, og enda ikke har fått svar på av noen her inne i den forstand egentlig. Beklager tunnel og trangsyntheten her.. Startet jo tråden med dette, men enda ikke fått ''svar'' på hva noen tenker om dette i min sak, da det dog er den mest relevante observasjonen i hele kjøpet og dens påvirkning av dette. Men jeg ser alle andre meninger om fjernkjøp av en usett bil.. og tar selvfølgelig kritikk og legger meg paddeflat pga av det. Men det var jo i bunn å grunn et trygt kjøp i forhold til annonseregler og dokumentering fra selgers side. Så igjen spørr jeg, og håper noen svarer på det spørsmålet jeg egentlig lurer på her inne, og det er om det er svindel ifra selgers side når han ikke følger finns sine retningslinjer og lovnader i et kjøp?

Simen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-01 11:35:37 +0100

Kjøre vene, å stole på at en annonsør følger det være seg "retningslinjer" eller for den sakens skyld, opplysningsplikten som følger av lover og forskrifter ved salg av biler, er omtrent like smart som å stole på en hestehandler i hine dage! Et stalltips jeg fikk fra min avdøde far: stol aldri på en bruktbilhandler! Han trakk det så langt som å hevde at dersom man håndhilste på en sånn fyr, ja da måtte man telle fingrene etterpå! Og sann mine ord, i Larvik var det en bruktbilforhandler som han kjente så godt at han heller kjørte lange omveier enn å kjøre forbi butikken til vedkommende! For ordens skyld: fatter drev butikk sjæl hele livet - salg av en annen type kapitalvarer! Som meg var han levende opptatt av sitt fag, et annet råd han ga meg var å aldri, aldri drive butikk! Jeg måtte selvfølgelig prøve - og du og du - så mye rart det er innen kjøp og salg! Og med åra har jeg skjønt at fatters tese om bruktbilforhandere - den er jaggu 110 % korrekt! "KValitetsikring" eller ikke "kvalitetsikring", sist jeg sjekka hadde IKKE Finn verken krystallkule eller andre hjelpemidler som eventuelt kan fortelle de som bruker 1 sekund på å sjekke innkommende annonser om den aktuelle selgeren er i slekt med julenissen eller rett og slett er en kjeltring!

Ellers: måtte det gå i likaste laget med dette famøse bilkjøpet, du får trøste deg med at det kunne vært verre, har sett mange eksempler på de som har kjøpt biler som bokstavelig talt knekker på midten om man demonterer mellomakslingen! Jeg har forøvrig kjøpt en sånn bil sjæl en gang, "fi bil" sa kameraten som solgte den til meg, det hadde vært skilter på den til den ble parkert på enga på gården til faren hans relativt kort tid i forveien! Men neeeeeeeeeeeeei.....det han IKKE fortalte meg, var at han ordna EU-kontrollen sjæl! Når jeg kom hjem med denne bilen og skrudde av mellomakslingen - jeg kjøpte den som delebil - ja da sa det faktisk ka-knekk, hele understellet var bare matjord! Det hører med til historien at jeg kjørte bilen hjem, rundt 3-4-5 mil eller noe sånt, med et par omdreinninger dødgang på rattet, meeeeeeeeget dårlige bremser, dårlig håndbrekk ovs, men godt motor....! Dog: jeg betalte ikke 50.000, jeg betalte skrap-pant, og bilen var verdt det den kosta meg, jeg demonterte det jeg ville ha, leverte rammenummer og litt skrap fra forskjellige biler til skrot-kalle og fikk igjen skrap-panten :-) Men - om jeg ikke husker helt feil - jeg kunne bare henta skiltene og kjørt med bilen et års tid før neste kontroll! Det er et tankekors, for det finnes faktisk bruktbiler der ute som er i enda dårligere stand enn min delebil var!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Joda men i forhold saken er vell den informasjonen essensiell i en potensiell sak mot forhandler igjen. Det ligger her et ansvar på selger å publisere korrekt informasjon, også ved feil bruk av trygghetselementene som er en lovnad til Kjøperen slik at man ikke skal bli svindlet eller utsatt for det

Simen96123 gravatarbildeSimen96123 ( 2021-12-01 15:55:51 +0100 )rediger
0

besvart 2021-12-02 16:14:45 +0100

Du er veldig oppratt av svaret om dette er svindel, først og fremst så står det jo på Finn.no at med forbehold om feil i annonsen og desuten er det ikke sikkert at du har rett at den har misset 13 år med servicer da disse ofte nå lagres digitalt og ikke lengre stemples i et service hefte. En annen ting jeg ikke helt får kontroll på her er jo at du sier at kjølevæsken må byttes fordi den holder fordi den ikke holder lav nok temmperatur hva med å etterfylle litt? dernest hvorfor må handbrems byttes? så til alvorligheten det med foringene? hvis disse hadde sluppet fra sin vulkanisering så hadde den jo ikke kommet igjennom Eu? og så til det du også nevner med rust på utsiden av bremsetrommler det betyr jo slett ingenting annet enn at det ikke ser så pent ut. Det nærmeste jeg da kommer ang svindel er faktisk de som har godkjent bilen og at den er godkjent i enda et år til. Mr N Wolf har rett tror du virkelig Finn.no sitter og kvalitetsikrer hver eneste annonse de får inn, har man tvil så kontakter man selger der mere detaljer kan diskuteres. Selger har ikke svindlet deg han har skrevet det han trodde om bilen og så lenge han har blitt sett i kortene så tilbyr han å ta den tilbake og altså ikke svindel men å tro du får 2x8000 kr i tur retur frakt til Bodø fra selger så har du rimelig god tro her da, joda forbrukere skal jo beskyttes men det betyr jo ikke at selger skal stå helt på bar bakke etterpå heller. Jeg har som Mr N Wolf skrevet på forumet i 2 år plus og har sett snart utallige saker der forbrukerene tror de har en god sak og all makt men desverre er det nok ikke helt tilfelle. Det var deg som tok sjansen med usett kjøp og frakt helt opp til Bodø, jeg personlig ville lagt frem for selger at nå er situasjonen slik så hvordan løser vi dette, betaler fks han for et hjul lager, en liter frostvæske og et oljeskift? kompromiss er kanskje veien her men du virker ihuga på å få selgeren dømt nednom og hjem her så det er kanskje ikke din rettning her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-12-02 19:29:53 +0100

A piece of advice: jeg er over gjennomsnittet opptatt av å stå på krava om jeg er sikker på at jeg har rett, men som jeg vel har nevnt: glem aldri at det er en vesensforskjell på å ha rett og å få rett! Om du får hevet kjøpet mot å dekke frakta begge veier, er det som å vinne i Lotto her! Ja, du taper en pen bunke tusenlapper, men alternativet er som vi har vært inne på, å beholde bilen og bruke den så lenge det er økonomisk forsvarlig. Som Kamerat Wizard sier, kan du få til kompromisser med selger, er det win-win for begge parter. Jeg ville sjekka bilen litt grundigere og tatt det derfra. Lykke til og god jul, ikke la jævla bilkjøpet ødelegge julestemingen!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Kjører saken i forbrukertilsynet så får vi se ann lottotrekninga og om vi blir enige der. Han har jo sluttet å svare så, evt forbrukerklageutvalget. Ordner seg nok på en eller annen måte uansett, for begge parter :-) god jul! Tar det knasende med ro i denne saken, har god tålmodighet og

Simen96123 gravatarbildeSimen96123 ( 2021-12-03 16:57:55 +0100 )rediger
0

besvart 2021-12-03 16:51:53 +0100

selger har skriftlig påpekt når jeg oppdaget og nevnte det med servicemangel, at Han mente at det ikke ble presisert fra han at alle servicer var fulgt, så tror ikke de er lagret noe sted nei. Så her har han jo allerede innrømmet at de ikke alle er fulgt i ettertid. Men de skulle som sagt alle vært fulgt i følge annonsen som ble lagt ut og infoen som ble gitt der, skriftlig! Er heller ikke påskrevet forbehold om feil i annonsen, og det gir heller ikke selger noe fritak fra ansvar, står jo klart å tydelig at annonsør kommer med en lovnad ved bruk av «service» i annonse. Igjen forbehold om feil var ikke påskrevet. Etter dette sluttet han å svare meg å det sier litt om seriøsiteten til forhandler.

Er jo lite vits for meg å spørre om all service er gjort også før kjøpet, når det står klart og tydelig i annonsen? Derfor kjøper jeg en bil usett, ettersom den har fulgt alle servicer kan den jo ikke være en så skrothaug som må på dynga etter 1 år, er vell en bil som holder 10 år til eller mer når alle servicer og slitedeler er jevnlig byttet ut. Og den kostnaden i forhold til 13 års forskjellige servicer overstiger jo nesten bilen i pris om vi tar en vanlig service fordelt på de årene. Er jo ikke ute etter å ta selger for svindel etc.. men vil ha igjen pengene mine selvfølgelig. Å jeg betalte frakten opp til bodø, så vil bare ha igjen det jeg la ut, er ikke ute etter 2x8000 nei, er vell rett å rimelig i heving av kjøp at selger tar den utgiften som jeg hadde andre veien.

Har prøvd å inngå kompromiss om reparasjoner og nye bremstromler, lyspærer etc siden alle lys er feilmontert og justert feil, før jeg ba om å heve kjøpet.. men har ikke fått medhold eller kompromiss for noe som helst på noe fra selger! Ikke ett øre! så igjen det sier litt om seriøsiteten til selger her, som bare slutter å svare eller stå for noen av feilene som er avduket. Finn har jo også notert seg saken og forhandler og sier at slik skal det da selvfølgelig ikke være, ved eventuelle bruk av trygghetselementer som ikke stemmer i realiteten av annonsen. så når vi kommer til et evt vedtak er det bare å sende til de så skulle de slette alle annonser etc til ting er rettet opp.

Men vi får se, skal oppdatere saken når saksbehandleren tar kontakt i slutten av desember/januar.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger