Svindel eller lovlig?
Hei Benny!
Kjøpte en bil usett nede i sør og fikk den fraktet opp til meg i Bodø uten problemer. Annonse, informasjon og alt annet lovet godt. Kjøpte den for 55. tusen med frakt til Bodø, noe som jeg syns var en grei pris i forhold til alder, km.stand. Den var også eu godkjent til 09.2022. Det står i annonsen at den skal være i god stand. Den er også annonsert på finn med trygghetselementene deres, hvorav i dette tilfellet service var påsatt annonsen. Denne lyder slik i finn's informasjonsguide: Service: FINN har innført en ny attributt som heter "fulgt bilens serviceprogram". Fra tidligere hadde vi attributtet "servicehistorikk", men vi ønsket å innføre noe som hadde et mer tydelig løfte til bilkjøperen. Dersom annonsøren angir at bilen har "fulgt bilens serviceprogram" lover han/hun at bilen har blitt fulgt opp og vedlikeholdt i tråd med fabrikkens retningslinjer for service.
Jeg regner med dette betyr at all service skulle vært gjort uten noen mangler i serviceheftet? Om ikke burde det vært annonsert med at bilen har servicehistorikk (Men ikke komplett) og ikke vært påsatt dette trygghetselementet?
Nå når jeg får bilen i Bodø, finner jeg jo raskt ut at den er i dårligere stand enn hva annonsen tilsier. Det mangler 13 års service på bilen! Første ''mangel'' er allerede på år 3 i sin levetid. En stor grunn til å kjøpe en 2006 modell som har gått 216.000km usett, var jo at all service skulle vært fulgt i følge annonsen da det kan tilsi at bilen er tatt vare på og kommer til å holde en god stund til. Tar den også med til en NAF-Test hvor det viser seg at alle frontlys er montert feil i forhold til lysjustering og at parkeringsbrems må skiftes. Kjølevæske må byttes da den ikke holder mange nok -grader, for høyt oljenivå, ulyd i drivverk, slakk i et hjullager og noen foringer som er ødelagt i vulkanisering etc. Det er også skriftlig dialog med selger om trommelbremsene som kom med bilen, de var jo opprustet og man kunne nærmest pille av biter fra dem. Dette ville han ikke kompensere da han mente det ikke gikk utover bremseeffekt. NAF-testen sier jo at de nå må byttes da det kan påvirke bremseeffekt. Selger nekter å føye seg for noe og har gitt 0 prisavslag og sluttet å svare på mails.
Jeg ber om å få heve kjøpet, og blir fortalt at det er greit, så lenge jeg betaler frakten nedover til sør igjen om jeg kjører selv eller betaler. Frakten jeg betalte opp til bodø var på 8000,- så jeg sier at det ikke blir aktuelt i å med at jeg aldri hadde kjøpt bilen med disse feilene over å gå på et tap på 8000,-Spesielt ettersom at alle servicer skulle vært fulgt. Selger slutter å svare da jeg ikke vil ta det ''tilbudet'' han ga om heving av kjøp på min regning. Saken er nå sendt inn til forbrukertilsynet og det ...