Kjøpekontrakten - innhold og formuleringer - vil være av stor betydning her. Du finner en grei fortolkning av relevante forhold HER: https://kna.no/juridisk/bilen-selges-...
Merk det spesielt de siste avsnittene: om du har overholdt din opplysningsplikt og vært objektiv, ærlig, korrekt, ja da har du gode kort på hånden. Som du antyder, dette er meg bekjent ikke en motor som pleier å rase sånn i tide og utide, og det er strengt tatt ikke ditt ansvar om kjøper har gitt bånn pinne på kald motor og sendt rådene ut gjennom blokka eller whatever. Rett nok er det en forhandler som "tror" dette kan skyldes registerhavari, men om bilen har fått løpende service og er normalt godt passet på - ja da er det et åpent spørsmål hvorfor dette har skjedd.
Er bilen f.ex chippet og du har "glemt" å oppgi dette, enn si at dette ikke er godkjent, ja da har plutselig kjøper fått et ekstra poeng om han skulle ønske å gå til forbrukerklageutvalget og forlange kjøpet hevet. Kjøper har også undersøkt bilen, attpå til med en hel liten delegasjon tilstede. Det som taler i mot at kjøper skal få medhold, er at bilen tross alt har 11 år på veien og er kjørt snaue 200.000 km....det springende punktet her vil eventuelt være hvorvidt et motorhavari blir vurdert til å være noe kjøper må kunne forvente på denne bilen....eller ikke. Ellers er bilen tydeligvis solgt til en pris som ligger der andre biler av samme sort i alminnelig grei stand ligger, det er et moment som taler for at bilen kan forventes å være i normalt god stand.
The Bottom Line er de forholdene som er nevnt innledningsvis: kontrakten og i hvilken grad du har oppfyllt din opplysningsplikt. Dernest er det et åpent spørsmål hva som er den egentlige årsaken til at motoren havarerte. Om du er helt sikker på at bilen har fått løpende service og vedlikehold i tråd med fabrikkens instrukser, og du kan dokumentere dette, og ellers ikke har "tuklet" med motoren - stikkord chip-tuning - ja da sørger du for å ha orden på sysakene og tar det derfra. Ja, et registerkjede kan ryke, for all del, og nei, selv kke hos BMW er kjedene vedlikeholdsfrie, men det går en grense for hva du som selger skal kunne vite om av iboende svakheter! Den grensen går ved et normalt godt vedlikeholdsregime - og igjen - at du ikke har "tuklet" med motorstyringen og "glemt" å nevne dette i kjøpekontrakten - eller utelatt andre opplysninger av betydning.
Du sier heller ingenting om hvor mange eiere bilen har hatt før deg - om noen av disse har syndet, ja da er det vondt og leit for deg! Men ta ikke sorgene på forskudd - samle dokumentasjon, ta gjerne kontakt med det være seg forbrukerrådet, advokat, NAF for få råd.