0

Regenerering på glatta

spurt 2021-11-24 08:21:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei

Leste nylig en artikkel om regenerering på glatta. Og etter noen vintre med elbil er det noe jeg kjenner meg igjen i. At dette ikke har vært satt fokus på før undrer meg. Selv kjører vi en Tesla S og tenkte ikke særlig på dette før vi opplevde det selv. Det var på E6 fra Gardermoen inn mot Oslo en vinterdag. Det var noen få minus og snøvær. Og når vi nærmet oss byen er det helt klart at det ble veldig glatt med snø, minusgrade og saltet vei. Trafikken fløt på da glatta kom snikende på de fleste, men i en oppoverbakke av alle ting slakket trafikken ned og vi jeg slapp på gassen. Det ble låste bahjul i 80 kmh mens vi nærmet oss lastebilen forran. Veldig ubehagelig opplevelse og vi tok av E6 ved første avkjørink og tok kjerrevegen inn til byen i meget lav fart. Etter dette har jeg selvsagt vært bevisst på problemstillingen, og tar hensyn til dette. Likevell opplever jeg at enkelte ganger er veien så glatt at når man slipper opp på gassen mot en sving, selv i veldig lav fart låser bakhjulene. Jeg kjører konsekvent med chill mode og vinteren og regen på lav. Men det undrer meg at det i Teslaen ikke er mulighet for å skru regen helt av?? Har lest rundt på forum, og beste tipset til å er å sette bilen i nøytral. Men det er jo ikke så enkelt eller praktisk hvis man for eksempel kjører på en svingete og kuppert skogsvei, eller hvis man er på en hovedvei og plutselig må ta en nedbremsing som ikke er planlagt.

Siden Benny kjører Tesla S selv så lurer jeg på hvilke erfaringer og tanker du har rundt dette? Har kjørt en del andre elbiler også og samtlige har mulighet for å skru av regen helt.

Med vennlig hilsen

Eirik

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-26 17:06:29 +0100

Jeg har lest din ohorvelige story her og om det er sånn så er det jo livsfarlig og Tesla sendes så rett tilbake før Absens sitt inntog i bilverden. Jeg har tro på at det er feil i din bil og at en gremlin hindrer regenerering fra å opphøre hvis hjulene låser seg. Det skal ikke være praktisk mulig at hjulene låser seg og dette vil jo medføre livsfare fordi at når hjul låser så blir det jo som å kjøre en kjelke som vi unger hadde for noen år siden. Regenerering skulle umiddelbart opphørt hvis den oversteg evnen for underlaget å ta i mot den bremsende effekten en regenerering vil gi. Tesla må jo vite om dette da de trolig har de beste ingeniørene som er å oppdrive og må jo forstå at bilene deres selges utenfor California så nei få sjekket bilen din da jeg ikke teor på slike hull i bilens elektronikk.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-26 19:17:41 +0100

Vel, det er neppe uten grunn at det for en tid siden poppet opp en nyhetsmelding om at Tesla var under etterforskning av amerikanske myndigheter etter en serie ulykker der man har mistanke om at den underliggende årsaken er feil i bilens assistentsystemer. Sagt på en annen måte: når man leverer biler som bokstavelg talt torpederer alt fra busser og andre tyngre kjøretøyer til andre biler og motorsykler som tilfeldigvis måtte befinne seg foran dem, da er det ikke utenkelig at man bommer bittelitt på andre områder også! Bedre blir ikke dette av at man ukritisk markedsfører det som i realiteten er helt ordinære førerstøttesystemer som "autopilot"! Det avslører i beste fall en ikke ubetydelig mangel på bakkekontakt i organisasjonen, og en total mangel på innsikt i hvilke designkriterier som må være oppfylt for at et slikt system skal kunne fungere.

Når det gjelder denne greia med regenering og det som egentlig går på samspillet med bilens stabilsieringsprogram, er det rimelig åpenbart at dette er kritisk på såvidt tunge biler. MEn som Kamerat Wizard jo er inne på, det er ikke spesielt mye snø i California! Hvem vet, kanhende designerne av dette delsystemet holder til i Silicon Valley og ikke har fått med seg at vinteren ennå ikke er avskaffet i "elbilnasjonen" Norge! Ellers bekrefter jo dette en tese jeg har lansert ved flere anledninger tidligere: det er visse likheter mellom Tesla Model S, enn si Model X, og Chevrolet BelAir fra tidlig 60-tall, spesielt på vinterføre! At store, sterke og ikke minst tunge amerikanske biler kan gi mer spenning enn føreren setter pris på i vinterlandet Norge, er noe man får med på kjøpet helt gratis!

The Bottom Line er at trådstarter fortjener ros og diplom for å dele sine erfaringer med andre, og jeg gir personlig terningkast 6 til en sjåffør som åpenbart har lang erfaring og vet å tilpasse kjørestilen etter kjøretøyet og forholdene! Vi skal selvfølgelig ikke se bort fra at Tesla etterhvert får med seg svakheter som dette, og kommer med oppgraderinger som gjør kundenes biler bedre og tryggere over tid, og det beste virkemiddelet for at så skal skje, er at gode og observante kunder der ute som opplever slike ting, sier klart og tydelig fra, gjerne med personlig mail til sjefen sjæl!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger