En motorlampe som slukker er iallefall normalt sett ingen grunn til å ligge våken om natta. At den lyser opp, kan ha mange årsaker, men i våre dager, der pærene i dashbordet i store trekk er erstattet av LED i en eller annen form, er det iallefall overveiende sannsynlig at det ikke er pæra som har gått! Kfr forøvrig at jaggu kunne gamle lyspærer også holde en stund: under arbeidet med restaurering av en Heinkel He-115 ved Sola Flymuseum testet man en god, gammel glødetrådpære fra instrumentbordet: den lyste opp - etter mer enn 70 år under vann i Hafrsfjord!
Om det er verdt en femhundrelapp eller ikke å sjekke feilkodene, se det vet du ikke før etterpå. Jeg regner ellers med at du har peila olja og sjekket at det er nok frostvæske osv.. Det kan være lurt uansett! Ellers gjør jo et par måneders stillstand noe med batterispenningen, lav spenning kan under gitte omstendigheter medføre litt ekstra spenning i kvardagen, eksempelvis kan du få en ladeindikasjon - det vi kalte "ladelampe" i hine dage. Men jeg regner med at du har sjekka instruksjonsboka og verifisert at den lampa som lyste opp, var knyttet til motoren. Uavhengig av hva det er er eller ikke er, det kan også være et rent elektrisk fenomen - altså krypstrøm som følge av kondens. I en moderne bil finnes det jo koblingspunkter og sensorer en-masse, i det hele tatt, legio muligheter!
The Bottom Line er at ja, i vår moderne tid lagres feilkoder også en-masse, undre over alle undre! Om du vil ha ro i sjelen, kan du sikkert veien til verkstedet! Er du av den mer robuste sorten, kan du se det an! Men sjekk olja, sjekk frostvæskenivåene, det kan være lurt! Lykke til!