0

Hva kan jeg gjøre?

spurt 2021-11-14 20:24:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg kjøpte en Peugeot 3008 for litt over 3 måneder siden nå og nettopp hatt den på verksted pga ulyd. Viste seg at bærekulene begynner og bli dårlige, knekt en støt demper, rust på kalipper og slitte bremseklosser foran. Nå har jeg også begynt og få 3 lamper (abs, esp og gearbox) når jeg legger om til høyre. Forhandleren nekter og stå for regninga her pga. de mener dette er «slitedeler» og forbrukertilsynet bruker 6 måneder på og bare og åpne saken. Hva ville du gjort akkurat her?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-14 21:52:16 +0100

Dette fremstår som et klart tilfelle som illusterer hvor viktig det er å avtale en full NAF-test FØR kjøpekontrakten undertegnes...det er uendelig mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler med selger FØR man har kjøpt bilen....subisidært går man bare videre om selger setter seg på bakbeina! Nå sier du ikke noe om hvor gammel bilen er, hvor langt den er kjørt og ikke minst, hva som er opplyst i kjøpekontrakten...dette er i neste omgang avgjørende for hvorvidt bilen er i vesentlig dårligere stand enn du kunne forvente. Ja, bremseklosser er peanuts og noe du må regne med, hva som ligger i "rust på en caliper" er ikke godt å si, men overflaterust er njet problem. Ellers er det springende punktet hvor dårlige bærekulene egentlig er: "begynner å bli dårlige" er liksom ikke noen stor grunn til bekymring, men er utskiftingsbehovet overhengende, ja da begynner det å ligne på noe du normalt sett ikke skal måtte forvente. Likeledes er en knekt støtdemper godt oppe på lista over ting som man absolutt ikke skal måtte forvente.

Men alt går tilbake til punktene nevnt innledningsvis: er bilen kjørt 2-300.000, ja da er ikke dette noen skremmende feilliste. Er bilen derimot kun kjørt si 50.000, da er det en hel liten gullrekke med vesentlige mangler vi snakker om! Når det er sagt, det er jo ikke verdens undergang økonomisk dette her - igjen - om bilen er kjørt litt, om bilen er noen år, ja da er det "innafor".

De tre lampene er heller ikke uten videre grunn til veldig stor bekymring. ABS og ESP kan begge under gitte omstendigheter være knyttet til bremseproblematikk - det være seg en kaputt ABS_sensor eller at dette med "rust på caliper" innebærer at stemplene står bjønn. Ja, det kan også være så banalt som feil luftrykk - har du f.ex skiftet til vinterdekk og glemt å resette luttrykk-overvåkingen - ja da kan man få et helt lite juletre med et par-tre lamper! Det kan skje den beste, det har skjedd meg! Men NB, det siste avhenger av hvordan luftrykkovervåkingen er realisert på din bil. Og ja, det kan selvfølgelig være mer alvorlige, fundamentale feil, men ta en sorg av gangen. bestill heller som et minimum en 60-punkters NAF-test og få en uttalelse derfra før du slår på stortromma og går til forberukerklageutvalget og forlanger det ene eller det andre!

Det er så enkelt som at man først og fremst bør skaffe seg en oversikt før man "går videre". Derav er det også viktig å sjekke kjøpekontrakten. Det er liksom ikke ALT som kan kalles "slitasjedeler", jeg tenker spesielt på en knekt støtdemper - det er for meg et blinkende rødt lys! Dernest er dette med lampa for gearboks en ting du bør sjekke opp snøggast råd. Få eventuelt NAF til å ta ut feilkoder også - eller oppsøk et verksted i morra og få gjort det. Whatever - igjen - skaff deg oversikt, det gir deg et beslutningsgrunnlag. Har du kjøpt en sekk med en dau katt oppi ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger