Det kjennes godt....lukter det som av kjelen når du har tørrkokt potetene....eller lukter det rett og slett brent olje? Uavhengig av dette, en viktig ting å sjekke er om røyken kommer ut eksosrøret eller strømmer ut under bilen. I sistnevnte tilfelle er det ikke umulig at du har en lekkasje, med det være seg olje eller kjølevæske som lekker ut på eksosmanifolden. Sånt kan skje, det har skjed meg: når jeg tro litt for mye turtall og fortok en fresk forbikjøring oppover en strekning med krabbefelt, smalt en frostplugg på Moskwitchen min! Bak akkurat den pluggen var det faktisk olje, den strømmet ut på eksosmanifolden, vips, så røyk det skikkelig hvit/blåhvitt bak bilen, skikkelig røykteppe, følte meg litt som mitt store forbilde Jens Bond!
At jeg tenker i disse baner, er at du nevner at du kjenner dette godt inne i bilen. Og tro meg, motoren skal ikke gå mange minuttene før manifolden er varm nok til å produsere røyk!
Om du kjører til side når bilen ryker som verst og røyken IKKE kommer fra eksosrøret der bak, men siver ut under bilen, gjerne gjennom grillen og sidene på panseret, ja da er det en sånn greie! Noe avhengig av hvor alvorlig lekkasjen måtte være, det er ofte en verkstedjobb.
Kommer røyken ut eksosrøret, kan det være uforbrent diesel, det kan være oljerøyk og det kan være kjølevæske. Om topp-pakningen lekker, ja da kan det trenge både kjølevæske og olje inn i forbrenningskammeret, da ryker det som du beskriver, og det kan utmerket godt komme og gå. Sjekk olja først og fremst, dernest kjølevæska: er olja grålig, hvilket den ofte blir ved en kaputt toppakning, da har du en bekreftelse her! På samme vis ser du lett om det har kommet olje eller annet snafs i kjølevæska, og den lukter rett og slett vondt! Uavhengig av om du tar en sånn sjekk eller ikke, kommer det FORFERDELIG MYE RØYK ut eksosrøret, er defekt toppakning en vanlig årsak, et verksted har metoder for å sjekke dette nærmere.
NÅ ER DET JO OGSÅ DEN KALDE ÅRSTIDEN, men jeg regner med at når du sier at bilen ryker noe forferdelig, ja da kan vi avskrive vanlig kondensrøyk - som da heller ikke blir spesielt fremtrende før vi snakker om flerfolidge minusgrader og/eller spesielle værforhold der røyken er mer synlig enn ellers. Begynn med å finne ut hvor røyken kommer fra, og ta det derfra, alternativene nevnt over er uansett noe som bør fikses snøggast råd! Lykke til!