Ja, pr definisjon har selvfølgelig vår god venn Wizard rett - som vanlig! Haldex og flere av "brødrene" med saamme prinsipp, har en lamellkobling et sted mellom for og bakaksling, denne sender mer eller mindre kraft til bakakslingen - der altså diferrensialen sitter - som den forøvrig også gjør på en bakhjulstrekker. BMW, som jo har skjønt det og produserer i stor grad produserer sine biler med bakhjulstrekk, ja de kan gjøre ting på en litt annen måte: fritt sitert BMW sin egen forklaring av systemets virkemåte, benytter man en elektoisk kontorellert flerskiveclutch, denne sørger i utgangspunktet for en 40-60 fordeling av kraft til forhul-bakhjul. Det er altså IKKE samme konstruksjon som det vi finner på biler med permanent firehjulstrekk: der benytter man en senterdifferensial som igjen fordeler krafta mellom akslingene.
Det som fikk mitt til tider overoppheta hode til å gå litt i spinn, er at dette begrepet av enkelte smartinger som skal forklare virkemåten for Haldex-systemet, blir brukt skisser der Haldex-koblingen blir "integrert" med differensialen. Sånn er det altså ikke, spesielt ikke på BMW! Når det er sagt: differensialen på BMW er fremdeles IKKE like enkel som i hine dage, og hylinga som Kamerat Wizard refererer til, har sin forklaring i at tannhjula ikke lenger er helt der de skal! Sånt blir det lyd av, og som jeg gasne korrekt påpeker: du hører det i GOD TID før ting går til Jesus med et stort smell! Hvor lang tid det tar - vel - noen fasit er det ikke her, det avhenger som nevnt av hvor mye slark det egentlig er i lagrene du refererer til. Har man is i magen og ikke er for langt unna siviliasjonen, kan man egentlig kjøre veldig lenge med litt av hvert! Men jeg ivlle nok ikke langt i vei i retning av ødemarka eller for den sakens skyld, på en skikkelig rundtur i Europa uten å være sikker på at jeg hadde både NAF-medlemskap med veihjelp og redningsforsikring!