0

diffrensial bmw 5-serie 520d xdrive

spurt 2021-11-12 21:37:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. 1. hva er de helt første symptomene på at diffrensialen må byttes?

  1. blir den bare gåen helt brått eller går det lang tid før man merker at noe er galt?

  2. verksted har funnet stor slakk på lagrene på diffrensialen. Hvordan kan det bare komme?

  3. hvor mange 1000km kan man kjøre med dårlig diff?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-13 08:39:45 +0100

Nja,uten at jeg kjenner BMW sitt konsept i detalj, om det er en fetter av Haldex er det en litt mer kompleks diff enn hva vi er vant med fra konvensjonelle bakhjulstrekkere. Og jo mer kompleksitet vi bygger inn i en kraftfordelingsboks - som vi vel kan kalle denne duppeditten - jo flere enkeltkomponenter er det som kan svikte - litt etter litt. Siden alt bokstavelig talt griper inn i hverandre, ja da vil det skje en gradvis degradering av hele "urverket" om vi kan trekke en slik sammnenliging: se for deg en gammeldags klokke med mange tannhjul - det er en ENKEL forklaringsmodell her - det er LITT mer leamikk inni det du tenker på som differensialen her!

Greit nok: det du egentlig spør om - med forskjellig vinkling - i spørsmål 1, 2 og 3 er tidsforløpet fra de første bittesmå bitene flagrer av tennene og kulene i lagringene, til forutsetningene for den perfekte storm og det ultimate sammenbrudd er tilstede! Det enkle svaret her er at dette normalt sett vil være en prosess som går over tid - hvor lang tid - se det vet du ikke før etterpå! Det som kan påvirke i negativ retning, er f.ex "aktiv" kjøring, og i og med at lagringene tydeligvis er slitt, ja da vil det være slitasje som igjen påvirker innholdet av metallspon og forurensninger i olja som sirkulerer mellom alle de dyre, fine tannhjulene, enn si lagringene, i den feiende flotte og ganske så komplekse differensialen din! Ja, du kan muligens forsinke ferden mot undergangen ved å skifte olja litt oftere, gjerne også kjøre med LITT conduite, men har det først oppstått slitasje av den alvorlige sorten, ja da kan fu formelig føle at lommepungen hopper av skrekk!

Men, man skal ikke ta sorgene på forskudd. Her kan du f.ex følge med litt, gjerne få din faste mekaniker til å ta en titt på olja i dennne differensialen når den skiftes, og ellers bruke ørene: tro meg - en differensial sier VEDLIG tydelig i fra når det nærmer seg dommedag! Hadde det vært en konvensjonell diff på en bakhjulstrekker, ville jeg sagt nada, kjør til det smeller, det kan gå flere hundre tusen kilometer om det er en KONVENSJONELL differensial! På din bil er det altså litt annerledes, det jeg ville hatt i tankene, var alle de DYRE DELENE som blir PÅVIRKET av eventuell vibrasjon fra dårlige lagringer osv osv i differensialen: se først og fremst FOROVER i retning av fordelingskassen og girkassa! Mao ville jeg fulgt nøye med, og tatt åtgjerder FØR det ble helt galt!

Der bør verkstedet som har har konstatert det du omtaler som "stor" slark på lagrene kunne si noe om.Det springende punktet er hva som ligger i "stor" slark. Du kan uansett begynne å lete etter alternative reparsjonsmuligheter - enten et uavhengig verksted som virkelig kan BMW, eller sett i retning Sverige eller Tyskland. Er det LITT slark, så har du noe mer tid på deg, men be advised, ting som dette blir ikke bedre av seg selv - tvert ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-13 11:13:47 +0100

updated 2021-11-13 15:54:54 +0100

De første tegnene er ulelyd som forandrer seg fra når du går av og på gass. Etthervert vil lyd stadig forsterkes og du vil kunne kjenne høyfrekvente vibrasjoner når det er langt kommet. Det forekommer skjelden direkte havari på difrensialen da det blir så ubehagelig ang lyd at man ønsker å gjøre noe med det lenge før havari. Man kan ikke si hvor lenge man kan kjøre med den slik da det til slutt selvfølgelig kan si pang hvis tannhjulene får alt for stor slakk men du får raust med tid før dette skjer. Det er skjelden skade på drevene da det er de koniske lagerene som oftest blir utslitt og fører til ubehag ang lyd. Jeg regner med at det ikke helt plutselig har kommet men at man ikke har registrert eller brydd seg om de tidlige tegnene. Jeg må faktisk korrigere Mr N Wolf her da han blander diffrensialen med Haldex koblingen. En haldex sitter i serie forran difrensialen og er en hydraulisk clutch som regulerer sin kraft inn mot diffrensialen og er 2 helt adskillte systemer med hver sin olje fylling. Haldex er en hydraulisk clutch mens difrensialen er et mekanisk girverk.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-14 18:35:35 +0100

Ja, pr definisjon har selvfølgelig vår god venn Wizard rett - som vanlig! Haldex og flere av "brødrene" med saamme prinsipp, har en lamellkobling et sted mellom for og bakaksling, denne sender mer eller mindre kraft til bakakslingen - der altså diferrensialen sitter - som den forøvrig også gjør på en bakhjulstrekker. BMW, som jo har skjønt det og produserer i stor grad produserer sine biler med bakhjulstrekk, ja de kan gjøre ting på en litt annen måte: fritt sitert BMW sin egen forklaring av systemets virkemåte, benytter man en elektoisk kontorellert flerskiveclutch, denne sørger i utgangspunktet for en 40-60 fordeling av kraft til forhul-bakhjul. Det er altså IKKE samme konstruksjon som det vi finner på biler med permanent firehjulstrekk: der benytter man en senterdifferensial som igjen fordeler krafta mellom akslingene.

Det som fikk mitt til tider overoppheta hode til å gå litt i spinn, er at dette begrepet av enkelte smartinger som skal forklare virkemåten for Haldex-systemet, blir brukt skisser der Haldex-koblingen blir "integrert" med differensialen. Sånn er det altså ikke, spesielt ikke på BMW! Når det er sagt: differensialen på BMW er fremdeles IKKE like enkel som i hine dage, og hylinga som Kamerat Wizard refererer til, har sin forklaring i at tannhjula ikke lenger er helt der de skal! Sånt blir det lyd av, og som jeg gasne korrekt påpeker: du hører det i GOD TID før ting går til Jesus med et stort smell! Hvor lang tid det tar - vel - noen fasit er det ikke her, det avhenger som nevnt av hvor mye slark det egentlig er i lagrene du refererer til. Har man is i magen og ikke er for langt unna siviliasjonen, kan man egentlig kjøre veldig lenge med litt av hvert! Men jeg ivlle nok ikke langt i vei i retning av ødemarka eller for den sakens skyld, på en skikkelig rundtur i Europa uten å være sikker på at jeg hadde både NAF-medlemskap med veihjelp og redningsforsikring!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-15 15:11:09 +0100

updated 2021-11-15 16:40:48 +0100

Yepp raper man av 2 tenner på et kronhjul så står du der så ta med sovepose på turer som du planlegger der mobildekningen er dårlig og kanskje ta med en Polly turmix pose samt litt vann på turen. Uansett så er det vi misser med Haldex vs diferensial er at Haldexden er formelig integrert i bakakselen slik at det ved første øyekast ser ut som det er en enhet men dengang ei. Flere har tappet av diff oljen og egentlig ment å tappe av Haldexen men gjort feil og fått feil olje på feil plass, jeg har stusset selv noen ganger men har heldigvis tenkt meg om minst 2 ganger. Gutter og Jenter som eiere av WV, Skoda og Freelandere samt en masse andre bilmodeller ikke glem å skifte olje og filter på Haldexen på kanskje 80000 km da du ellers vil angre på det og regningen blir astronomisk med bytte av oljepumpe samt en total demontering av haldex for rengjøring og overhaling. Mr N Wolf har rett det er ikke så lett å forstå en Youtube video der alt presenteres som en integrert enhet men be aware så er det ikke.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-15 20:19:37 +0100

Oljeskiftinervallet på Freelander husker jeg ikke, men på VAG med Haldex 5 snakker i om 60.000 kilometer. Fort gjort å glemme, spesielt for de som følger dette bak-mål longlife serviceprogrammet! Ja, til og med merkeverkstedene klarer å "glemme" oljeskift på såvel Haldex som DSG-kassene ved 60.000 innimellom! Åssen det er med intervallene på BMW, er jeg noe usikker på, men med registert slitasjeproblematikk skal man definitivt IKKE strekke intervallene, verken på det ene eller andre!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger