Tja, rettigheter eller ikke rettigheter avhenger i stor grad av hva som er avtalt i forkant og underveis. Ellers sier du ikke noe om hvorvidt dette er et merkeverksted eller et annet, uavhengig og autorisert verksted. Uavhengig av det ene eller andre, man bytter ikke en turbo uten andre indikasjoner enn at motoren er litt slapp, og tro meg, som regel er en kaputt turbo noe en dyktig mekaniker nærmest føler på seg når han står der med den i hånden! Jeg tenker at om jobben ikke er utført hos A/S Jalla, ja så har det vært en reell grunn til at man mente det var fornuftig å skifte turboen. Det kan nevnes at vi for en konebil tilbake hadde en VW med en 1.9 TDI med en turbo av den enkle sorten, bilen var nok kjørt både 100 og 200 mer enn oppgitt...! Men bilen gikk jo forsåvidt bra, den hoppa bare i nødmodus en gang innimellom. Da var det turbotrykket som gikk igjen i feilmeldingene, og når turboen kom ut på bordet, ja da var det pinadø flere cm slark! Men bilens ytelse var jo grei nok den - mesteparten av tiden! Dog var det absolutt på sin plass å bytte turboen!
Jeg tenker at det mangler noe i dialogen din med verkstedet innledningsvis her, min fast mekaniker ser det eksempelvis som en selvfølge å vise meg sånne ting som nevnte turbo. Rett nok har vi en så god og lang kunderelasjon at jeg som regel sier "fiks det" når jeg leverer bilen, men han er veldig etterrettelig på det derre med god kommunikasjon likevel! Og er ikke verkstmesteren opptatt av god kommunikasjon, da sørger man for å si fra hva man forventer! Verre er det ikke!
Når det gjelder injektorer og ditt og datt, er jo også dette relativt dyrt å skifte. Ikke allverdens arbeid, men injektorene kommer IKKE fra Biltema for å si det sånn! Hvorfor du i alle dager daller med dynotester på en skarve 2.0 D, vet du best selv, men har verkstedet slikt utstyr, ja da er det kostnadsmessig forsvarlig innimellom. Men er det "fremmedarbeid"? Da blir det fort tusenlapper av bare denne biten! Nei, som du skjønner, verken det uavhengige verkstedet jeg benytter eller her værende merkeverksted - rett nok for et annet tysk merke enn BMW - har dynobenk, men begge har svært oppegående mekanikere, herunder gutter av den gamle skolen med lang erfaring i det vi kan kalle ordentlig mekanikerarbeid! De plukker ut feil av denne sorten på gamlemåten: med grundig prøvekjøring og kvalifsert feilsøk på verkstedet. Dynobenk er liksom litt overkill!
Uansett, gjort er gjort, og jeg tenker at 19000 for et turbobytte er helt grei pris, tilsvarende er ikke 24.000 for å bytte injektorer og et par runder med dynotest spesielt dyrt. Men sjekk endelig fakturaene du har fått - innhent eventuelt en tredjeparts uttalelse fra et annet verksted eller NAF - og ta det derfra. Og - som nevnt innledningsvis - det springende punktet her er hvilke avtaler om er ... (more)