0

Feil på verksted

spurt 2021-11-09 12:06:15 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei etter bytte av register på en BMW 2,0 d motor var der ikke krefter. Verkstedet byttet da turboen selv om undertegnede mente det var lite trolig der feilen lå. (Utdannet biltekniker men aldri jobbet som det). Pga ingen røyk eller ulyd etc. fikk bilen tilbake og de sa alt var i orden. Det var da ingen merkbar forskjell. Etter mye fram og tilbake tok de en dyno test. Denne fikk jeg aldri se men de så nok at det manglet hestekrefter. de byttet da injektorer og motoren fungerte etter dette som forventet. Vi fikk tilbake bilen og allt OK. Etter 8-10 måneder kom rekning på injektorer, dyno test og arbeid. Ca 24000kr. Ved alle de tidligere verksted besøkene måtte vi betale før vi fikk hente bilen. Så i dette tilfellet antok vi at de tok feilen på egen kappe siden vi hadde betalt 19000kr for ett turbo bytte som ikke var nødvendig.

Hva slags rettigheter har jeg her?

Hilsen Frustrert

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-09 14:07:36 +0100

Tja, rettigheter eller ikke rettigheter avhenger i stor grad av hva som er avtalt i forkant og underveis. Ellers sier du ikke noe om hvorvidt dette er et merkeverksted eller et annet, uavhengig og autorisert verksted. Uavhengig av det ene eller andre, man bytter ikke en turbo uten andre indikasjoner enn at motoren er litt slapp, og tro meg, som regel er en kaputt turbo noe en dyktig mekaniker nærmest føler på seg når han står der med den i hånden! Jeg tenker at om jobben ikke er utført hos A/S Jalla, ja så har det vært en reell grunn til at man mente det var fornuftig å skifte turboen. Det kan nevnes at vi for en konebil tilbake hadde en VW med en 1.9 TDI med en turbo av den enkle sorten, bilen var nok kjørt både 100 og 200 mer enn oppgitt...! Men bilen gikk jo forsåvidt bra, den hoppa bare i nødmodus en gang innimellom. Da var det turbotrykket som gikk igjen i feilmeldingene, og når turboen kom ut på bordet, ja da var det pinadø flere cm slark! Men bilens ytelse var jo grei nok den - mesteparten av tiden! Dog var det absolutt på sin plass å bytte turboen!

Jeg tenker at det mangler noe i dialogen din med verkstedet innledningsvis her, min fast mekaniker ser det eksempelvis som en selvfølge å vise meg sånne ting som nevnte turbo. Rett nok har vi en så god og lang kunderelasjon at jeg som regel sier "fiks det" når jeg leverer bilen, men han er veldig etterrettelig på det derre med god kommunikasjon likevel! Og er ikke verkstmesteren opptatt av god kommunikasjon, da sørger man for å si fra hva man forventer! Verre er det ikke!

Når det gjelder injektorer og ditt og datt, er jo også dette relativt dyrt å skifte. Ikke allverdens arbeid, men injektorene kommer IKKE fra Biltema for å si det sånn! Hvorfor du i alle dager daller med dynotester på en skarve 2.0 D, vet du best selv, men har verkstedet slikt utstyr, ja da er det kostnadsmessig forsvarlig innimellom. Men er det "fremmedarbeid"? Da blir det fort tusenlapper av bare denne biten! Nei, som du skjønner, verken det uavhengige verkstedet jeg benytter eller her værende merkeverksted - rett nok for et annet tysk merke enn BMW - har dynobenk, men begge har svært oppegående mekanikere, herunder gutter av den gamle skolen med lang erfaring i det vi kan kalle ordentlig mekanikerarbeid! De plukker ut feil av denne sorten på gamlemåten: med grundig prøvekjøring og kvalifsert feilsøk på verkstedet. Dynobenk er liksom litt overkill!

Uansett, gjort er gjort, og jeg tenker at 19000 for et turbobytte er helt grei pris, tilsvarende er ikke 24.000 for å bytte injektorer og et par runder med dynotest spesielt dyrt. Men sjekk endelig fakturaene du har fått - innhent eventuelt en tredjeparts uttalelse fra et annet verksted eller NAF - og ta det derfra. Og - som nevnt innledningsvis - det springende punktet her er hvilke avtaler om er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-10 13:29:43 +0100

Dyno test som du ikke har sett hm hvem har dette utstyret tilgjengelig da?. Dyno tester brukes mest til å typegodkjenne biler og i trimmings øyemed fks på dragsracere, gatebiler og rallybiler så tror nok litt hva jeg vil om det. Verksted stikker normalt ikke fingern i været og sier at turbo er defekt å må byttes de må ha feilkoder ol som ledert til dette. Jeg har nesten tilgode å se at Bmw injectorer feiler og da helst ved ofselig mange kjørte km eller kanskje feilfylling av drivstoff. Du kan ha blitt ført bak lyset her og at det egentlige problemet kan ha vært i forbindelse med skifte av reg kjede og noe var feil som ble rettet ved et senere tidspunkt. Må vel ta en Mr N Wolf her: Tja rettigheter eller ikke så er samtale med verksted det springende punktet her, om du er utdannet biltekniker har tilsynelatende ikke hjulpet deg stort da uansett med kunnskapen du fikk på skolebenken ville ha kunnet følge en rød tråd gjennom prosessen her. Til og med forbruker rådet kommer nok til å ha problem med å følge deg her og bare regn med at verksted kommet til å bite ifra seg og ikke gir seg uten kamp så utfallet er usikkert her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger