0

Tesla S på vinterføre

spurt 2021-11-08 13:24:45 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har i flere år likt Tesla S både for design og for hvor flott bilen er. I tillegg har den god rekkevidde, og bra med hester.

Hvordan er bilen på vinterføre? Nå er det ikke så mye vinterføre jeg skal kjøre på, men bilen jeg har i dag er fra BMW 520D fra 2008, og det er jo ikke akkurat en veldig god vinterbil.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-08 14:29:35 +0100

520D er en fantastisk vinterbil om du sørger for å ha dekk som er tilpasset kjøreforholdene, og ikke minst: en fornuftig dimensjon....mange der ute som bare MÅ HA "sporty" felger med lavprofildekk og bredest mulig såler....det er IKKE den rette tingen med en feiende flott bakhjulstrekker! Jeg tenker ellers at Michelin med eller uten pigg er det beste alternativet på en 520D på et sted med "ikke så mye" vinterføre, mao stort sett barmmark og litt is innimellom. Og ja, bakhjulstrekk og vinterføre skal man ikke kimse av, min subjektive oppfatning er at firehjulstrekk er toppen av lykke her, med bakhjulstrekk som en god nummer to - bla sladrer rumpa på bilen veldig tydelig før den begynner å slenge - og fremkommeligheten er helt grei - igjen - gitt riktige dekk for bilen. Forhjulstrekk derimot er noe oppskrytt ræl - en frhjulstrekker har ikke verken bedre fremkommelighet eller bedre veigrep i svinger f.ex . Ja, man kan rett nok snu på det og rygge opp en bratt bakke, da får man tyngda over drivhjula, men kjører man som man pleier, ja da er det en klar bakdel med forhjulstrekk og riktig bratte bakker. Det kan jeg alt om - du og du så spennende det er når du akkurat ikke kommer opp og bilen forvandler seg til verdens største kjelke uten ratt og suser baklengs nedover! Tilsvarende har en forhjulstrekker en lei tendens til å konverteres til en heller dårlig rattkjelke i kurver, og nei, den sier IKKE fra like tydelig som en bakhjulstrekker!

Tesla? Vel, min subjektive oppfatning er at Tesla S er et svært flak av en bil, sommer som vinter, der din 520D er en av markedets beste kjøremaskiner, rett nok også den i tyngste laget, er Tesla S like "sporty" som en 60-talls Chevrolet Belair! Et flak uten like, og om du kommer for raskt inn i en kurve, ja da skjønner du hvorfor sportsbiler IKKE bør være for feite! På vinterføre kan dette meget vel bli en skikkelig høydare, på samme vis som det var i hine dage :-) Mhp fremkommelighet blir det samme greia, jo mer vekt du har å drasse på om du skal opp en bratt bakke, jo mer grep må du ha, og nei, det er faktisk IKKE sånn at brede såler og mye vekt er toppen av lykke!

Om det er andre egenskaper du setter pris på med Tesla, hvorfor ikke heller se i retning av model 3? Om du absolutt bare MÅ prøve Tesla, er det en mer fornuftig inngangspbillett. Kanhende litt mindre plass, men jeg tenker at dersom du har et kjøremønster og behov som matcher model S, ja da er model 3 egentlig et helt greit kompromiss. Om du da ikke ser hen til andre elbiler der ute - Tesla har som de fleste vet - et par problemer med logistikk: både mhp verkstedstjenester, men også mhp deler. Jeg ville f.ex tenkt seriøst på BMW sine feiende flotte nye elbiler som slippes på rekke og rad, når du er vant til BMW fra ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-11 16:39:56 +0100

Kunne vært artig dersom en med Tesla-erfaring kunne dele sine erfaringer..

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-11 22:44:04 +0100

Nja, Kamerat Helmar har et poeng, men Tesla-menigheten er ikke helt som andre....altfor mange av dem er medlem av Musk-sekta! Imidlertid er det rimelig enkelt å innse at over to tonn med bil - faktisk tyngre enn 60-tallets Chevrolet Belair og dess like som det gikk noen av i Norge - meget raskt vil kunne få visse fellestrekk med en rattkjelke på stålis! For de som ikke har prøvd dette: det er en skikkelig aha-opplevelse! Sånn var det før, og ærlig talt, det forandrer ingen verdens ting at det står "Tesla" i grillen eller for den sakens skyld, bilen har skilter som begynner på "E".

I det hele tatt, jo tyngre en bil er, jo mer respekt må man ha for vei- og føreforholdene. Mer komplisert er det ikke, min tese er at på samme måte som BMW 3-serie er hakket vassere ved såvel kurvekjøring som på vinterføre sammenlignet med 5-serie, så er Tesla 3 et bedre alternativ om man ønsker å ha det LITT greiere på vinterføre! Simple advice, rimelig selvinnlysende, ellers har vel de fleste sett hvordan model S får tendenser til å forvandles til noe henimot en leddbuss om han som sitter bak rattet ikke evner å tilpasse farta etter vekta når han går inn i en kurve :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-12 11:47:18 +0100

Apropos....landets største uavhengige fagmiljø har jo også sagt sitt om Tesla S og vinterføre: https://www.tv2.no/a/6078396/

Om vi skreller av hva-sa-hvem-sa greia i dette: det er så enkelt som at vekt, vekt og atter vekt IKKE er en ubetinget fordel på vinterføre - tvert om! Ja, det er forsåvidt korrekt at friksjonskraften, altså denne kraftkomponenten som virker mellom underlaget og dekker, øker proporsjonalt med vekta. Men den som husker litt mer av fysikken fra første klasse på ungdomskolen, vil vite at denne kraften har en komponent til: friksjonskoeffesienten! Og på vinterføre blir den veldig, veldig, veldig liten, der is med vann på gir den virkelig store aha-opplevelsen og påminnelsen av hva som skjer når friksjonskoeffessienten er nesten ingenting! Om vi setter opp en ligning her, får vi bilens massefart på den andre siden av likhetstegnet, sagt på en enkel måte snakker vi om den kraften som bilens masse ganger hastighet representerer!

Et steg videre med denne enkle roteloft-fysikken forteller oss det jeg sier over: på vinterføre er friksjonskraften, kall det gjerne veigrepet, noe som under gitte omstendigheter blir en veldig liten størrelse! Når den kraften som utgjøres av bilens masse ganget med hastigheten blir større, vel, da mister vi rett og slett veigrepet - rett ut i bushen med oss! Og siden en masse på 2.1 tonn er mye mer enn si f.ex 1.5 tonn - les min feiende flotte Golf - ja da er det rimelig enkelt å forstå at en Tesla har sånn omtrent 600 kilo med masse i bevegelse som gjør noe med vinteregenskapene!

Og NEI - det er faktisk IKKE sånn at "brede dekk" kompenserer for dette! Ja, gode dekk gjør også en Tesl S bedre på vinterføre, men en stor og tung bil - det er og blir en stor og tung bil! Uten sammenligning forøvrig: det er jo ikke for ingenting at det er påbudt med kjetting osv på vogntog om vinteren! Om tesen med "vekt er bra" hadde vært korrekt, hadde SVV sluppet å bekymre seg over vogntog fra Litauen og Polen med blankslitte sommerdekk! Ellers er det en forholdsvis god dag, gjett om jeg er glad for å bo i en landsdel der det ennå er 10 grader på termometeret!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger