Nei, jeg ville ikke vært rett for å kjøpe en slik bil, 7 år er strengt tatt ikke nok alder til at bilen skal ramle i fra hverandre fordi den er lite brukt. Men siden det er en forhandler med i bildet: be om en NAF-test - 60 punkters eller full test - hhv 1500 / 2500 for medlemmer. Du kan lese deg grønn på ting du bør være ops på, du vil uansett ha problemer med å oppdage skjulte feil og mangler innenfor de rammene du har når du skal undersøke bilen på tunet hos selger. Ja, en prøvekjøring er smart, men en NAF-test bygger på en etablert prosedyre der erfarne mekanikere uten noen binding til den ene eller andre forhandleren sjekker bilen. Ikke perfekt, men det beste alternativet vi har. EU-kontroll er greit å ha gjennomført, men denne kontrollen har et helt annet mandat enn å avdekke det vi kaller "skjulte feil og mangler" i denne sammenhengen. På samme måte er "tilstandsrapporter" som blir lagt frem av enkelte forhandlere, altfor ofte intetsigende. NAF gir deg klare ord for pengene - og nei - man finner ikke alltid alt - men man finner det meste!
Når NAF-testen er gjennomført, kan du avtale utbedring av eventuelle feil og mangler med selger, og er det ikke mangler, ja da kan begge være fornøyde! Ellers kan dere splitte kostnaden med NAF-testen, eller du kan betale moroa - tro meg - det er verdt det - da kan du sove trygt! Ellers er det en ting med denne Mazdaen: ja, alle Mazda blir understellsbehandlet i regi av importøren når de kommer til Norge, men som alltid: det kreves ETTERBEHANDLING, fortrinnsvis hvert annet til hvert tredje år. Det er neppe noe stort problem på en bil som knapt nok er brukt, men når DU overtar bilen, bør full understellsbehandling eventuelt etterbehandling være det første du gjør. Da kan du ha bilen lenge, og kjøre med et evig smil, husk imidlertid jevnlig etterbehandling. Lykke til!