Kamerat Benny våkner vel til live når han ser "Tesla" og "S", han har som kjent en Tesla i garasjen og kan nok alt som vinterpakke eller ikke vinterpakke og så videre! Men: på generelt grunnlag: be advised, det er ingen spøk å håndtere over to tonn på norsk vinterføre! Jo tyngre bilen er, jo morsommere blir det når den innimellom blir konvertert til en stor rattkjelke! Sånn er det bare, Newtons lv om massefart og så videre gjelder fortsatt. Ellers er første bud for fremkommelighet på vinterføre gode, nordiske vinterdekk - Nokian Hakkapellitta med eller uten pigg er mitt personlige førstevalg for seriøse vinterforhold, mens Continental har det beste allround-dekket, og for barmark hhv is - tenk Michelin. Det avhenger rett og slett av hvor du bor. Det som er litt dumt med mange elbiler, Tesla inkludert, er at man ofte har dekk med svært høy load-index, gjerne også krav om lavfriksjonsdekk i vognkortet og - ikke å forglemme - stilige felger med utpregede lavprofildekk. Det gjør noe med prisen - sammen med mer dekkslitasje pga vekt og mye krefter blir det en skikkelig høydare for lommepungen om du gir på litt for meget hver gang du ser et lyskrøss!
Mao er det flere gode grunner til å kjøre med vett her, sommer som vinter!
Når det gjelder varme osv skal det fungere greit med elbiler, man trenger jo ikke vente på at kjølevæska skal bli varm. Dog - forvarming er en fordel - på samme måte som vi med dieselbil trøkker på knappen om morran og lar webastoen varme opp bilen når det er vinter - trøkker du på knappen eller setter opp en timer på en Tesla. Sånn sett - no problemas. Når det gjelder dette med varmepumpe, fremstår det for meg som om Tesla av uforståelige grunner valgte å droppe dette på model S, om og når man eventuelt har innført varmepumpe på model S, er jeg usikker på, men det er jo så enkelt som å undersøke når du finner aktuelle biler - regner med at du snakker om bruktmarkdet her. Ja, Tesla-fansen påstår at dette er problemfritt, Tesla skal angivelig ha løst dette med varme på "annet vis", uten at jeg helt forstår hvordan. Det som er en kjennsgjerning er at f.ex model 3 uten varmpeumpe tapper batteriet for tre ganger så mye strøm som en model 3 med varmepumpe gjør under ellers like premisser. Uten varmepumpe får du altså kortere rekkevidde, spesielt i vinterhalvåret. Når det er sagt: dette med kortere rekkevidde i den kalde årstiden er en greie som følger med elbiler - enten vi liker det eller ikke.
A complete different matter er hvorvidt Tesla leverer det du måtte ønske forøvrig: jeg tenker spesielt på tilgang på verkstedstjenester og reservedeler. Dette er jo ikke en bil du kan kjøre inn til nærmeste bensinstasjon med et lite verksted i smørehallen for å få serva eller reparert, og nei, det er faktisk ikke sånn at riktig alle deler har grei leveringstid heller. Sånn er det bare - om dette er faktorer som betyr noe ... (more)