Tja, da er det jo godt at du bor i Norge da - vi har som kjent Europas nest laveste gjennomsnittshastighet i veinettet - og ditto fartsgrenser! Nå beskriver du ikke vibrasjonenes karakter, er det som en unevnelig batteridreven sak som eldre kvinner bruker som manne-erstatning - eller er det kanhende mer langsomme svingninger? Dette vil kunne sladre om hvorvidt kilden er noe som har høy rotasjonshastighet, eller om det er noe som går langsommere. Når du beskriver vibrasjon under pådrag, ville jeg jo i første rekke tenkt i retning av motorfestene, men at det skal vibrere enda mer når du slipper gassen - for så å dempes når du bremser? Det er da man nesten kan føle seg fristet til å begynne å lete etter små grønne menn! Ja, det kan endelig være ubalanse i motoren, men om motoren ikke er "tuklet" med på noe vis, tenker jeg at på en BMW - der skjer det ikke sånne ting! Hadde vi snakket om en 70-talls japansk motorsykkelmotor - kanhende - der var vibrasjon som følge av ubalanse i veiva et helt vanlig fenomen, men nei, et slikt fenomen er ikke avhengig av pådrag: det er direkte turtallsavhenig.
Nå har du jo også både drivakslinger og en mellomaksling, ubalanse eller et feste som ikke er dradd skikkelig til her, kan gi mange spennende vibrasjons-fenomener, og som noen av oss har lært av andres bitre erfaringer, når sånt skjer, ja da forplanter vibrasjonen seg via mellomakslingen, fordelingskassa, girkassa, ja leamikken gjennom hele bilen - dessuten herper det lagringer så det synger etter! Men dette er formodentlig sjekket allerede.
Ellers er en ting å avbalansere felgene, men det hender faktisk at dekk er feilprodusert og har forskjellig tetthet - det er ikke alltid dette fanges opp i hjulavbalanseringsmaskinen om man ikke er litt mer oppmerksom. Og vibrasjon er en artig greie: det er i utgangspunktet en sinusformet bølge, ved gitte frekvenser kan du få resonnansfenomener - slik det du beskriver kan tyde på. Men jeg regner med at ditt fenomen er der - uansett om du har sommer- eller vinterdekka på. Da kan du med stor sannsynlighet glemme dekka. Jeg ville forsøkt å analysere fenomenet, og forsøkt å isolere mulige årsaker over tid. Det som slår meg, er at disse disse vibrasjonene jo må være moderate i lavere hastigheter. Fenomenet synes for meg - ut fra din beskrivelse - å bli sjenerende først når du passerer 100 km/t. Det innbærer at det er en "liten" årsak - noe som ikke er lett å finne, men avhengig av vibrasjonenes karakter - kan det indikere at det er en relativt tung del som er involvert. Men som vi har vært inne på i dette forumet før: uten siste modell krystallkule - her med vibrasjon og lyd i tillegg - er det vanskelig å fjerndiagnostisere. Nå har du iallefall et par muligheter du kan ha i bakhodet fremover, kanhende du våkner med et skrik en natt og har klart for deg hele årsaksbildet!