0

Vansklige tider, hva anbefales velge av drivlinje?

spurt 2021-11-05 11:37:01 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Har pr i dag en Toyota avensis 2012 modell, manuell diesel m/kjede. Kjørt ca 180000km. Har nettopp hatt bilen på en hovedservise, tatt hjulstillingssjekk/rettet opp, helt nye sommerdekk. Vet det står for tur skifte bremseskiver, clutch tar langt ute, det er sprekker i døroppheng begge dører fremme, er noe rust på bilen/fått anbefalt å tektylere den om jeg skaø beholde den, samt batteri kansje må byttes nå snart. Må ha 4 nye vinterdekk. Fått estimert ca utgifter på merkeverksted på ca 45.000 på dette totalt. Og hvem vet hva mer som vil dukke opp fremover..

Så nå er jeg i tenkeboksen på om jeg skal beholde/fikse på denne bilen, eller om jeg skal ta imot innbytte pris hos en forhandler å bytte bil. Problemet er bare at jeg synes det er veldig vansklig å vite hva type motor man skal velge i desse dager, pga utvikling av elmotorer går så fort..og diesel/bensin står snart for tur å byttes ut/bli dyrere å eie/taper seg i verdi pga de vil alle skal kjøpe el. Jeg bor ikke i noen storby/men mer på landet. Behovet er helst en stv/suv typ bil noen år til, (mest pga hundehold)men god sittekomfort for lange kropper. Har lett og lett på nettet, men er veldig usikker på hvilken drivlinje man bør gå for. Har ikke utbygd for typ el/hybrid lading pr dags dato. Ønsker gjerne automat, forhjuls/el firhjulstrekk, gjerne motorvarmer og navigasjon, gode innstillinger sete, god lyd, ikke for smale seter/høye sidekanter som td på corolla. Er åpen for alternative forslag. Prisklasse 200000-330000.

Haster litt med avgjørelsen, og setter veldig stor pris på raskt svar 🌸🙂.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

9 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-05 12:12:11 +0100

Tectyl behandling av en 2012 Avensis er helt bortkastet da det som har skjedd det har nok skjedd og redder ikke noe som helst. Sprekker i døroppheng gir meg heller ikke en spesiellt optimistisk følelse. Klosser, skiver og enkle ting som dekk ol er nok mest et eier problem. Jeg har kun et godt råd å komme med som blir ja takk alle deler som Mr N Wolfs Ole Brum sier og det er en Outlander ladbar hybrid helst fra ca 2016 da den fikk en face lift som gjorde den litt mere attraktiv å se på., tectyl behandlet ble den også på kaien i Drammen helt fra den var ny, kudos Mitsubishi. her :-) :-) En skjøteledning greier du alltids å oppdrive eller du kan velge diesel varianten også. Disse bilene var populære som nye og blir det også som brukt og ja den har sub woofer baki der og gir ofselig mye lyd. Jeg har et par ganger lånt bilen av kona som liker å ha anlegget på full vreng når hun kjører sønnen til skolebussen men problemet er at anlegget våkner opp akkurat slik man forlot det når man stoppet bilen så jeg låner ikke hennes bil nå lengre da det gikk en teskje vått når alle høytalerene i bilen dundret til for fullt he he :-) Bare så det er sagt så er det ikke Mitsubishis feil det er brukerens at man ikke kan la være å vrenge på for fullt bare fordi man liker en sang.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-05 15:30:23 +0100

Takk for tilbakemelding:) OM min egen bil skulle bli tectylert, så måtte den jo evt sandblåses først, men usikker på om det er verdt det likevel. kan seff ta en tilstandsrapport på den hos NAF Nå har ikke jeg selv prøvd outlander, men et av barna/ungdom, sier den ikke er god å sitte i bak, da den har veldig rett opp og ned seter. Så vet ikke om det blir rett bil for oss, da vi er ute etter gid sittekomfort. :)Forstår du anbefaler hybrid eller diesel da. Jeg setter pris på evt flere el andres anbefalinger/råd også. :)Det er jo en jungel der ute, og nødvendigvis ikke kjøpers marked om dagen.Peugeot er utekukket. Har kikket en del på blant annet Merce c og e klasse ,men kan ikke ha bakhjulsdrift, Passat, mondeo, evt toyota igjen, skoda oktavia/superb, Mazda 6 stv..kansje finnes d noe der ute vi ikke har tenkt på? Så er det dette om man skal velge diesel videre noen år til, eller gå over på feks hybrid typ.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-05 18:36:31 +0100

updated 2021-11-06 02:01:50 +0100

For prisen du nevner kan du få en fin Mercedes C-klasse med diesel og firehjulstrekk. Fantastiske biler. Men, du får også en del elektriske biler for den prisen. Finner du en som dekker ditt behov kan det være et bra valg. Ikke legg altfor mye vekt på skeptikerne sine spådommer om "ingen free lunch", og økende kraftpriser. Dieselprisen er neppe hugget i stein den heller. Påstanden om at det er svinedyrt å fylle langs vegen, er på sett og vis riktig. Men kun når du sammenligner med å lade hjemme. Hvis du sammenligner med å fylle fossilt blir det hipp som happ. Fyller du langs vegen kommer du ut med en pris på rundt 8 kroner pr mil. Har byttet fra diesel til elektrisk for to år siden og er kjempefornøyd !! Helt topp på både økonomi og komfort. Hybrid tror jeg ikke på. Det er ikke både og, det er hverken eller.. Lykke til med valget !

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-05 21:29:48 +0100

updated 2021-11-06 10:39:18 +0100

Mange kloke ord her, det eneste som kan tilføyes er at understellsbehandling eller ikke, er avhengig av hvor langt fremskreden rust vi snakker om - og ikke minst - hvor denne rusten måtte befinne seg. Det som er helt sikkert, er at rust er litt som rotter: om du ser EN rustflekk, ja da ser du som regel bare toppen av isfjellet! Ja, understellsbehandling vil uansett bremse rusta, og en omgang sandblåssing etterfulgt av understellsbehandling inkludert penererende hulromsbeskyttelse, kan være veien å gå. Men er det begynnende kritisk rust, altså i bærende konstruksjoner, spesielt om det dreier seg om den festlige sorten som kommer innenfra, da har du et et seriøst problem. Da ville jeg spandert en NAF-test, solgt bilen privat med en kjøpekontrakt og utskrift av NAF-test der status for rusta er inkludert, til en fornuftig pris, men NB NB NB: vær ærlig og korrekt, og få med alt som måtte være i kjøpekontrakten - ref idioten av en bilkjøper som forsøkte seg i forbrukerklageutvalget for å få dekket bremseklosser på en 10-12 år gammel bil som var kjørt noen hundre tusen! Sånne kverulanter finnes, den beste måten å forebygge problemer etter salget på, er som nevnt over!

Innbytte hos forhandler? Tja, det kommer jo an på bilens faktiske stand om du vil selge eller beholde - jeg ville nok fått sjekka RUSTA først og fremst - og tatt det derfra. Resten av det du nevner, er forsåvidt bare byggeklosser, og når merkeverkstedet sier 45.000, kan du dele dette på iallefall to om du benytter et uavhengig, autorisert verksted - eventuelt skruer litt sjæl, Men be advised, dette er en såvidt gammel bil at du nok bør sitte godt når du får forhandlers tilbud om innbyttepris. Sånn er det bare - spesielt med litt småplukk - da beregner man fratrekk med gaffel!

The Bottom Line er at om du får bilen i trafikksikker stand og den går gjennom si to EU-kontroller til for si rundt de 30.000 inkl understellsbehandling og sandblåsing,har du billig bil i 4 år. Men igjen, det springende punktet er rusta! Det dumme er at Toyota Norge - som man ellers kan si veldig mye godt om - ikke er konsekvente mhp understellsbehandling når bilene kommer til Norge. Ja, noen forhandlere sørger for dette, andre ikke. Og nei, fabrikkbeskyttelsen er ikke god nok, heller ikke for Toyota - norsk vintervedlikehold består av salt, salt og atter salt - dvs ikke bare salt, men kjemikalier som virkelig får gang på rustdannelsen! Uavhengig av om din bil er understellsbehandlet av forhandler eller ikke, om den ikke er etterbehandlet i ettertid, har du forklaringen på at det oppstår rust. Sånn er det bare - og som jeg alltid sier: når rusta har fått godt tak, da er ikke deg som "tar" rusta - det er rusta som tar rotta på bilen din!

Om du går hen og bytter: valg av drivlinje er en greie der du bør gjøre en grundig vurdering av kjøremønster og behov. Så enkelt er det, elbiler er ikke for alle, på samme måte som diesel ikke ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-06 07:28:55 +0100

updated 2021-11-06 07:34:00 +0100

Kamerat Helmar missforstår nok litt, jeg mener ladbar hybrid der man kan kjøre 3-4 mil helelektrisk noe som vil være tilstrekkelig for manges bruk.. Man trenger bare en stikk kontakt og en skjøte ledning så ikke noe stress med å rigge ladestasjon. Og bare så det er nevnt så er baksetene regulerbare både i lengde rettning og setevinkelen på en Outlander 2015 slik at det blir riktig enkelt å finne riktig sittestilling. På Outlander 2007-2012 var nok ikke dette kommet. Toyota har aldri vært noen setemester så har du funnet deg tilrette i disse så blir du nok fornøyd med Otlander sine seter.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-08 11:28:45 +0100

Setter veldig pris på tilbakemelding, råd og engasjement her! Kikker mye på nettet om dagen, og prøver sondere og luke ut. Tenker at OM jeg skulle velge beholde min Toyota og sette den litt istand, så er den likevel snart så mye kjørt og snart 10 år gammel, at den ikke vil ha store innbytteverdien ved et bilkjøp senere. Og det vil vere en usikkerhet med hva er det neste som kommer til å svikte på den...

Jeg tenker vel også at det er helt OK å tenke diesel motor noen år til, så lenge utviklingen er litt usikker. Da vet man iallefall litt hva man har å forholde seg til i driftskostnader, selv om gjerne avgifter kansje kommer til å stige. Og diesel motor er praktisk også mtp det blir en del langkjøring innimellom.

Har kikket på ulike biler av stv type. Opel Insignia, Ford Mondeo, Volvo V60 d5, Skoda superb/oktavia. Noen anbefalinger mer enn andre på desse? Outlander kan vi prøve spore opp i sona her og få testet, om den er så super som dere sier;-) Det er jo kjekt med litt bakkeklaring uansett valg av bil! Må snart ta et valg, for nå er frosten kommet og vinteren er her vel for fullt etterhvert, og foreløbig er jeg uten lovlige vinterdekk på min, pga jeg trodde jeg skulle klare ta dette valget før vinteren kom!🤗❄

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Enten diesel eller hybrid...dog jeg er usikker på type hybrid som vil vere et smart valg.

Oluffa gravatarbildeOluffa ( 2021-11-08 11:56:45 +0100 )rediger
0

besvart 2021-11-08 14:58:10 +0100

Insignia og Opel generelt er en outsider i det norske markedet, takket være under pari holdninger til kundene fra tidligere importledd klarte man å ødelegge en ellers god merkevare fullstendig. Evig eies kun et dårlig rykte - men Opel lager gode biler de - selv om importøren og GM lot humla suse i mange år! Nå er det nye koster både her og der - men det dårlige ryktet gjør noe med bruktprisene, mao kan man få veldig mye god bil for grei pris! Det gjelder også Mondeo, selv om årsaken til greie priser her er at det rett og slett er mange gode biler i markedet. Mhp Skoda er det min personlige favoritt her, og be advised, Octavia er passe stor utvendig, med et hav av innvendig plass! Superb på sin side er som Passat, bare "mer" av alt. Ellers ville jeg ikke vært så bekymret for det derre med bakkeklaring, "vanlig" bakkeklaring er for alle praktiske hensyn, mer enn nok! Velg en bil med firehjulstrekk, NB både Skoda og VW har nå Haldex 5, det er et svært godt firehjulstrekk, da kommer du frem under alle normale forhold. Og er det så mye snø at 12-14 cm bakkeklaring på en bil med relativt korte overheng ikke er nok - ja da bør du holde deg hjemme! Jeg har selv kjørt mine helt vanlige familiebiler i både 30 cm og mer nysnø langs sørlandske, uten problemer whatsoever! Hemmeligheten er gode, nordiske vinterdekk, med eller uten pigg, min favoritt til heftige vinterforhold er Nokian Hakkapelllitta: ingen over, ingen ved siden! Og ja - jeg tror meer på min egen, opparbeidede erfaring enn diverse mer eller mindre sponsa tester....sier ikke mer!

Og har du en helt ræva bakke opp til kåken....kjøp a: snøfreser b: kjetting til bilen. Begge deler skremmer snøen vekk, så lenge man har snøfreser i huset kommer det sjelden mye snø :-)

Mhp Volvo ville jeg vel heller sagt V70 enn V60....se på bilene "live" så forstår du hvorfor...!

Ellers er altså OUTLANDER en helt grei bil, spesielt de senere modellene - mener det har vært flere oppgraderinger fra rundt 2012 and on. Men igjen: be advised: vær litt skreptisk til FOR MEGET bakkeklaring: det gir høyere tyngrepunkt - stikkord: om du ligger bak en japse-suv i en rundkjøring, ja da kan du se mye rar kjøring :-) Det har iallelfall LITT med høyt tyngdepunkt å gjøre :-)

Ellers tenker jeg som antydet tildigere, at Toyotaen din med 10 år på mange vis bare er for nye bilen å regne, den er knapt nok halvgått i livsløpet. Om det ikke er kritisk rust og du ellers er fornøyd med bilen, kan du lett koste på den noen titusenlapper og likelevel le hele veien til banken om bilen greier seg gjennom et par EU-kontroller. Men - det er ET stort "men" her: en nyere bil vil ofte ha et høyere sikkerhetsnivå. Det har skjedd mye de siste 5 årene, dette med SIKKERHET er for meg den beste grunnen til å bytte bil. Verdt å ha i bakhodet ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-08 16:08:05 +0100

updated 2021-11-08 16:20:29 +0100

Vel Mr N Wolf om det men jeg har tilgode å kunne holde et høyere tempo med nesten noen annen bil enn jeg har kunnet gjøre med konas Outlander på glatt føre joda mine Land Rovere er ikke av samme kaliber da det er pengeskap på hjul som veier 2500 kg og har sine begrensninger men haster jeg for fks å kjøre sønnen på fest da velger jeg Outlanderen da jeg er trygg på at den klarer dette tempoet. Joda jeg er ikke så naiv at jeg ikke skjønner at Martin Shanche ville kjort et bilrace med en Outlander men at du som en helt vanli sjåfør vil klare å oppdage disse forskjellene tror jeg hva jeg vil om og det er nok ikke slik at en Outlander i en rundkjøring kommer med 45 graders slagside omtrent som et skip som er på vei til å kantre men tyngdepunk ja jo det er viktig det men Mr N Wolf legger nok vel mye i det i våre nest laveste hastighets begrensninger i Europa som han selv har nevnt for et par tråder siden. Vedder mye på at at de fleste finner at brukervennligheten i en suv trumfer at bilen ligger som en klegg på asfalten vel jeg gjør iallefall det da komfort og det å kunne komme inn og ut av bilen på en fornuftig måte et viktigere enn å måtte kjøre i kryss over en fartsdumper for å ikke rive av alle senkesett detaljene på bilen. Jeg har lett vokst fra det da jeg tror det er en fase mellom 18-30 år og kommet du da med senket bil med 2 dører og skal ha barnevogn ol inn i bilen så er det utrolig hvor fort vi tilpasser oss.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-08 19:12:43 +0100

Vel, smaken er som baken :-) Ikke et vondt ord om Outlander, den er vesentlig bedre enn mange andre japs med merkelappen "SUV" på prislappen! Men som nevnt: det er dekka som gir hele gullrekka med generelt godt veigrep som god fremkommelighet på vinterføre - ikke bakkeklaring. Og kniper det, ja da finnes det fremdeles kjetting å få kjøpt! Jeg har kjørt ganske freskt med såvel bakhjulstrekkere som forhjulstrekkere, med ovselege mengder med snø på veien, følelsen av å smelle tvers gjennom en snøfonn så snøen formelig spruter over bilen er ubetalelig! Jeg har også kjørt over Costa del Jæren med såvel mine privatbiler som arbeidsgivers tjenstebiler - sistnevnte hadde som regel firehjulstrekk etterhvert - på ubrøyta vei der sikten er så dårlig at man knapt ser baklysa på bilen foran seg på en billengdes avstand. Gjett om det var godt å få GPS med såvidt høy presisjon etterhvert at man kunne kjøre på GPS'en i snøfokk, tåke, whatsover - det å vite hvor man er i "øppna landskap" der man ikke ser landemerker whatsoever, det å vite når neste sving dukker opp - det er veldig greit! Og ja - en GPS av den dyre sorten fungerer jaggu i snøstorm også - jeg har prøvd det - gang på gang!

Derfor er da også første hovedsetning når det gjelder snøvær for min del, at når det er så mye snø at det er problemer med en bil med vanlig bakkeklaring, ja da er været så jævlig at du helst bør holde deg hjemme! Legg til at økt bakkeklaring har flere negative konsekvenser enn høyt tyngdepunkt: økt drivstoff-forbruk er en av dem, tendenser til mer vindstøy en annen, en tredje er redusert stabilitet i høye hastigheter - dette gjelder de fleste vanlige SUV. Et rundgende "ja" til Mitsubishi Outlander, for all del, men like rungende "nei" til RAV4, Xtrail osv osv!

Og for all del: Norge er det landet i Europa som ligger som nummer to på den gjeve lista over land med LAVEST GJENNOMSNITTSHASTIGHET i offentlig veinett - vi overgås kun av Malta! Men får vi flere fartsbokser nå, inntar vi nok FØRSTEPLASSEN skal dere se! Men likevel: en vanlig SUV - da snakker vi ikke om Touareg, X5 eller diverse fjonge biler fra LandRover - er ingen høydare verken "på veien" eller når det gjelder komfort. Det bør man ha klart for seg: stikkord prøvekjøring, prøvekjøring og atter prøvekjøring. For mange er det "godt nok" - for meg føler jeg at en konensjonell bil passer meg bedre. Ja, jeg har to cm ekstra bakkeklaring på en Golf stasjonsvogn nå, men det merkes knapt - som jeg alltid sier: det er forskjell på å fise og drite i buksa! Det gir meg vel omtrent 14-15 cm bakkeklaring, det er mer enn nok til de aller fleste formål, faktisk et par cm mer enn min f.d Passat B5 som jeg altså kjørte over Jæren med i fullscale blizzards gang på gang.

I tillegg har også Golf - som Skoda fra ca 2013 and on - Haldex 5. Det innebærer bla konstant trekk på bakhjulene og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger