0

Service intervaller på Mercedes A-klasse

spurt 2021-11-01 19:16:04 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny Jeg hadde nettopp min 3 år gamle Mercedes på service. Bilen har akkurat passert 16 000 km og skulle ha en A service, og fikk en pris på 4222,- med forbehold om at det kunne bli påkost selvfølgelig. Med 3 år gammel bil og lav km stand, tenkte jeg at påkost her var en minimal sjanse. Sjokket var derfor stort da verkstedet ringte meg og sa at tennplugger, luftfilter og automatolje også må byttes siden bilen er 3 år. De beklaget veldig at jeg ikke hadde fått beskjed om dette på forhånd, men at dette måtte byttes for å få mobilitet garanti på servicen. Så det jeg egentlig lurer på fra deg, er om det er normalt at deler som dette blir anbefalt byttet etter så kort levetid? At en tennplugg går ut på dato etter 3 år er for meg uforståelig! Det er vel antall kjørte km som spiller inn her, og den kan vel fint passere 5-6 år før noe sånt må byttes hvis km stand fortsatt er lav? Eller tar jeg helt feil her? Vennlig hilsen Anders fra Oslo.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

Kommentarer

Slutt regningen endte da også opp med over 10 000,- mer enn forventet!

Anders82 gravatarbildeAnders82 ( 2021-11-01 19:26:20 +0100 )rediger

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-02 16:11:52 +0100

Ja, du har helt rett: en tennplugg "eldes" ikke i ordets egentlige forstand. Ja, den degraderes gradvis gjennom bruk, men si rundt 100.000 km er normal levetid for kvalitetsplugger - les NGK. For "de andre" - uansett merke - er levetiden variabel. Når det gjelder luftfilter, er det ekstremt usannsynlig at dette er så bedritent at det bør byttes etter 16.000 km - om du da ikke har deltatt i Paris-Dakar eller noe annet festlig i løpet av disse tre åra! Mhp automatolje er det mer bop-bop, temperaturvariasjonene i Norge gjør noe med olja uansett hvor langt du kjører. Der ville jeg spurt om et kvalifisert råd - for min del bor jeg på et sted med moderate temperaturvariasjoner året igjennom - jeg ville gitt beng - og skiftet på kilometer isteden. Problemet er at det står fritt opp til importøren å tolke fabrikantens garantiforskrifter som man vil, og siden du har en bil med stjerne i grillen som formodentlig er levert av vår ikke spesielt populære venn Bertel O. Steen og de derre, ja da skal du trø varsomt! Der gir man rett og slett ingenting ved dørene!

Om det kun dreier seg om mobilitetsgrantien, ja da vlle jeg gitt beng i hele mobilitetsgarantien og avtalt service i tråd med bilens normale intervaller - verken mer eller mindre. Med en "påkost" på atskillige tusenlapper blir valget lett: du har redningsforsikring i kaskoen på bilen din, og vil du ha noko attåt, sjekk prisen på NAF-medlemskap inkludert veihjelp og bli positivt overrasket! Å betale dyrt for dette gjennom "mobilitetsgaranti" - det ville jeg definitivt ikke gjort. Tegner du en helårs reiseforsikring av den sorten som har "pluss-dekning" (eller hva nå de forskjellige selskapene kaller det) har du i tillegg reiseforsikring som dekker alle reiser, også til og fra jobb, herunder leiebil og det som måtte følge med om bilen så skulle ramle fra hverandre langt ute i skauen i russisk Karelia! For ordens skyld: jeg har en slik reiseforsikring, i tillegg til kasko med plussdekning som inkluderer leiebil og redningsforsikring osv osv....sjekk med ditt forsikringselskap...kanhende du allerede har forsikringer som dekker sånn circa det samme som "mobilitetsgarantien".

Når det er sagt, i løpet av 45 år har jeg aldri noensinne hatt behov for slik garanti. Ja, jeg har selvfølgelig hatt en tendens til å ha med en svær verktøykasse for å skremme de bilene jeg kjørte i tidligere år til å oppføre seg fint, men bank i bordet, jeg kan telle de gangene jeg har hatt behov for veihjelp på fingrene med god margin. Og hver gang har det vært biler som er kjørt noen hundre tusen - tre tilfeller av metalltretthet på reimstrammere - sånt skjer etter 3-400.000 kjørte kilometer på en bil - men i alle tre tilfellene kunne jeg kjøre videre i meget sedat tempo til en dertil egnet stoppeplass der jeg hadde avtalt å møte våre gode venner i Falken eller Viking! En viftereim røyk for mange år siden, en strømpe fikk meg hjem - siden kjørte jeg med en reserve viftereim i verktøykassa ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-02 16:18:04 +0100

Nå ser jeg at du har kommentert også - 10.000 + grunnkostnaden for en service etter 16.000 kjørte kilometer - det blir hårreisende dyre kilometer! Nå vet du jo hva ting og tang koster ved merkeverkstedet, jeg ville innhentet prisantydning for ordinær service etc ved et eller flere uavhengige, autoriserte verksteder - Mekonomen, andre - og tatt det derfra. Vær klar over at det er av stor betydning for garantien at fabrikantens serviceintervaller overholdes - og undre over alle undre - de fleste verksteder har grei kontroll på dette gjennom et felles datasystem. Deler og rekvisita er heller ikke noe problem - selv ikke for en bil med stjerne i grillen! Stempelet fra ethvert autrosiert verksted er forøvrig likeverdig ifht garanti - men det kan selvfølgelig være at du må krangle litt - det er kun Toyota som har en nogenlunde grei holdning til garanti og kundebehandling i Norge. "De andre" varirerer med årstiden og humøret, tjene penger er pri 1, 2 og 3!

ET ANNET ALTERNATIV du kan vurdere, er å hive deg på danskeferga og ta service og vedlikehold i Danmark, eventuelt ta en frisk liten tur til Tyskland. Vesentlig billigere enn Norge! Og bor du nær svenskegrensa, ja da er det like greit der! I det hele tatt: sånne overraskelser som det du fikk her: med mer enn tre ganger så høy regning som du hadde forventet - det skal ikke forekomme!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger