0

El-bil revolusjon i Norge?

spurt 2021-11-01 13:44:55 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg har i høst hatt en fantastisk motorsykkel tur gjennom Europa til Spania? Og jeg har nesten ikke sett en eneste el-bil. Er det det kun el-bil revolusjon i Norge? Det er ingen el-bil revolusjon å se i Europa? Er vi blitt et navlebeskuende selvopptatt gjeng med idioter her i Norge? Som tror at resten av verden gjør som vi gjør? Jeg liker tanken på hybrid biler som kan gå stille (el-modus) gjennom nabolaget og ikke forstyrrer noen. Men jeg forstår ikke el-bil revolusjonen som et transport middel for å reise langt. Jeg tror ikke noe på det. Jeg skal bytte inn min 2009 Porsche Carrera 4S nå som Mercedes kommer med en ny SL hybrid. Men fulle elektrisk NEI!. Fulle elektrisk biler er kun for mennesker som liker å kjøre i små sirkler. Mvh Ketil Kristensen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-11-01 14:59:07 +0100

Se det ja veldig godt beskrevet, det med revolusjon er nok fordi elbiler begunstiges særdeles godt i Norge med sitt avgift system, Tro om man hadde solgt like mange elbiler hvis det ble funnet opp et avgiftsystem på linje med diesel og bensin biler ? Ellet er det bare vi Nordmenn som er så fenomenalt miljø bevisste ?

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-11-01 15:53:39 +0100

Det er så gøy når skeptikere står fram og avslører sitt kunnskapsnivå. Enten det er om elektriske biler som bare kjører i ring, om at det er overvåkins-utstyr i C19 vaksine eller at jorden er flat. Takk for en god latter :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Vel, en god latter folenger livet, det er deg vel unt! Men den som ler sist, ler kanhende best :-) Om enn med en vemmelig bismak, som nevnt under, det er faktisk det norske folk som betaler moroa!

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2021-11-01 17:01:43 +0100 )rediger
0

besvart 2021-11-01 16:33:33 +0100

Enighet er en fryd! Og nei, "elbilrevolusjonen" er en bløff, det er så enkelt som at så lenge halvparten av verdens elektrisitet faktisk kommer fra kullkraft, er det egentlig ikke noe poeng å "elektrifisere" samferdselsektoren der ute! Merkelig nok er verken gassdrift eller biofuel tema i den norske "debatten", faktum er at både gass og biofuel (som f.ex kan fremstilles fra skogsavfall) gjør noe med utslippene - og på kontinentet - der man altså i stor grad fyrer med køl for å trylle frem strømmen som man kan putte på elbilene - er det utvilsomt et bedre alternativ. Fort gjort å glemme, men Norge er i en særstilling som dekker inn 98 % av innenlands strømforbruk med vannkraft! Ser vi hen til den russiske føderasjon - som jo også står i en særstilling - har man til sammenligning inndekket 40 % av elektrositetsproduksjonen - inkludert en ikke ubetydelig eksport til bla Kina - med kjernekraft og fornybar energi - bla vannkraft, tidevannskraft, vindmøller. Om man tar med gasskraft - som jo er vesentlig mer miljøvennlig enn kullkraft - snakker vi om mer enn 70 % som dekkes inn av relativt sett miljøvennlig kraftproduksjon.

Der er altså på ingen måte EU, sett under ett ligger EU tett opp mot disse famøse 50 % med kullkraft, noe avhengig av hvilken årstid vi snakker om osv osv.. Og med dagens gasspriser - som langt på vei er en direkte følge av bla amerikansk handelskrig og forsøket på å blokkere utbyggingen av Nordstream-2 - er det hevet over tvil at man vil hive på mer køl! Da er det rett og slett ikke spesielt smart med elektrifisering i det hele tatt - tvert om! Noe kynisk sett: skal vi "elektrifisere" samferdsektoren, må det ligge en fornybar komponent på over 70 % i de respektive nasjonenes kraftproduksjon. Der er man altså ikke på lang tid ennå - og min subjektive oppfatning er at dette er den enden man må begynne i !

I NORGE er det også mye luft og lite fakta i elbildebatten. Fort gjort å glemme, men "elektrifiseringen" av samferdselsektoren i Norge - pluss dette prestisjeprosjektet med å "elektrifisere" nordsjø-virksomheten og istedet sende gassen til EU for at man der skal kunne produsere strøm ved å brenne den samme gassen - krever massive investeringer. Dessuten tar ting tid - veldig mye tid! Når vi nå omsider har kommet dithen etter mange års "utredninger" har kommet dithen at vi har planen klar for en investering på 140 milliarder i oppgradering av høyspentgriden og distribusjonsnettet de neste 10 årene, er det en god begynnelse, men det gjenstår altså veldig, veldig mye! Og her er IKKE kostnadene ved "elektrifiseringen" av nordsjøen medregnet! Fort gjort å glemme, men denne moroa blir faktisk dekket inn av det norske folk gjennom nettleien!

Ikke bare det, men norske forbrukere skal også betale for UTENLANDSKABLENE, STRØMTAPET I UTENLANDSKABLENE OG IKKE MINST FREMFØRINGEN AV KABLER TIL VINDMØLLEPARKENE SOM JO ER EIET AV UTENLANDSKE INVESTORER! Toppen av lykke er at vi nå har kapsitet til å eksportere 20 % av norsk kraftproduksjon! I tillegg har politikerne gitt sin aksept for etablering av en drøss kraftkrevende prosjekter ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger