Nja, du finner flere artikler over emnet, bla her på "Broom", google er din beste venn, tilsvarende finner du tips på Broomguiden. Ellers er de første bilene de meste problematiske, Volvo tok raskt grep og fikk luka vekk barnesykdommene. Ellers er det der som ellers: ja, du kan lese deg grønn på hva som måtte finnes av svakheter osv, og jo, dette er relativt tunge biler, der hjuloppheng, firehjulstrekk og ikke minst - automatkassene - er ting å være "ops på", og ja, alle biler ruster! Men be advised: du har ikke en snøballs sjanse på stranda på Cran Canaria til å avdekke alle skjult feil og mangler ved en rask sjekk uten bukk. Ja, du kan luke ut de verste bilene og kanhende finne frem til gode kandidater å gå videre med ved en grundig egensjekk og ditto prøvekjøring, for all del!
Men å kjøpe en relativt komplisert bil som dette - og såvidt gammel - uten en NAF-test: det er i samme klasse som russisk rullett med pistol! Nei, NAF finner heller ikke absolutt alle feil og mangler, men de finner VELDIG mange flere feil og mangler enn du noensinne kan drømme om å finne selv! Mitt stalltips: når du finner et godt eksemplar, ja da avtaler du med selger at bilen underkastes en NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten. Om dere splitter regninga eller du tar moroa, er egentlig likegyldig: om du er medlem - med eller uten veihjelp - koster hverken den "store" testen eller 60-punkters testen speseilt mye. Men si at testen avdekker et problem med automatkassa....da betaler testen seg med en faktor på opp mot 50! Poenget er at da kan du gå videre og finne en bedre bil - eller avtale utbedring av feilene eller et prisavslag med kjøper. Alt dette er MEGET VANSKELIGERE om du oppdager feilene ETTERPÅ!
Nei, jeg får ikke provisjon av NAF! Poenget er at NAF har et standarisert testopplegg, "tilstandsrapporter som blir utferdiget av f.ex selgers verkstedsforbindelse er altfor ofte ikke verdt papiret de er skrevet på. Og uten forkleinelse for de som forsøker å gjøre en god jobb: NAF er vesentlig mer uavhengig og objektiv enn de aller, aller felste i enne sammenhengen. Verdt å ha i bakhodet før du løper og kjøper en bil med med 13-14 år på veien! Og nei, jeg ville ikke vært redd for kjørelengden her, men sjekk den - for all del - og glem aldri at det er bilens faktiske stand som betyr noe - det er mao en helhetlig vurdering. Og ja, jeg kjenner opptil flere som er veldig fornøyd med eldre XC90. Lykke til!