0

Lyser gult på motor signal (feil på katalysator, i boken)

spurt 2021-10-27 06:35:23 +0100

Har en Volkswagen 2015 Aut.diesel

Det lyser gult på displayet, ser i boken at der er feil med katalysator står det.

problemet mitt er at den hopper over 3 og 5 gir. Hva kan problemet være?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-27 10:11:54 +0100

Tja, jeg ville kontaktet et verksted som kunne lese av feilkoder og gi et kvalifisert råd. Displayet forteller deg alt og ingenting, og nei, det trenger ikke nødvendigvis være en sammenheng her, kanhende du har fått en Ole Brumm: ja takk, to festlige problemer på en gang! Det kan også være så enkelt som at DPF har det litt vondt - da kan det være nok å kjøre noen mil med litt høyere turtall enn ellers - typisk et gir eller to lavere - sånn at turtallet ligger rundt 1800-2000 o/min. Ja, jeg vet at du har automat, men det er jo så enkelt som å bruke disse kjekkingene på rattet :-)

Det som er litt dumt, er at du kan få denne greia i displayet også om det er en glødeplugg som har gått til Jesus - legio muliheter - loggikken i kjørecomputeren er litt som en kvinne: uransakelig! Som sagt, legg turen innom et verksted - om det er mekonomen eller et merkeverksted er normalt sett hipp som happ - bortsett fra at merkeverkstedet forlanger alt fra 700 til 1500 for å ta frem diagnoseutstyret - mens et uavhengig, autorisert verksted tar fra et par hundrelapper og oppover.

GIRPROBLEMATIKKEN kan være et vesentlig større problem, der er MERKEVERKSTEDET det beste alternativet for å innhente et kvalifisert råd, subsidiært et verksted med kompetanse på automatkasser. Det siste kan være bedre og totalt sett rimeligere. Et spørsmål som kan være relevant, er rett og slett hvor lenge det er siden du bytta DSG-olja sist....intervallet er 60.000 km - og dessverre - det hender at merkeverkstedene glemmer ut dette om bilen er under longlife-programmet. Det er mildt sagt uheldig - men fort gjort når det er 30.000+ og en haug med sensorer som avgjør når man gjennomfører service. I min begrepsverden burde longlife-service vært forbudt ved lov - mine TDI får oljekift med filterbytte hver 15.000 km, hhv 20' ved mye langkjøring. Det er så enkelt som at den eneste veien ut av motoren for det snafset som uvegerlig samler seg opp i olja, er gjennom tappepluggen og ved filterbytte. Og ja - det er like mye dritt i olja som før etter X kilometer, vi ser det bare ikke like lett som før. Den som kaster et blikk på en spriengskisse av en TDI-motor, vil se at det er dårlig karma å kjøre for langt på olja :-)

Det samme gjelder for DSG-kassene, men vi krøsser fingra - det kan være en enkel feil! Du trenger mao ikke ha vonde drømmer og ligge våken halve natta riktig ennå! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger