0

Hva skal vi velge

spurt 2021-10-27 05:05:40 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Vi står rett foran kjøp av ny bil. Vi er enige o. At neste bil skal være elektrisk, den må ha 4x4 og hengerfeste. Vi har hytte på fjellet med litt kronglete vei som krever firehjulstrekk pluss at vi har behov for en liten henger til div småfrakt. Budsjettet er 600000 og vi har plukket ut tre alternativer. Det ene er helt ny Skoda Enyaq 80x , brukt 2020 mod Audi 50 E tron som har kjørt 30000 km, eller Audi 55 etron 2019 mod med lenger rekkevidde men med 60000 km på telleverket. Alle fine biler, men siden vi ikke har elbilerfaring fra før har vi behov for hjelp. Takknemlig for svar. Mvh Tore Larsen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-27 10:31:01 +0100

Om dere har mulighet til å få levert en ny Skoda Enyaq innenfor rimelig tid, burde valget være enkelt her. Audi har hatt mykje morosamheter med sine elbiler, og min subjektive oppfatning er at Enyaq er en bedre bil på alle viktige punkter enn den Audien dere refererer til her. Kfr forøvrig at det kan være litt spennende å kjøpe en Audi elbil - som jo har vist seg å være alt annet enn feilfrie over tid - når garantien langt på vei er "oppbrukt". Nå sier dere ikke noe om pris, men i den leveringsituasjonen som foreligger nå, fremstår det som om prisene for enkelte modeller i bruktmarkedet er høyere enn den burde være - differansen mot ny bil er for liten.

Min subjektive oppfatning er også at Skoda har desidert høyest kvalitetsnivå i VAG-konsernet. Legg til at Skoda nok har høstet erfaringer fra problemene med tidligere elbiler fra VAG og gjort korrigerende tiltak under såvel utvikling som produksjon - jeg ville med letthet valgt Skoda her!

Et PS: Audi har også en annen bakdel: alt som har med 5 ringer å gjøre, koster litt ekstra, det være seg versktedstjenester eller reservedeler. Så vondt vil man ikke seg selv - og om jeg ikke husker feil - Audo 5x har ikke quattro - men en annen form for firehjulstrekk. Da er det liksom få fortrinn!

Når det gjelder rekkevidde, spesielt vs vinterkjøring og henger, bør dere har en klar formening om behov vs rekkevidde og lademuligheter hjemme, på hytta og underveis. Forskriftsmessig hjemmelader i begge ender koster dere si to ganger 15000, dere kjører en stund med en dieselbrenner for den kostnaden! Legg til tidenes høyeste strømpriser som påvirker både prisen for å "fylle tanken" hjemme og langs veien. Dessuten: en elbil er relativt tung, dette gjør noe med såvel slitasje på dekk som hjuloppheng, og siden vi er inne på dette: regenererering under kjøring medfører mindre bruk av bremsene. Isolert sett en god ting, men bremseskiver, calipere ruster, man må mao skifte bremsedeler noe hyppigere enn med en konvensjonell bil.

Poenget? Dels har en elbil bruksbegresninger man skal være oppmerksom på: del rekkevidden på to for vinterforhold, og veier hengeren mer enn si 500 kilo med last, ja da kan man dele rekkevidden på to en til gang. Oppnår man lengre rekkkevidde, hipp hurra! Men man bør ha nøkternt realitiske forventinger - da blir man ikke skuffet! Kanhende man blir VELDIG FORNØYD! Det samme gjelder dette med kostnader: det er faktisk IKKE "gratis" å kjøre elbil, og i årene fremover vil bruksvagifter og bompenger og hele pakka komme på løpende bånd. Min subjektive oppfatning er at elbil over tid vil innebære samme kostandsnivå som en konvensjonell bil. Sånn er det bare: det er politisk bestemt at bil skal koste skjorta i Norge, sånn har det vært siden 50-tallet og ordet "lukus" ble oppfunnet som et alibi for avgifter på vår alles kjære bilen! I dag kommer ordet "miljø" også med på lasset, derved lir det plutelig VELDIG dyrt! Når det er sagt: om man har et ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-28 18:18:16 +0100

Det å velge elektrisk bil er et klokt valg. Dere må riktignok regne noe høyere forbruk om vinteren, men det er ikke snakk om å doble forbruket. Min erfaring etter to fenomenale elekriske år er 15 prosent. Verst er mange kuldegrader, saltet (altså våt) veg og motorvei i 110 + km. Da går det minst 25 % mer enn gjennomsnittlig sommerkjøring. Uansett kjører dere totalt sett mye billigere og mer komfortabelt med elektrisk drift. Med et budsjett på 600.000 kan dere faktisk ta steget opp i premiumklassen, og få dere stjerne i logoen ? Etter min mening er det bedre enn logo med fem nuller. Fire i grillen, og en bak rattet. Se opp for avgifter hvis dere bestiller ny, med leveringstid. Lykke til !

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-28 20:03:33 +0100

Nja ikke helt enig med kamerat Helmar man trenger ikke stjerne så lenge man man har Mustang Mach-E Hesten i grillen trumfer stjernen :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-29 12:55:37 +0100

En liten kommentar er på sin plass her: HALV REKKEVIDDE ved vinterforhold bygger jeg på to ting: dels på NAF sin anbefaling etter diverse rekkeviddetester....dels på min tese om at man bør være nøkternt realistisk så man ikke får vemmeige overraskelser! Det er som kjent veldig vanskelig å ta med en reservekanne med ekstra rekkevidde i bagasjerommet på en elbil! Når jeg er litt djevelens advokat - min favorittrolle - og maner frem seriøse vinterforhold - som det ofte er på fjellet eller f.ex i Finnmark - ja da snakker vi i beste fall om HALV REKKEVIDDE om man skal være SIKKER på å komme frem. Det bør man jo - ikke spesielt kjekt å gå tom for strøm midt i en snøstorm! Og ja, at Kamerat Helmars feiende flotte Mercedes kan komme noe bedre ut av det under moderate vinterfohold, for all del, men be advised, en annen ting man kan trekke ut fra NAF sine rekkeviddetester er at det er store variasjoner: både fabrikantene imellom og ikke minst, hvilke forhold som definerer begrepet "vinter" under de forholdene man faktisk møter. Jeg har selv kjørt i såvel massive blizzards som ved ekstremt lave temperaturer, det er en skikkelig "manndomsprøve" selv om man har en kvalitetsbil made in SSSR! En elbil - den har rett og slett ikke riktig like mye å gå nå når det blir veldig mange blå eller for den sakens skyld, om man kjører i 30 cm nysnø.

Derfor bør man være være nøkternt realistisk, og når trådstarter nevner "fjellet" og "tilhenger"? Vel, det er to ting som hver for seg gir utfordringer! Derfor tenker jeg da også at Skoda er et bedre valg enn en brukt Audi - rett og slett fordi Skoda ligger litt "foran" i utviklingsløypa her!

MUSTANG MACH E? Vel, mener det var firehjulstrekkeren som tok en dragdriter i "elgtesten" forleden. Det nok til at jeg ville strøket den fra lista inntil Ford tok grep for å utbedre det som for meg fremstår som et problem med det være seg ESP og/eller firehjulstrekket, kanhende man også kan måtte gjøre endringer i bilens hjuloppheng. Uten å foregripe noe som helst, Ford har vært påfallende tilbakeholdende i ettertid. Toyota tok jo også en "dragdriter" i samme testen for ikke så lenge siden, der bøyde man seg i støvet på japansk vis og retta det opp på rekordtid! Den skal de ha, selv om årsaken nok lå i at man "tok med" sg en meget middelmådig, til tider direkte dårlig, ESP fra forrige generasjon RAV4.

Hva Ford har gjort, vel , det får vi vel se, man trenger kanhende litt mer tid på å rette det opp enn Toyota? Vi venter i spenning! Ellers er jo Mach E en feiende flott bil, selv om jeg nok heller ville satset på stjerne i grillen gitt at jeg kunne importert bilen utenom BOS-systemet :-) Og som de fleste nok har fått med seg: for meg ville det vært mer naturlig med en feiende flott diesel-Mercedes enn en batteri-Mercedes! Men vi har alle våre ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger