0

Turbo vs ikke turbo

spurt 2021-10-24 12:41:47 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg er av den oppfatning av at turbo motorer ikke varer likle lenge som motorer uten turbo pga høyere kompresjon i motoren. Kan du komme med din mening rundt dette temaet? Jeg snakker generelt og ikke om ford mondeo.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-24 15:34:52 +0100

Vel, både turbo og konvensjonelle kompressorer har vært der en stund, og som vet...det er ikke nødvendigvis vesentlig høyere kompresjon i en slik motor...du bare pusher inn mer luft og drivstoff. Det mange ikke tenker over, er at det er det samme som skjer i en totakts-motor: om eksosanlegget og portingen er korrekt designet, vil undertrykket som oppstår på utblåsningsiden medføre at det pushes inn mer luft og benzin på innsugingsiden. Dersom du har sett nærmere på en skisse over strategiske mål for beregning av et eksosanlegg for en high-performance totakter, vil du se prinsippet...og nei....en totakter har ikke spesielt høy kompresjonsforhold, tvert om.

Detet er altså det samme på en firetaktsmotor, og om vi går litt tilbake i tid, dengang dette med "turbo" var noe eksotisk og sjeldent noe, da kunne gitta boys finne på å montere turbo der hjemme i garasjen på såvel bilmotorer som motorsykkelmotorer! Og en ting man ikke måtte glemme, var å sette inn en noe tykkere topppakinng, nettopp for å unngå for høy kompresjon. For høy kompresjon fungerer som kjent dårlig, spesielt på bensinmotorer! Din tese omkring kompresjon er altså ikke korrekt - og for den sakens skyld: dieselmotorer fungerer jo helt greit med høyere kompresjon - de aller fleste dieselmotorer har noe høyere kompresjon enn sine "fettere" blant benzinerne! Det gjelder - ikke minst - hine dages sugediesel!

Om du skal se på mulige årsaker til at ting går i støkker raskere på det være seg en turbo - eller kompressmormata motor, er det først og fremst høyere trimmingsgrad, med de konsekvenser dette har, som kan gjøre seg gjeldende. Men, uansett om du sitter på utviklingsavdelingen hos VAG på tidlig 2000-tall og designer en ny versjon av vår alles kjære TDI, eller for den sakens skyld, har fått et for deg at du skal skremme ut en hel stall med ekstra hestekrefter av f.ex en Honda 750 four, altså en motorsykkel, ja da er det faktisk prinsipalt sett enkelt å sørge for at motoren holder! Først og fremst begrenser du deg! Du hiver IKKE opp ladetrøkket hinsides enhver fornuft! Dels på grunn av diekte, mekaniske belastninger, dels på grunn av denne greia som kalles "varmehushold". Det første kompenser du for med å se på alt som belastes i motoren: fra veiv og råder gjennom forbrenningskamrene og like ut til drivakslingene og dekka! Du må mao gjøre alt litt sterkere, det må tåle mer! En ting til som kommer inn i bildet, er selvfølgelig SMØRING.

Men greit nok, la oss ikke gå i for mange detaljer her! Dette med VARMEHUSHOLD og termiske belastninger er minst like viktig: her kommer både MOTORENS SAMLEDE MASSE og EVNE TIL Å LAGRE OG KVITTE SEG MED VARME inn i bildet, gjett hvorfor vi i hine dage hadde motorer med veldig mye større oljesump og større oljjemengde enn i dag! OLJE og KJØLEVÆSKE er den neste faktoren vi må ha STÅLKONTROLL PÅ! Gjett hvorfor en av de tingene man må hive på en motor som f.ex nevnte Honda ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger