0

Mer power til 360n

spurt 2021-10-21 18:02:46 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Jeg har en Volvo 360 2.0 GL 1987 modell. Den hadde rundt 105 hestekrefter når den først kom ut, men er sikker på at det har minsket litt siden den tiden. Jeg gjerne få litt mer power ut av den og lurer på om du har noen tips, eller vet hva jeg skal gjøre uten at det koster skjorta. Jeg lurer også på om du vet om en nettside der de selger deler til denne modellen. Har lett overalt, men finner absolutt ingenting.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-22 04:50:06 +0100

Kanskje finner du noe her ? http://forum.vccn.no/showthread.php?5...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-22 14:25:25 +0100

Kamerat Helmar viser jo til et Volvo forum så ja hvorfor ikke men de 105 hk som bilen din hadde var kanskje ganske late i utgangspunktet og tror nok ikke du skal forvente noen lyskryss racer og ei heller at den kan bli det foruten motorbytte eller en eller annen form for turbo oppgradering. Men obs en turbo oppgradering krever samtidig en endring på kompressjons forholdet og samtidig masse ombygging ang forgasser eller insprøytnings dyser og mye mere. På en 360 vil det aldri kunne forsvares å gjøre en slik oppgradering foruten at du har satt deg i hodet at dette skal jeg bare gjennomføre koste hva det koste vil. Er den lat så ta en kompresjons test, er den grei så skift luftfilter, bensin filter og rens forgasser eller skift innsprøytnings dysene men obs det blir ikke slik at du nå plutselig kan slå alle i et lyskryss race det bar simpelthen denne bilen aldri beregnet for. Det vil desuten bli ofselig kostbart om du presser ned en Volvo 850 T Gul motor ned i den med turbo og det hele da resten av driv verket er spinkelt som tannpirkere og du får en rekke utfordringer på alt som må forsterkes. Mulig du har lest om en entusiast i Sverige som har hatt guts nok til å gjennomføre et slikt prosjekt men det koster masse penger og samtidig blir det mange besøk hos biltilsynet for alle oppgraderinger du må utføre. Jeg vil nok si at din 360 bør få en pensjonist tilværelse etter alle sine år på veien først og fremst fordi biler bør bevares i sin orginale stand :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-22 14:37:52 +0100

Linken til Helmar ser for meg ut som om den mangler noe...? Uansett, vi snakker om en konservativ motor uten pustehjelp, og når jeg ser "1987", skulle det ikke fordundre meg om vi snakker om en forgassermotor også! Som alltid ellers, og spesielt med en motor som dette, det er ingen "kjapp, trygg og billig" måte å skremme ut en hel stall full av ponnier på her! Jeg ville først og fremst sjekka motorens generelle kondisjon før jeg gjorde noe som helst - det er jo så enkelt som at dersom noen av de originale ponniene ikke er der lenger, ja da er det ofte en eller flere årsaker til det! Er det slitasje, det være seg stempelringer eller utette ventiler, ja da er det vondt og leit! Men er det "gullrekka" fra slitne plugger, kanhende feiljustert tenning - denne bilen kan være så gammel at den sogar har STIFTER ennå - feiljusterte ventiler - feiljustert forgasser - enn si en forgasser som er full av dritt og ditto luftfilter - ja da reduseres uvegerlig ytelsen betraktelig!

Dersom du ikke har en fabrikkhåndbok evnt en Haynes-bok og kan skru sjæl, skal du lete litt for å finne mekanikere som "kan" såvidt gamle biler, men de finnes. Eventuelt kan du se hen til Sverige og ta en telefonrunde der - det gjør jo også noe med prisen! Legg samtidig frem ditt problem, og be om et kvalifisert råd, eventuelt en referanse til noen som virkelig kan eldre Volvo! Å bringe bilen i best mulig stand er relativt billig, det er trygt, og det er ikke altfor krevende ressursmessig.

Om du tenker i retning "trimming": ja, eldre Volvo-motorer er takknemlige å trimme, for all del, iallefall så lenge vi snakker moderat trimming. På en forgassermotor er det f.ex relativt kurrant å bytte det være seg dyser eller sogar hele forgasseren, til en som sender mer benzin og luft inn i motoren - eventuelt en dobbel forgasser. Legio mulighet - og vil du bruke mer penger - er det fullt mulig å montere innsprøyting på eldre biler også. Samtidig monterer man gjerne et luftfilter med mindre restriksjoner - gerjen også et mindre restriktivt eksosanlegg! Men NB: sørg for at alt er godkjent - i disse tider vil du f.ex ikke øke utslippene sånn uten videre! En modifikasjon i denne enden av motoren kan typisk gi deg 5-10 hk mer - med litt flaks. Om du vil ha mer, eksempelvis spissere kammer, høykompstempler, eventuelt hive på en turbo - ja da må du også overhale hele motoren og forsterke veiva - da må det store sjekkheftet frem. Kanhende du også må foreta endringer på resten av drivlinjen for at det skal holde - faktisk er dette overveiende sannsynlig når vi snakker 300-serie Volvo.

The Bottom Line er at det smarteste er å spandere en skikkelig god service først og fremst, gjerne også sjekke kompresjonen og motorens generelle tilstand. Det har jo ikke mening å bruke penger på noe mer om det er en sliten motor! Og vil du gå et steg videre: jeg ville nøyd meg med en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger