0

Skoda Fabia 1,2 TSI 105hk DSG Family bruktbilkjøp

spurt 2021-10-08 10:23:38 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, hva må jeg tenke på når det kommer til kjøp av en slig bruktbil. I mitt tilfelle er det en 2012 modell som har rullet 106 tusen km. Ting som regreim/kjede for eksempel?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-08 12:09:13 +0100

De små benzinerne fra VAG hadde kamkjede frem til rundt 2013. For mange fremstår det som forlokkende, men her er det et stort "men": strammemekansismen var alt annet enn feilfri. Og som vi vet, om kamkjedet ikke har korrekt stramming, kan man få overraskelser av den dyre sorten, typisk helt eller delvis motorhavari. Rundt 2013 ble dette løst ved å erstatte kamkjedet med en reim av den virkelig holdbare typen, der fungerer også strammeren som den skal, hipp hurra! Ja, derav finnes det biler som ble levert med kamkjede som har fått ny motor, og det finnes biler der kamkjedestrestrammeren er oppgradert sånn at den fungerer. Det siste gjelder imidlertid svært få biler i det norske markedet, dette ble IKKE gjort på innkalling, og kundene har ikke vært spesielit gira på å ta kostnaden: man må ut med motoren og jobbe noe ovselelig for å gjøre dette!

Hva som er status for den bilen du nevner, bør selger vite, hvis ikke skriver du opp bilens nummer og tar en telefon eller en tur innom en VAG-forhandler og spør fint om de kan hjelpe deg med status for den aktuelle bilen. Mest sannsynlig er det en bil som er levert med kamkjede, uten at noe er gjort....106.000 km er jo egentlig ikke rare kjørelengden....det kan ha gått bra! Jeg ville imidlertid heller valgt en NYERE bil av denne sorten med REGISTTERREIM fremfor en bil med kamkjede...koster litt mer...men er vesentlig tryggere ift motorhavari og sådant mer. Ellers er både Fabia og Roomster biler som liksom faller litt utenfor det norske bilkjøpere setter pris på, selv om det er både greie og ikke minst praktiske biler. Det gjør noe med bruktprisen, du kan mao gjøre svært gode kjøp og få mye god bil for pengene! Det du skal være ops på utenom dette med registerkjede/registerreim, er rust, rust og atter rust. Selv en 5 år gammel bil kan ha kritisk rust som er langt kommet, det er så enkelt som at fabrikkbeskyttelsen ikke er i nærheten av å være god nok for norske vintere. Fnner du en god bil, ja da spanderer du understellsbehandling snarest, med påføgende etterbehandling med 2-3 års mellomrom, da har du god bil leeeeeeeeeeeeeeeeeeenge!

DGS-kassa er i store trekk grei, men husk oljeskift hver 60.000 km. Mhp motorolje: alltid filterbytte når du bytter motorolje, og 15.000 km er et fornuftig intervall for oljeskift på motoren. I det hele tatt, ta vare på bilen og den tar vare på deg! Jeg har forøvrig selv kjøpt en Fabia til min mor en gang i tiden, det var en fantastisk god bil på alle vis, rett nok ingen racer, mutters bil hadde en litt eldre motorgenerasjon, men man holder fint følge med trafikken i Norge. Bonusen er jo lavt drivstoff-forbruk, selv med en liten benziner under panseret! Jeg ble også positivt overrasket over kjøreegenskaper og komfort, en virkelig grei småbil i forhold til prisen! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger